Festool TKS 80 met Sawstop

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Ik ben ook aan het overwegen om de Festool te kopen, meteen de hele set, dan hoef ik geen keuzes te maken. Zij die hem hebben, zouden jullie hem aanraden?

Al mijn gereedschap is van Makita en ik ben van alles heel erg tevreden, behalve van die tafelzaag (ik moet even nakijken of het exact dit model is, maar denk het wel). Ik denk dat dit toestel bedoeld is voor heel grof werk, maar dan nog valt het tegen. Meest onnauwkeurige toestel dat ik heb. Ik kan niks bedenken dat er goed aan is. Absolute afrader.
Als je het je kan veroorloven zou ik de set kopen. Waarom? Bij de EBS mis ik het afzuig set a 40 euro, en wat ik echt een gemis vind is de langsgeleider a 200-250 euro, daar is toch een tafelzaag voor? Niet om af te korten, daar heb ik de KS60 voor.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.140
850
Ulvenhout
Ik wilde gister wat korte plankjes in verstek zagen voor het maken van een kistje. Maar ik krijg het zaagblad niet verder gekanteld dan 42 graden....
Ik hoorde laatst via Festool dat er dan zaagsel en stof op een 'nokje' opgehoopt kan zitten waardoor de unit niet meer genoeg kan worden gedraaid, maar ook na uitvoerig schoon zuigen en blazen kom ik nog steeds niet ver genoeg.

Ik ga morgen maar weer eens met Festool bellen, maar heeft er hier iemand een idee??
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
@Musicus Mijn ervaring is dat je bij het laatste stukje letterlijk een handje moet helpen. Dus op het zaagblad drukken. De fijninstelling met de tweede knop rechtsboven de hoofdknop werkt ook niet echt goed als je niet meehelpt.
Zal wel een 1.0 dingetje zijn...
 

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Ik wilde gister wat korte plankjes in verstek zagen voor het maken van een kistje. Maar ik krijg het zaagblad niet verder gekanteld dan 42 graden....
Ik hoorde laatst via Festool dat er dan zaagsel en stof op een 'nokje' opgehoopt kan zitten waardoor de unit niet meer genoeg kan worden gedraaid, maar ook na uitvoerig schoon zuigen en blazen kom ik nog steeds niet ver genoeg.

Ik ga morgen maar weer eens met Festool bellen, maar heeft er hier iemand een idee??
Heel apart. Bij mij gaat hij gewoon met gemak naar 45 en naar 0 graden. Staat je fijnafstelling wel op 0? Ik had persoonlijk ook liever gehad dat het kantelen van de zaag met een draai wiel ging.
 

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Ja fijnafstelling staat op 0.
Ik hebt geen idee waar het aan ligt. Festool is niet bereikbaar tot woensdag...
Ik noem zomaar iets hè, zit er geen accessoire in de weg, of een opgerold snoer aan de achterzijde? Deur van de zaag goed dicht? Als je hem op 0 zet kun je hem dan met de fijnafstelling wel op -2 krijgen?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.140
850
Ulvenhout
Nee er zit niets in de weg. Ik kan de fijnafstelling wel gewoon bewegen naar -2 en +2.
Wel veel problemen voor zo'n duur apparaat.....
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.140
850
Ulvenhout
Vanochtend contact gehad met Festool en het blijkt een bekend probleem te zijn. Er gaat zich zaagsel en stof ophopen in het mechaniek waarmee de zaag wordt gekanteld. De oplossing is vrij eenvoudig:

Wanneer je de zwarte insert plate verwijderd zie je aan de voor en achterkant een halvemaanvormige sleuf. Die zorg ervoor dat de hele unit kan kantelen. In die sleuf gaat stof zitten wat bij het kantelen samengedrukt wordt tot een vaste massa. Daardoor kan je niet meer de draai maken tot aan 45 graden.
Met perslucht en wat pielen met een ijzerdraadje krijg je dit weer los en gaat ook het mechaniek ineens veel soepeler.
Je moet echt met een lampje goed binnenin schijnen om het te kunnen zien. Als er iemand nog eens plaatjes nodig heeft kan ik de maken.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb de set versie ook sinds een dag en er nog niet mee gezaagd. Het voor het eerst helemaal opbouwen met tafelverbreding en verlenging is best een puzzel, vooral het afstellen. De standaard 'wagen' met hoekverstelling dien je inderdaad opnieuw af te stellen en ietwat aan de strakke kant om de speling eruit te halen. Ik heb recent echter een flesje Camelia olie gehaald bij Baptist (anti roest) en dit via een doekje in de geleiding gesmeerd, vervolgens loopt deze als een tierelier. De roltafel loopt volledig op wielen en loopt van zichzelf soepel.

Ik heb de machine overigens opgehaald bij Rubart in Dortmund, de set is tijdelijk uitgebreid met een reserve zaagblad en sawstop module voor de setprijs, dat scheelt 550,- tov Baptist. Je moet er wel een flinke rit voor over hebben.


Hoe gebruiken jullie de stofafzuiging, alleen onder de machine, of ook boven de machine? Er zit een 50mm slangenset bij met een Y-stuk die via een 50mm slang naar de stofzuiger moet. Om het Y-stuk aan te sluiten moet ik weer een verloop hebben.. zo blijf je bezig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tijmen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.