Fietstakel in overkapping

Woody1989

Nieuw lid
5 aug 2021
15
0
Uitgeest
Hoi ,

Ik zou graag een "fietstakel" creëren in mijn overkapping tussen 2midden- spanten in.
Die staan 96 cm uit elkaar en zijn 2.70m lang
Het lieft zo onopvallend mogelijk en dat ik mijn hoofd niet stoot.
Ben zelf 1.90 en de overkapping is 2.10

Ik zie zelf 3 opties:
Optie1:
Ik zou een echte fietstakel kunnen gebruiken zoals https://www.bol.com/nl/nl/p/recalma...FHD_heQcaHS6iviHZf0aJYv8Trky-zyQaAjskEALw_wcB
maar dat is al vrij opvallend en komt vrij ver naar beneden.
Dit takelt wel makkelijk maar ik weet niet zo goed hoe ik dit stevig kan monteren en dit hangt ook weer in de weg /neemt licht weg

Optie2:
Ik dacht anders 2 balken te plaatsen tussen de 2 spanten en dat ik dan met een spanband erom een fiets kan optakelen.
Dit takelt wat minder makkelijk, is wel werkzaam, en valt minder op dan een fietstakel te monteren

Optie 3:
Anders optie is nog metalen haken aan de zijkanten te monteren en dan kan ik hier spanbanden om doen om te takelen.
Dit is het minst opvallend maar weet niet zo goed welke beugels/haken in dan het beste kan gebruiken

De spanten zijn 4.5 cm breed en 16 cm hoog en zitten met een grote schroef naar beneden geboord vast aan de balken rondom
1731768356999.jpeg

Hebben jullie nog ideeen suggesties?

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.228
3.076
Is een standaard in jouw situatie niet handiger? Die kan je als het mooi weer is, ook gewoon buiten neerzetten. En als je hem niet nodig hebt , kan je hem opvouwen en aan de muur hangen. Ik vind het werken aan een fiets die heen en weer zwaait, niet prettig.

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
231
95
Rijswijk
Voor onderhoud aan m’n racefiets gebruik ik een standaard van de Lidl.
Kan blijkbaar tot 30 kilo dragen. Voor onderhoud vind ik het een ideaal ding. Je zet hem makkelijk buiten en dus binnen geen water van het poetsen of olie van het smeren.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.228
3.076
Nee niet direct. Ik heb wel eens zo'n ding op een beurs gezien. Ik heb een vaste beugel aan de muur. Daar til ik mijn fiets gewoon in. Maar ik ben nog niet zo oud, dat ik niet meer zelf kan fietsen. En mijn bakfiets zet ik recht op op de voorkant van de bak.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.228
3.076
Die van mij bestaat uit een mooie rode expansievat beugel, waar ik van rond een dubbele haak aan heb gemaakt. Paar stukjes slang er omheen om de lak te sparen en dat was het.

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
118
13
Tijnje
Ik heb die fietstakels gebruikt voor onderhoud en om (race)fietsen op te bergen. Voor onderhoud vind ik het niet super: er zijn genoeg klussen waarbij het niet handig is dat de fiets heen en weer zwiept. Een standaard werkt handiger.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.202
453
Alleen voor onderhoud kan je ook gewoon twee schroefogen in de zijkant van de balken draaien
waar je dan een katrolmet karabijnhaak aan hangt als je hem wilt gebruiken

• Leuk
Waarderingen: Kor

Woody1989

Nieuw lid
5 aug 2021
15
0
Uitgeest
OK boertje125 dat klinkt goed! Heb je nog voorbeelden van kandidaten? Nogal lastig inschatten wat sterk genoeg is om fiets van 35kg op 4 punten te tillen..
En dan hjjsen met spanbandje oid?.

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
145
69
Bilzen
Ik zou in de 2 spanten zo hoog mogelijk 2 gaten boren waar een ijzeren (CV-)buis door kan, die je blokkeert tegen uitschuiven door aan de buitenkant gat te boren waardoor een stevige nagel gaat. Hieraan kan je met spanriemen of iets dergelijks je fiets ophangen. Persoonlijk zou ik dan 2 oude fietskettingen op lengte of een stevig touw/riem bevestigen waaraan een passende haak komt om je fiets op te hangen. Je moet dan wel de fiets optillen, maar dit gaat vlotter dan 'takelen' met spanriemen.

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
150
37
65
Groningen, stad
Als het niet moet opvallen, ik heb uit een sloopauto 2 gordels gehaald, de riem ip lengte gemaakt en op het uiteinde een haak aan gemaakt. Als je de fiets omhoog wilt hebben, inhaken, tillen en een klein rukje aan de riem, de gordel vergrendelt direct. Je doet dit 2 x en je fiets hangt op hoogte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.