Festool zwaardzaag

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Uit eigen ervaring met eiken 15x 15 balken schulpen, en je wilt t graag zelf doen, zou ik zeker voor een goede lintzaag gaan om het in 1x door te halen. Maar dan zit je met ruimte en 400v aansluiting.
Zelf heb ik het op een Bosch gts xc 10 zaagtafel gedaan. Balk van 2 kanten ingezaagt. Werkt het? Ja. Ideaal? Nee, zeker niet. Ging toch wel wat hout verloren om het terug netjes recht te maken. Gelukkig ging dat makkelijk met een vlakbank. Maar wil je van de 15x15 balken 2 balken van 7,5x15 overhouden met strakke kanten, dan zou ik hout al op juiste maat kopen. Dat gaat je niet lukken. Daarnaast komen toch spanningen vrij in t hout en zit je snel met een krom getrokken stuk hout. Bekijk bijlage 126622
Bekijk bijlage 126623
Zou schulpen van 15x15 of 20x20 ook lukken met een laguna 14BX? Dat is 230v met een 2,5pk motor.

Laatst bewerkt:

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Zou schulpen van 15x15 of 20x20 ook lukken met een laguna 14BX? Dat is 230v met een 2,5pk motor.
Dat denk ik wel. Een goed scherp shulp lint er op. Goede ondersteuning aan beide kanten. En op t gemakje zagen. Heb zelf geen ervaring met een 230v lintzaagmachine. Maar mijn 400v hammer heeft er totaal geen problemen mee.

• Leuk
Waarderingen: Rick_B

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Dat denk ik wel. Een goed scherp shulp lint er op. Goede ondersteuning aan beide kanten. En op t gemakje zagen. Heb zelf geen ervaring met een 230v lintzaagmachine. Maar mijn 400v hammer heeft er totaal geen problemen mee.
Zijn die geleidingen (fence) wel stevig genoeg van dit soort machines? De tafels zijn vaak van gietijzer maar de geleidingen lijken van aluminium en zitten vaak maar aan één zijde vast. Met dit formaat balken til je een vrachtwagen op ( bij wijze van).

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Zijn die geleidingen (fence) wel stevig genoeg van dit soort machines? De tafels zijn vaak van gietijzer maar de geleidingen lijken van aluminium en zitten vaak maar aan één zijde vast. Met dit formaat balken til je een vrachtwagen op ( bij wijze van).
Die zijn zover ik ervaar stijf genoeg. Je gaat goch geen 10m per min er door heen duwen. Gewoon op t gemak. Maar houd er rekening mee dat de balken als ze door zijn toch krom kunnen trekken en er alsnog nabewerking op gedaan moet worden. Vlakken en vandikte.
Wil je deze bewerkingen niet. Dan haal je gewoon opmaat gezaagde balken bij de zagerij. Kost misschien iets meer, maar ben je wel veel sneller klaar en heb je meteen de juiste maten.

• Leuk
Waarderingen: Rick_B

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
159
33
Echt wel creatief en betrekkelijk veilige oplossing ook. Zijn freeshulpstuk voor pen-gat verbindingen is ook creatief.
Zowel de gekopieerde pantorouter als het bovenfrees-kopieertafeltje. Iemand een tip hoe daar aan te komen?

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.