Festool ts55 invalzaag

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Ik heb vele eiken tafelbladen geschulpt met een pantherblad. Dit ging prima. Ja je moet nabewerken. Misschien komt het omdat er toen een andere kwaliteit gebruikt werd? Of omdat mijn blad 11 tanden heeft. ( Gevalletje stenen tuintafel)
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en StefanDrie

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Test was gewoon objectief.... had niks te maken met voor of tegen een bepaald merk. Dat was duidelijk te zien toch? Alles werd netjes onderbouwd en was niet slecht een mening.
Ik heb daar een andere mening over...
Test zal dan wel objectief geweest zijn, maar de rest van het verhaal was dat naar mijn mening niet.
Topic is uiteindelijk ook verwijderd als ik me goed herinner.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Bedankt voor de reactie John, maar een panther blad is niet goedkoop en een nieuw blad of net geslapen geeft hetzelfde zaagbeeld.
Ik snap het probleem eigenlijk niet. Zoals al enkele keren aangegeven is schulpen een voorbewerking. Die groeven haal je weg met schaven (want dat is de volgende bewerking). Als je bij plaatmateriaal geen super strakke zaagsnede krijgt zou ik je mee zijn in je klacht. Maar bij massief eiken schulpen is dit voor mij dan toch, geen probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: svenskapelsin

StefanDrie

Nieuw lid
12 mrt 2021
12
2
Opmeer
Ik snap het probleem eigenlijk niet. Zoals al enkele keren aangegeven is schulpen een voorbewerking. Die groeven haal je weg met schaven (want dat is de volgende bewerking). Als je bij plaatmateriaal geen super strakke zaagsnede krijgt zou ik je mee zijn in je klacht. Maar bij massief eiken schulpen is dit voor mij dan toch, geen probleem.
Je hoeft het probleem niet te snappen.
Ik dacht dat er misschien een oplossing voor was. Misschien een gebruikersfout of een verkeerd afgestelde machine.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
De tanden van zo'n panther blad zijn zo lang, dat het stamblad niet genoeg stijfheid heeft , zodat de tanden heen en weer bewegen tijdens het zagen. Daar krijg je al die lelijke groeven van. Het ligt gewoon aan het zaagblad. En als ik een deur smaller zaag, heb ik geen zin om daarna er nog eens een halve mm af te gaan staan schaven. De oplossing is een ander zaagblad en als je een beetje op wil schieten ook een zwaardere zaagmachine.
 

StefanDrie

Nieuw lid
12 mrt 2021
12
2
Opmeer
De tanden van zo'n panther blad zijn zo lang, dat het stamblad niet genoeg stijfheid heeft , zodat de tanden heen en weer bewegen tijdens het zagen. Daar krijg je al die lelijke groeven van. Het ligt gewoon aan het zaagblad. En als ik een deur smaller zaag, heb ik geen zin om daarna er nog eens een halve mm af te gaan staan schaven. De oplossing is een ander zaagblad en als je een beetje op wil schieten ook een zwaardere zaagmachine.
Hier heb ik wat aan, bedankt voor je reactie.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Is het niet zo dat het zaagblad/machine schuin staat tov de rail?mss als je de rail exact aan de zijkant van een paneel legt en dan maximaal invallen niet naar voor bewegen de zaag eruit en opmeten met schuifmaat
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
145
38
39
Terneuzen
Net eens geprobeerd, maar hier geen problemen met de afdruk van het zaagblad bij schulpen. Een massief eiken blad van 30mm dik geeft, met het universele blad dat bij de levering van de ts55 zat, een strakke zaagsnede. Ook bij dwars zagen geen probleem en strak resultaat.

Zal dus zoals Chevy66 aangeeft aan het zaagblad liggen.
 

StefanDrie

Nieuw lid
12 mrt 2021
12
2
Opmeer
Is het niet zo dat het zaagblad/machine schuin staat tov de rail?mss als je de rail exact aan de zijkant van een paneel legt en dan maximaal invallen niet naar voor bewegen de zaag eruit en opmeten met schuifmaat
Dit kan ik ook nog even proberen, dat hij mogelijk schuin staat zat ik ook al aan te denken.
 

StefanDrie

Nieuw lid
12 mrt 2021
12
2
Opmeer
Net eens geprobeerd, maar hier geen problemen met de afdruk van het zaagblad bij schulpen. Een massief eiken blad van 30mm dik geeft, met het universele blad dat bij de levering van de ts55 zat, een strakke zaagsnede. Ook bij dwars zagen geen probleem en strak resultaat.

Zal dus zoals Chevy66 aangeeft aan het zaagblad liggen.
Dankje, het universele blad geeft ook een afdruk. Ik denk dat de machine niet haaks is. Bedankt voor je reactie.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Hier op het werk vorig jaar met een opdeelzaag gehad dat het blad 0,2 mm scheef stond na het vervangen vd looprollen. Bij enkele plaat ging het nog ondanks meer geluid en meer uitbrekers. Maar met een pakket van 5 platen viel gewoon de zaag stil van 15 kw. Is mss geen goed vergelijk maar geeft wel aan dat het nauw komt.
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
128
20
Barendrecht
Hoewel ik dus de klachten van Stephandrie niet herken, heb ik wel weer wat geleerd! Dat bij e.v.t. schuin staan van het blad t.o.v de rail, dit kan gebeuren. gr.john
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.282
324
Heelsum
Hoewel ik dus de klachten van Stephandrie niet herken, heb ik wel weer wat geleerd! Dat bij e.v.t. schuin staan van het blad t.o.v de rail, dit kan gebeuren. gr.john
Nou volgens mij heeft schuinverstellen in de zin van verstek geen invloed op het zaagbeeld. Misschien dat dat wel zo is als de zaag scheef in de zaag zit dwz voor achter uit het lood. maar dan is je as van je zaag dus krom en gaat hij overdreven gezegd gewoon slingeren .Schuinverstellen om schuin te zagen mag geen impact hebben volgens mij en daarbij slingert de zaag niet maar draait hij netjes stabiel in 1 vlak.

Zoiets zou natuurlijk ook prima een reden kunnen zijn waarom goedkope machines minder strak zagen dan duurdere. In dit geval gaat het om een kwalitatief op zich goede machine zoals de festool maar dat ws meer een zijsprong in dit topic.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Nou volgens mij heeft schuinverstellen in de zin van verstek geen invloed op het zaagbeeld. Misschien dat dat wel zo is als de zaag scheef in de zaag zit dwz voor achter uit het lood. maar dan is je as van je zaag dus krom en gaat hij overdreven gezegd gewoon slingeren .Schuinverstellen om schuin te zagen mag geen impact hebben volgens mij en daarbij slingert de zaag niet maar draait hij netjes stabiel in 1 vlak.

Zoiets zou natuurlijk ook prima een reden kunnen zijn waarom goedkope machines minder strak zagen dan duurdere. In dit geval gaat het om een kwalitatief op zich goede machine zoals de festool maar dat ws meer een zijsprong in dit topic.
Nee dat bedoelen we niet. Schuin tov de rail. Dus voorkant vh zaagblad op een andere afstand als de achterkant vh zaagblad. Dan gaat de zaag schuin door het materiaal.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.282
324
Heelsum
Nee dat bedoelen we niet. Schuin tov de rail. Dus voorkant vh zaagblad op een andere afstand als de achterkant vh zaagblad. Dan gaat de zaag schuin door het materiaal.
Ja precies.... dan staat je hele as dus scheef in de machine of de as is krom.... ja dat lijkt me inderdaad geen feest.
 

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Kan je goede zaagbladen aanraden voor het schulpen en afkorten? Vaak massief eiken.
Stehle of Leitz, ongetwijfeld zijn er nog meer goede merken, maar bij deze heb ik goede ervaringen. Festool bladen niet meer, vroeger leverde die Leitz bladen bij de machines, tegenwoordig van een andere fabrikant en die zijn beduidend minder van kwaliteit terwijl je toch de hoofdprijs betaald.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.