Festool ts55 invalzaag

StefanDrie

Nieuw lid
12 mrt 2021
12
2
Opmeer
Goedemiddag houbewerkers!

Ik ben Stefan en heb inmiddels redelijk wat elektrisch handgereedschap staan.
Voornamelijk Makita en Festool. Ik ben hout bezig met het maken van meubels vaak
van massief eiken.

1 Van de eerste cirkelzagen die ik had was de SP6000 met geleiderail van Makita. Een
sterke en zeer nauwkeurige zaag met voorritsfunctie.
Ik heb na 3 jaar de zaag weggedaan en de Festool TS55 gekocht. Die heb ik nu ruim een jaar
in mijn bezit. Ik gebruik hierbij voor het schulpen het Panther zaagblad van Festool.

Daar waar de SP6000 hele strakke en mooie zaagsnedes maakt ben ik over de TS55 nooit tevreden geweest.
Je ziet de "draaiingen" van het zaagblad vaak terug op het materiaal.
Iemand een idee hoe dit komt?
 

Bijlagen

  • 20210312_132308.jpg
    20210312_132308.jpg
    29,3 KB · Weergaven: 69
  • 20210312_132325.jpg
    20210312_132325.jpg
    57,8 KB · Weergaven: 68
  • 20210312_132352.jpg
    20210312_132352.jpg
    68,3 KB · Weergaven: 67

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Het Pantherblad is zoals jezelf zegt een zaagblad om massief hout te schulpen. Dat is en zaagblad met weinig tanden om veel materiaal snel af te voeren. Een werkpaard maar zaagbeeld is .bijkomstig. Als je hout geschulpt hebt wordt er van uit gegaan dat je achteraf nog moet nabewerken. Dus schaven en schuren. Een strakke zaagsnede is na bewerking met een schulpblad niet meteen een vereiste.
Wil je een mooie, strakke snede, dan moetje een blad met meer tanden gebruiken. Voor massief zou ik dan een universeel blad gebruiken
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
279
230
Zeeuws Vlaanderen
Staat je geleider wel strak genoeg? De zaag glijdt over de geleiderail en op de festool kun je de mate van speling daarop instellen. Als je ze te vast draait krijg je de zaag niet meer voor of achteruit. Als je ze te los hebt staan heb je net wat speling. Wellicht is dat ook een mogelijke oorzaak van dit verschijnsel?
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

StefanDrie

Nieuw lid
12 mrt 2021
12
2
Opmeer
Het Pantherblad is zoals jezelf zegt een zaagblad om massief hout te schulpen. Dat is en zaagblad met weinig tanden om veel materiaal snel af te voeren. Een werkpaard maar zaagbeeld is .bijkomstig. Als je hout geschulpt hebt wordt er van uit gegaan dat je achteraf nog moet nabewerken. Dus schaven en schuren. Een strakke zaagsnede is na bewerking met een schulpblad niet meteen een vereiste.
Wil je een mooie, strakke snede, dan moetje een blad met meer tanden gebruiken. Voor massief zou ik dan een universeel blad gebruiken
Bedankt voor je reactie Mathieu. Bij de Sp6000 gebruikte ik Mforce bladen om te schulpen. Misschien dat een ander zaagblad uitkomst bied.
 

StefanDrie

Nieuw lid
12 mrt 2021
12
2
Opmeer
Staat je geleider wel strak genoeg? De zaag glijdt over de geleiderail en op de festool kun je de mate van speling daarop instellen. Als je ze te vast draait krijg je de zaag niet meer voor of achteruit. Als je ze te los hebt staan heb je net wat speling. Wellicht is dat ook een mogelijke oorzaak van dit verschijnsel?
Bedankt voor je reactie. Ja de speling is er volledig uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Goedemiddag houbewerkers!

Ik ben Stefan en heb inmiddels redelijk wat elektrisch handgereedschap staan.
Voornamelijk Makita en Festool. Ik ben hout bezig met het maken van meubels vaak
van massief eiken.

1 Van de eerste cirkelzagen die ik had was de SP6000 met geleiderail van Makita. Een
sterke en zeer nauwkeurige zaag met voorritsfunctie.
Ik heb na 3 jaar de zaag weggedaan en de Festool TS55 gekocht. Die heb ik nu ruim een jaar
in mijn bezit. Ik gebruik hierbij voor het schulpen het Panther zaagblad van Festool.

Daar waar de SP6000 hele strakke en mooie zaagsnedes maakt ben ik over de TS55 nooit tevreden geweest.
Je ziet de "draaiingen" van het zaagblad vaak terug op het materiaal.
Iemand een idee hoe dit komt?
Eens een test van gereedschappro(met 48 tands zaagblad) gezien en daar waren ze van festool ook niet zo content toen ze een deur van 4 cm dik langs de lengte gingen zagen

Was je verder tevreden van die makita? En van de rails?
 

StefanDrie

Nieuw lid
12 mrt 2021
12
2
Opmeer
Eens een test van gereedschappro(met 48 tands zaagblad) gezien en daar waren ze van festool ook niet zo content toen ze een deur van 4 cm dik langs de lengte gingen zagen

Was je verder tevreden van die makita? En van de rails?
Eerlijk gezegd met de zaag en ook de rails van makita was ik meer tevreden dan festool. De Sp6000 kan je bij 45° aan de geleiderail vast klikken om kantelen te voorkomen. De zaag heeft een voorritsfunctie. De splinterstrip is duidelijker en blijft langer mooi van de rail.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stijn52

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.282
324
Heelsum
Kan je goede zaagbladen aanraden voor het schulpen en afkorten? Vaak massief eiken.
In principe is je Panther blad prima... schulpen is over het algemeen geen eindbewerking... je schaaft of schuurt nog even ... het beste is natuurlijk even vlakken als er spanning vrij komt en dan door de vvd bank... als je die niet hebt handschaven of schuren
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
318
119
Eemnes
Waarom ben je over gegaan op festool als diemakita zo goed beviel? Festool is mooi maar niet zaligmakend.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
526
32
Zweden-Delft
Ik kan alleen melden dat ik hier geen last van heb met de TS75 met een scherp blad. Heb jij verder natuurlijk niks aan. Is ook belangrijk dat je in 1 handeling blijft doorzagen dus op dezelfde snelheid en niet stoppen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik heb ook zo'n panther blad en het zelfde zaagbeeld. Een 12 tands ecotools blad zaagt mooier voor minder geld. Het werkelijke probleem is het gebrek aan vermogen van de festool om massief hout te zagen. Merbau deuren op maat zagen is niet zijn ding.
 

StefanDrie

Nieuw lid
12 mrt 2021
12
2
Opmeer
Ik heb ook zo'n panther blad en het zelfde zaagbeeld. Een 12 tands ecotools blad zaagt mooier voor minder geld. Het werkelijke probleem is het gebrek aan vermogen van de festool om massief hout te zagen. Merbau deuren op maat zagen is niet zijn ding.
Dank voor de reactie. Ik ga het proberen met een ander blad.
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
128
20
Barendrecht
Verkeerd zaagblad en de scherpte ervan is de veroorzaker van je probleem. Met de verkeerde tanden icm met te zagen materiaal is dat blad dat je hebt aan het "ploegen en hakken" om er door heen te komen. Eikenhout is nogal hard.
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
128
20
Barendrecht
Eens een test van gereedschappro(met 48 tands zaagblad) gezien en daar waren ze van festool ook niet zo content toen ze een deur van 4 cm dik langs de lengte gingen zagen

Was je verder tevreden van die makita? En van de rails?
en bij gereedschappro zijn ze niet meer zo van de Festool. Waarschijnlijk deed Milwaukee, het fantastisch !
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
128
20
Barendrecht
Ik wil nog een aanvulling doen over de zaagbladen. Ik zie hetzelfde bij banden van auto's. Veel mensen hebben goede auto's. Als de banden aan vervanging toe zijn, dan nemen ze goedkope. En mopperen daarna dan over geluid, wegligging enz. Of weten niet dat de remweg in veel gevallen meters meer zullen zijn bij een noodstop. Terug naar de zaagbladen. Investeer in goede bladen, in aanschaf duur ja, maar resultaat en standtijd zijn zoveel beter. Ook nabewerking hoeft vaak niet en dat scheelt ook tijd/energie en geld.
 

StefanDrie

Nieuw lid
12 mrt 2021
12
2
Opmeer
Ik wil nog een aanvulling doen over de zaagbladen. Ik zie hetzelfde bij banden van auto's. Veel mensen hebben goede auto's. Als de banden aan vervanging toe zijn, dan nemen ze goedkope. En mopperen daarna dan over geluid, wegligging enz. Of weten niet dat de remweg in veel gevallen meters meer zullen zijn bij een noodstop. Terug naar de zaagbladen. Investeer in goede bladen, in aanschaf duur ja, maar resultaat en standtijd zijn zoveel beter. Ook nabewerking hoeft vaak niet en dat scheelt ook tijd/energie en geld.
Bedankt voor de reactie John, maar een panther blad is niet goedkoop en een nieuw blad of net geslapen geeft hetzelfde zaagbeeld.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.