Festool TKS 80 met Sawstop

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Ik heb geen idee waar Almkerk ligt (geen topografie Nederland gehad…), maar als de afstand tot Enschede te behappen is, ben je hier van harte welkom om even mijn TKS80 te testen (behalve de knakworstjesproef, natuurlijk).
Bedankt voor het aanbod! Erg aardig. Maar Enschede ligt toch iets te ver bij ons vandaan;-) vlakbij Gorinchem.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Ik heb geen idee waar Almkerk ligt (geen topografie Nederland gehad…), maar als de afstand tot Enschede te behappen is, ben je hier van harte welkom om even mijn TKS80 te testen (behalve de knakworstjesproef, natuurlijk).
Je kunt ook met je vingers testen hoor. Dat is veel natuurgetrouwer dan die worsten. :ROFLMAO:
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Natuurlijk. En je mag ook langskomen. Ik kan genoeg van jullie leren dus het werkt vast 2 kanten op.
Wat wil je weten?
Algemeen in het gebruik, geluidsniveau, hoe presteert ie t.o.v. Je vorige zaag.
Mis je de trekfunctie van een CS70 of Erika? Mis je een miter slot zoals op de Dewalt’s zit?

Wat vind je geweldig?! Wat vind je minder.

Een logische stap is te upgraden van een Dewalt naar een CS70, Mafell Erika, Hammer of andersoortig 400V “ding”. Maar alles naar zijn waarde. Compleet tik je ergens tegen de 3000 a 4000,- aan dus rijst de vraag: heb je daar nu 2000,- meer plezier van?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Nou, het is voor mij moeilijk vergelijken want het is mijn eerste tafelzaag. En ik ben nog geen jaar bezig met hout bewerken dus je vraagt het niet echt aan een ervaren iemand.
Ik keek eerst naar een Dewalt, maar heb deze zaag gekocht vanwege de Sawstop. Niemand wil een vinger missen, maar als beroeps musicus is het meteen einde oefening. Geluidsniveau is hoog, maar ik neem aan dat iedereen zaagt met gehoorbescherming. De stofafzuiging vind ik zeer matig maar wellicht licht dat aan mijn set-up. Ik heb een Makita zuiger met een cycloon en gebruik alleen het spouwmes en niet het spouwmes icm met de extra afzuiging. Maar ook onder de machine is het een enorme bende met stof dus er lekt flink wat of de zuiger is niet sterk genoeg.
Ik vind het erg jammer dat er geen miter slots in zitten. Het is lastiger om een slede te maken, nu heb ik er 1 die over de buitenkanten van de tafel + verbreding valt. En dat is een flink ding. Ook kan je geen featherboard (veerklemplaat) inzetten oid.
Ik heb nooit een zaag met trek functie gehad dus ik mis dat niet. Ik kan redelijk snel wisselen tussen afkort slede en schulpen dus dat werkt wel voor mij.
Ik heb nog wel een probleem met de positionering van het zaagblad, waardoor je aan de rechterzijde last hebt van de opkomende zaagtanden in je werkstuk. Maar daar heb ik iets over gepost in een ander topic.
 

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Inmiddels staat er na lang wikken en wegen een tks80 in de schuur😉 prachtige machine. Heb er nog niet mee gezaagd dus nog geen ervaring. Wat mij opviel is dat alles nog afgesteld/haaks gezet moet worden, opzich niet erg, nu weet ik zeker dat hij goed afgesteld is, maar wel veel werk omdat precies te doen. Ik kom er alleen niet achter hoe het spouwmes het beste moet staan, ik bedoel niet in hoogte maar in de breedte. Als ik een lineaal links tegen het zaagblad (niet tegen de tanden) dan zit het spouwmes een halve mm vrij, aan de rechtse kant daarentegen steekt hij er door heen. Mijn gevoel zegt exact in 1 lijn met zaagblad, maar misschien denk ik te simpel ivm parallel geleider? Als iemand een goede theorie over het spouwmes heeft hoor ik het graag, hij is perfect af te stellen naar links en rechts. Zelf heb ik een CTL MIDI stofzuiger, daar heb je helaas een verloop voor nodig om het Y stuk van de TKS 80 kwijt te kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Ik heb toevallig woensdag contact gehad met Festool over het spouwmes. Bij mij staat deze namelijk ook niet recht achter het zaagblad. Heb gesproken met een monteur en deze vertelde me dat je het spouwmes inderdaad kan afstellen met die 2 boutjes in de behuizing. Ik ga hem positioneren dat hij recht achter het zaagblad komt te staan. Ik gebruik nu bladen van Ecotools en die zijn iets breder dan de bladen van Festool. Dat maakt niet uit, je spouwmes is toch altijd dunner dan de zaagsnede.

Heb jij de complete set gekocht? Ook ik ben nog regelmatig bezig met afstellen van de geleiders. Omdat ik nog geen lengte aanslag heb gebruik ik de verstek geleider ook om mee te schulpen. Dan kan prima, mits je goed uitkijkt dat je niet teveel druk zet op de geleider. Hij zit immers niet vast aan de achterkant. Probleem hierbij is dat het zaagblad niet exact parallel staat met de zijkant van het blad. en de opkomende tanden aan de achterzijde je werkstuk weer raken. Maar daarover is een ander draadje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willem R
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
“Ja inderdaad gelijk doorzagen, goedkopere oplossing als die van Festool😉

Een Altendorf als deze kost 20000,- misschien wel meer.
(Kun je dus meer dan 150x een cartridge en zaagblad voor kopen voordat je qua kosten evenaart?)
 
  • Leuk
Waarderingen: Willem R

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Ik heb toevallig woensdag contact gehad met Festool over het spouwmes. Bij mij staat deze namelijk ook niet recht achter het zaagblad. Heb gesproken met een monteur en deze vertelde me dat je het spouwmes inderdaad kan afstellen met die 2 boutjes in de behuizing. Ik ga hem positioneren dat hij recht achter het zaagblad komt te staan. Ik gebruik nu bladen van Ecotools en die zijn iets breder dan de bladen van Festool. Dat maakt niet uit, je spouwmes is toch altijd dunner dan de zaagsnede.

Heb jij de complete set gekocht? Ook ik ben nog regelmatig bezig met afstellen van de geleiders. Omdat ik nog geen lengte aanslag heb gebruik ik de verstek geleider ook om mee te schulpen. Dan kan prima, mits je goed uitkijkt dat je niet teveel druk zet op de geleider. Hij zit immers niet vast aan de achterkant. Probleem hierbij is dat het zaagblad niet exact parallel staat met de zijkant van het blad. en de opkomende tanden aan de achterzijde je werkstuk weer raken. Maar daarover is een ander draadje.
Ok, grappig dat jij dat ook ervaren hebt en contact opgenomen hebt met Festool, dan ga ik dat niet ook nog doen😀.
Nee ik heb niet de complete set gekocht vanwege €€€😉 maar de langsgeleider staat nog wel op het verlanglijstje. Jammer dat die er niet standaard bij zit. Ik ga hem eerst zo gebruiken en kijken wat ik er aan mis, en dan eventueel later erbij kopen. Maakt kwa prijs niet uit namelijk.
inderdaad dat afstellen kan wel wat tijd kosten, maar er is wel goed over nagedacht en alles is mooi te verstellen. Maar vooral met schulpen vind ik het wel prettig als de ‘langsgeleider’ (in ons geval de hoekaanslag) niet 100% parallel loopt aan je zaagblad, ik heb hem nu een tiende mm schuin staan, dus aan de achterkant iets meer open, zaagt prettiger en minder kans op terugslag. Als jij andere bevindingen hebt hoor ik het graag😉 ik sta altijd open om van een ander te leren.
Waarom staat het zaagblad niet exact parallel aan de tafel? Kan ik dat draadje ergens vinden?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Dit is dit topic: Zaagblad uitlijnen van zaagtafel

Als je de hoekaanslag nu zo hebt ingesteld dat je iets meer ruimte hebt aan de achterzijde (ik neem aan dat je dat hebt gedaan met die 2 inbus boutjes) dan heb je een afwijking wanneer je de hoekaanslag gebruikt als afkort/verstek geleider. 90 graden is dan niet precies 90 graden.
Nu heb ik een slede gemaakt om af te korten want ik vind het een gemis dat Festool geen maatvoering heeft op de hoekaanslag.
 

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Dit is dit topic: Zaagblad uitlijnen van zaagtafel

Als je de hoekaanslag nu zo hebt ingesteld dat je iets meer ruimte hebt aan de achterzijde (ik neem aan dat je dat hebt gedaan met die 2 inbus boutjes) dan heb je een afwijking wanneer je de hoekaanslag gebruikt als afkort/verstek geleider. 90 graden is dan niet precies 90 graden.
Nu heb ik een slede gemaakt om af te korten want ik vind het een gemis dat Festool geen maatvoering heeft op de hoekaanslag.
Daar heb je inderdaad gelijk in! Daar heb ik even niet aan gedacht. Daarom moet er toch maar snel een keer een lengte aanslag komen, en de hoek aanslag gebruiken voor afkorten. Inderdaad afgesteld met die 2 inbus boutjes.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Ik heb nog even een kleine afkort slede gemaakt voor de linkerkant van de zaagtafel. Een die ik makkelijk kan plaatsen zonder direct de hoekaanslag te hoeven verwijderen die ik aan de rechterkant heb staan.
Voordeel van deze slede ipv de hoekaanslag is dat je precies weet waar je zaagsnede komt. Door de Sawstop kan je de geleider niet tegen het zaagblad aanzetten omdat hij dat registreert. Daardoor is het altijd gissen waar precies je zaagsnede komt.
Andere optie is om een extra lat te zetten tegen de geleider. Ook makkelijk voor zagen onder een hoek.

De slede valt langs de buitenkant van de tafel bij gebrek aan miter slots. Dat is de rand waar ook de hoekaanslag in valt dus deze is recht.

thumbnail_20210414_142015.jpgthumbnail_20210414_142034.jpgthumbnail_20210414_141941.jpg
 

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Ik heb nog even een kleine afkort slede gemaakt voor de linkerkant van de zaagtafel. Een die ik makkelijk kan plaatsen zonder direct de hoekaanslag te hoeven verwijderen die ik aan de rechterkant heb staan.
Voordeel van deze slede ipv de hoekaanslag is dat je precies weet waar je zaagsnede komt. Door de Sawstop kan je de geleider niet tegen het zaagblad aanzetten omdat hij dat registreert. Daardoor is het altijd gissen waar precies je zaagsnede komt.
Andere optie is om een extra lat te zetten tegen de geleider. Ook makkelijk voor zagen onder een hoek.

De slede valt langs de buitenkant van de tafel bij gebrek aan miter slots. Dat is de rand waar ook de hoekaanslag in valt dus deze is recht.

Bekijk bijlage 101838Bekijk bijlage 101840Bekijk bijlage 101839
Slim gedaan! Ga ik ook eens maken;-)
Ik vind de machine heerlijk werken, maar als je een nieuwe altendorf gewend bent op het werk dan mis ik een beetje de rolwagen. Ik vind de hoekaanslag niet lekker ‘rollen/glijden’. Dat had beter gekund met gewoon wieltjes of iets dergelijks. En als ik de rol lagers goed afstel op links dan zitten ze te strak om rechts te kunnen gebruiken:-( ja ik weet het, ik ben een zeikerd op gereedschappen;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
"Een klasse hoger kom je bij de duurdere modellen van dewalt of de makita 2704 uit, misschien zie ik een paar middenmoot modellen over het hoofd?"

Ik ben ook aan het overwegen om de Festool te kopen, meteen de hele set, dan hoef ik geen keuzes te maken. Zij die hem hebben, zouden jullie hem aanraden?

Al mijn gereedschap is van Makita en ik ben van alles heel erg tevreden, behalve van die tafelzaag (ik moet even nakijken of het exact dit model is, maar denk het wel). Ik denk dat dit toestel bedoeld is voor heel grof werk, maar dan nog valt het tegen. Meest onnauwkeurige toestel dat ik heb. Ik kan niks bedenken dat er goed aan is. Absolute afrader.
 
Laatst bewerkt:

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Ik ben ook aan het overwegen om de Festool te kopen, meteen de hele set, dan hoef ik geen keuzes te maken. Zij die hem hebben, zouden jullie hem aanraden?

Al mijn gereedschap is van Makita en ik ben van alles heel erg tevreden, behalve van die tafelzaag (ik moet even nakijken of het exact dit model is, maar denk het wel). Ik denk dat dit toestel bedoeld is voor heel grof werk, maar dan nog valt het tegen. Meest onnauwkeurige toestel dat ik heb. Ik kan niks bedenken dat er goed aan is. Absolute afrader.
Dan ben ik ook heel benieuwd naar welk type dat dan is :) Heb Makita toch best hoog zitten en de zaagtafel (tenminste de 2704) staat best hoog in mijn lijst met gewilde upgrades.

Als het inderdaad die is, dan blijft er voor mij eigenlijk maar 1 over, de bosch gts 10xc! Ben erg gecharmeerd van de ingebouwde slede.

Festool is natuurlijk ook heel mooi, maar ik mis de geleide slots?
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Zij die hem hebben, zouden jullie hem aanraden?

Ik heb de machine vooral gekocht vanwege de SawStop technologie. Daarbij is het m'n eerste zaagtafel dus kan het niet met iets vergelijken.
Ook bij deze zaag moest ik de geleider nog goed afstellen, dus dat is niet anders of beter dan een ander merk. Daarnaast zijn er inderdaad geen miter slots, maar je kan wel werken met de groef aan de zijkant van de tafel.
Stofafzuiging vind ik vrij matig zeker wanneer je alleen het afzuigpunt onder te tafel gebruikt. Er zijn veel gaten in de bak onder de tafel dus alles onder de zaag ligt vol met zaagsel.

Handig is het wisselen van zaagbladen en omhoog/omlaag draaien van het zaagblad. Ook is de zaag met verbreding fijn qua afmeting. Ook is de tafel langer volgens mij dan een DeWalt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.