Festool zwaardzaag

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Hi,

Ik wil af en toe wat eiken balken schulpen, en haaks maken en dacht aan een festool zwaardzaag.

Heeft iemand hier ervaring mee of dat lukt? Of is wellicht een lintzaag beter?

Ik heb geen krachtstroom en geen plek voor een zaagtafel die 15x15 balken makkelijks schulpt.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Haaks maken doe je door schaven. Die Makita gaat 150mm niet redden vanaf 1 kant, dan zit je op een Mafell van heel veel geld. Haaksen met de (elektrische) handschaaf en dan van 2 kanten zagen met een 100mm zaag is een goede optie, maar wel veel werk.
Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die de zwaardzaag voor schulpen hebben ingezet, twijfel zelf wat aan de zuiverheid, maar dat is puur gevoel en geen ervaring.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Het hoeft toch niet van een kant? Van 2 kanten zagen is geen probleem. Als je al 13 cm ingezaagd hebt, volgt het blad de zaagsnede vanaf de andere kant. Even de schaaf of de bandschuurmachine er over heen en je hebt een prima balk. Eiken balken van 15 bij 15 cm gebruik je over het algemeen niet voor een bijzettafeltje.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Het hoeft toch niet van een kant? Van 2 kanten zagen is geen probleem. Als je al 13 cm ingezaagd hebt, volgt het blad de zaagsnede vanaf de andere kant. Even de schaaf of de bandschuurmachine er over heen en je hebt een prima balk. Eiken balken van 15 bij 15 cm gebruik je over het algemeen niet voor een bijzettafeltje.
Van 1 kant is veel minder nabewerken, dus liever wel. Je hoeft ook geen parallelle kanten te hebben om een beetje zuivere sneden te krijgen, dus ook veel minder voorbereidend werk.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Van een kant is inderdaad makkelijker. Maar gezien de topicstarter geen stationaire machines heeft en niet dagelijks grote balken gaat bewerken, lijkt me een zaag huren de beste optie. Een eiken balk van dit formaat wil je ook niet even over je scheppach of inca gooien. Een eiken balk in dit formaat en een meter of 3 lang weegt al gauw een kilo of 50. In zijn situatie kan hij het beste balken op maat kopen, maar dat was niet de vraag.

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Haaks maken doe je door schaven. Die Makita gaat 150mm niet redden vanaf 1 kant, dan zit je op een Mafell van heel veel geld. Haaksen met de (elektrische) handschaaf en dan van 2 kanten zagen met een 100mm zaag is een goede optie, maar wel veel werk.
Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die de zwaardzaag voor schulpen hebben ingezet, twijfel zelf wat aan de zuiverheid, maar dat is puur gevoel en geen ervaring.
Mijn (on!)zuiverheid met een elektrische schaaf is dusdanig dat de zwaardzaag vrijwel zeker beter is. Ik wilde iets wat in een enkele bewerking gaat. Ik heb een verhuurder gevonden voor de zwaardzaag. Ik ga hem huren en eens los gaan op een balk en met een schuurmachine nabewerken. Ik ga mijn bevindingen in deze draad posten.

Ik ben niet iemand met het geduld en kennis voor echte meubel kwaliteit. Wat ik maak is ietwat rustiek, zonder dat het storend is.8191C91A-A52B-4CDA-B6FB-D96706DC3C17.jpeg

Dit is het project wat ik hoop te maken. T gaat buiten staan (onder een hoes) dus t gaat toch wel enorm werken.

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.874
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil af en toe wat eiken balken schulpen, en haaks maken en dacht aan een festool zwaardzaag.
Ik heb geen krachtstroom en geen plek voor een zaagtafel die 15x15 balken makkelijks schulpt.
het is voor ons wat koffiedik kijken
welke balken zijn dat & hoe wil je die schulpen ?
15 x 15 kan je ook in 2 keer zagen door ze op een brandhoutzaag te gooien die 8 diep gaat
die kost je rond de 400 euro + bestaat in 240V
ik denk dat er standaard zelfs wielen onder staan, zodat je die bij droog weer buiten kan rollen

• Leuk
Waarderingen: Rick_B

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
385
164
Eindhoven
Ik heb zo'n festool zwaardzaag. Afkorten doe ik er wel mee, schulpen alleen incidenteel, gaat niet echt snel vind ik in vergelijking met m'n cirkelzaag. Heb voor het grote werk onlangs een festool hk132 cirkelzaag gekocht, nog niet geprobeerd.
Er zitten 2 standen op de zwaardzaag voor het zwaard, 1 voor 'haaks' bij bv uitsparingen, en 1 iets achterover, in die stand zaag je sneller. Zaagsnede wordt redelijk grof.

• Leuk

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Mijn (on!)zuiverheid met een elektrische schaaf is dusdanig dat de zwaardzaag vrijwel zeker beter is. Ik wilde iets wat in een enkele bewerking gaat. Ik heb een verhuurder gevonden voor de zwaardzaag. Ik ga hem huren en eens los gaan op een balk en met een schuurmachine nabewerken. Ik ga mijn bevindingen in deze draad posten.

Ik ben niet iemand met het geduld en kennis voor echte meubel kwaliteit. Wat ik maak is ietwat rustiek, zonder dat het storend is.Bekijk bijlage 125826

Dit is het project wat ik hoop te maken. T gaat buiten staan (onder een hoes) dus t gaat toch wel enorm werken.
Zonder schaven blijf je niet recht als je van ruw hout uitgaat, je zaag gaat draaien en zoeken. Het is te hopen dat je een beetje net hout kunt vinden, liefst voorgeschaafd.

• Leuk

48rmc

Post veel
2 dec 2021
760
294
Middelburg
volgens mij staat er momenteel één te koop op Marktplaats, een Festool zwaardzaag in de kleinere uitvoering, misschien is hij inmiddels al verkocht, de rest van zijn gereedschap ging ook redelijk snel

• Leuk

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Is mooi gereedschap zo'n zwaardzaag, maar eiken balken schulpen doe maar niet.
De machine heeft al moeite om 9 cm CLT te zagen, laat staan 15 cm eiken schulpen. En een rotzooi maakt zo'n ding.:)
Je kan beter een goede kettingzaag met dunne ketting nemen.

• Leuk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Is mooi gereedschap zo'n zwaardzaag, maar eiken balken schulpen doe maar niet.
De machine heeft al moeite om 9 cm CLT te zagen, laat staan 15 cm eiken schulpen. En een rotzooi maakt zo'n ding.:)
Je kan beter een goede kettingzaag met dunne ketting nemen.
En een soort van Alaskan mill bouwen voor de kettingzaag. Maar anderzijds heb ik toch ook zo mijn twijfels hoe goed een kettingzaag door droog eiken gaat trekken. En hoe vaak je gaat moeten vijlen. Ik heb onlangs wat stamdelen vers noten geschulpt, maar na twee tot drie tankbeurten kon de ketting de vijl toch verdragen.
Als je zulke klussen goed wil doen moetje op zoek naar geschikt materiaal.En dan kom je uit bij een herzaag lintzaag (een lintzaag met aanvoer) of een mobiele zagerij (zoals een Woodmizer).
Zelfs op een zware tafelzaag (schulpzaag) gaan zulk een grote afmetingen moeilijk zonder roltafel. Als je wat scheef gaat met zulk een balk gaat de zaag klemmen.

• Leuk

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
En een soort van Alaskan mill bouwen voor de kettingzaag. Maar anderzijds heb ik toch ook zo mijn twijfels hoe goed een kettingzaag door droog eiken gaat trekken. En hoe vaak je gaat moeten vijlen. Ik heb onlangs wat stamdelen vers noten geschulpt, maar na twee tot drie tankbeurten kon de ketting de vijl toch verdragen.
Als je zulke klussen goed wil doen moetje op zoek naar geschikt materiaal.En dan kom je uit bij een herzaag lintzaag (een lintzaag met aanvoer) of een mobiele zagerij (zoals een Woodmizer).
Zelfs op een zware tafelzaag (schulpzaag) gaan zulk een grote afmetingen moeilijk zonder roltafel. Als je wat scheef gaat met zulk een balk gaat de zaag klemmen.
Dank voor de adviezen. Het zou fijner zijn als ik buiten zou wonen en hier de ruimte voor had. Schulpen heb ik uit mijn hoofd gezet. Dat moet maar bij een zagerij gebeuren. Ik ga alleen een keer een zwaardzaag huren om wat afkap werk te doen en om hem een keertje gebruikt te hebben.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Dank voor de adviezen. Het zou fijner zijn als ik buiten zou wonen en hier de ruimte voor had. Schulpen heb ik uit mijn hoofd gezet. Dat moet maar bij een zagerij gebeuren. Ik ga alleen een keer een zwaardzaag huren om wat afkap werk te doen en om hem een keertje gebruikt te hebben.
Dan zou je ook een electrische kettingzaag kunnen overwegen. Goed aftekenen, een scherpe ketting en met beleid zagen moeten ook een behoorlijk resultaat geven.
Iedere machine heeft een leercurve. Ik heb nooit een zwaardzaag gebruikt, maar ik ga er van uit dat dat voor deze machine niet anders is. Dat wil zeggen dat het niet van de eerste keer perfect is en dat het ook grandioos mis kan gaan (vraag me niet hoe ik het weet !).

• Leuk

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Als je iemand kent met een Gjerde 1603, die haalt t net niet op een paar mm. Dat laatste stukje breekt zo.

• Leuk

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.163
440
Wat uiteraard ook kan is gewoon met de hand schulpen. Volgens mij is het hier wel eerder aan de orde geweest. Je bent niet binnen 5 minuten klaar, maar met wat pauzes, of desnoods in een paar dagen (om de spieren te laten herstellen), is het ook wel te doen.

• Leuk

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Hi,

Indien je de handleiding van deze zwaardzaag leest (website Festool) dan valt daar te lezen (blz 74 h4.2) dat de zaag is bedoeld voor afkorten en KORT langszagen (schulpen). Je moet weten dat in Duitsland fanatiek met hout wordt gebouwd en dat dit soort machines (net als de mega freesmachine van Festool die lijkt op een cirkelzaag met super breedt zaag/freesblad) zijn bedoeld om op de bouw houtverbindingen te maken in grofstoffelijk constructie hout. Dus niet voor meters lang schulpen. Ik heb geen ervaring met dit formaat balken, maar net als anderen neig ik naar een forse cirkelzaag en dan aan 2 zijden zagen of een lintzaag en altijd met een geschikt zaagblad. Dit formaat schulpen doet men normaal in een houtzagerij of werkplaats.

Waarom laat je het hout niet in de juiste maat leveren? Ik heb een paar weken geleden voor een Garagedeur ca 20m meranti in de juiste maat geschaafd en wel laten leveren, omdat ik betwijfelde of ik met een eenvoudige Vandiktebank (mobiel want hij moet op mijn kluszolder kunnen) balken van 145x41 en 120x72 met een lengte tot 2.5m zelf zou kunnen schaven. Deze balken krijg ik overigens wel geschulpt op mijn TKS80 zaagtafel van Festool. Gewoon rustig aan doen met een schulp blad en ondersteuning voor de aanvoer. Met mijn ts55 invalzaag gaat dat ook, maar tot 55mm. De zaagsnede is in beide gevallen uitstekend, beetje machinaal schuren en klaar.

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Uit eigen ervaring met eiken 15x 15 balken schulpen, en je wilt t graag zelf doen, zou ik zeker voor een goede lintzaag gaan om het in 1x door te halen. Maar dan zit je met ruimte en 400v aansluiting.
Zelf heb ik het op een Bosch gts xc 10 zaagtafel gedaan. Balk van 2 kanten ingezaagt. Werkt het? Ja. Ideaal? Nee, zeker niet. Ging toch wel wat hout verloren om het terug netjes recht te maken. Gelukkig ging dat makkelijk met een vlakbank. Maar wil je van de 15x15 balken 2 balken van 7,5x15 overhouden met strakke kanten, dan zou ik hout al op juiste maat kopen. Dat gaat je niet lukken. Daarnaast komen toch spanningen vrij in t hout en zit je snel met een krom getrokken stuk hout. 20210402_192643.jpg
20211004_135649.jpg

• Leuk

rowan

Actieve deelnemer
2 dec 2012
62
11
Als het budget en de werkruimte beperkt zijn, dan is een handcirkelzaag nog een optie.
Met een sterke 235 mm cirkelzaag, aluminium profiel als geleider en een schulpzaagblad moet je een heel eind komen.
In het verleden heb ik op deze manier een eiken tafelblad van 8 cm dik terug naar planken gezaagd, volgens mij wel in 2 stappen.

Een makita 5903r is zeker voor 50-100 euro op marktplaats te vinden,
en sterk genoeg met 2000 watt (een scherp schulpzaagblad is wel een must)

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.