Festool ROTEX 125 of Festool Rotex RO 90 voor dakbalken

7 mrt 2015
1.126
359
P'beek
tussen rotex en elektrische schaaf is er ook altijd nog een bandschuurmachine. Haalt snel veel weg, maar mijn makita 9403 hou ik geen 156 meter boven mijn hoofd vast.

En ook nog een lakfrees, werkt erg snel, komt in de hoekjes maar heeft (als ik m bedien) nog een beetje nabewerking nodig met de schuurmachine.

 

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Wat je ook nog dient mee te nemen in je besluit....wat ga je nog meer schuren nadat je klaar bent met die balken? Ikzelf heb de RO90 en ben daar heel tevreden over maar schuur geen grote oppervlakten.

Voor op gesteld dat als 'het project' zolder af is en daarmee dus de balken gedaan ik eerst hoop even van de tuin te kunnen genieten maaar ongetwijfeld helpt vrouw lief dan herinneren dat er nog een aantal deuren moeten worden ontdaan van hun beplakking !! dus geschuurd, gerepareerd, geschilderd en de trap naar zolder. Dus eigenlijk nog werk genoeg voor de 'nieuwe' aanwinst. Want hé er is ook nog een buitenkant.

Maar ben het eens met de argumenten om niet te gaan voor de 150, deze zal mij ongetwijfeld beperken door zijn grote diameter. Dus terug naar het begin, 125 of 90, wat een luxe probleem eigenlijk!
 

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Nou de 125 is de gemiddelde, dus..... :cool:
Kan het werkelijk zo simpel zijn ?????

Er is zeker geen mogelijkheid dat je met de 90 langskomt om te laten zien hoe fijn die werkt? Ook al ben ik een langzame leerling het zal geen 156 meter balken zijn voor dat ik het begrijp! Koffie, met suiker en melk?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
Kan het werkelijk zo simpel zijn ?????

Er is zeker geen mogelijkheid dat je met de 90 langskomt om te laten zien hoe fijn die werkt? Ook al ben ik een langzame leerling het zal geen 156 meter balken zijn voor dat ik het begrijp! Koffie, met suiker en melk?
Nou nee, misschien als je eerst verhuist :cool:
Maar als je zo twijfelt, zou je natuurlijk eerst een machine voor een dag kunnen huren...
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
223
94
Rijswijk
Die Lakfrees van Metabo is bij Cheapmundo voor 106 euro (115 inclusief verzenden) anderre winkels rond 250 a 300 euro. Ik ken Cheapmundo niet, en recensies zijn niet heel positief. dus wanneer je hem zou willen kopen, zou ik via creditcard doen om iets vna verzekering te hebben.
 

GJvdheiden

Nieuw lid
21 sep 2012
15
0
Ik heb de Rotex 90 en 150. De 150 gebruik ik alleen voor wat grotere oppervlaktes. De 150 is goed te hanteren en werkt erg goed. Maar voor schilderwerk gebruik ik vaker de 90, met name vanwege het gewicht. Om te beginnen zou ik eerder met een 90 beginnen. Ook vanwege de delta functionaliteit. In de rotex mode kan de 150 echt een beest worden. Maar je kunt dan ook met het toerental wat doen. Je kunt ook nog polijsten met de rotexjes. Veelzijdige fijne machines.

maar die balken zou ik inderdaad plamuren als je die glad wilt hebben. Of lekker laten zien, karakter.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Ik sluit me bij GJvdheiden aan. Ik heb zojuist de RO 125 sinds enige tijd weer eens gebruikt voor het schuren van nieuwe vuren 100x50mm balkjes. De machines kun je op 2 manieren gebruiken 1) als standaard excenter en 2) in de combi mode. In het laatste geval trilt de schuurzool niet alleen, maar draait deze ook rond. Deze combinatie zorgt voor een zeer hoge afname. Je schuurt een ruw oppervlak zo glad. Het nadeel van het draaien is alleen dat je het apparaat met twee handen vast moet houden. Hij gaat anders zwabberen en dat zal bij de RO 150 nog veel erger zijn. Met twee handen en vaststaand werkstuk geen enkel probleem, maar anders niet te doen, zeker niet op een trap en met één hand boven je hoofd.
 

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Mannen, Alle adviezen goed ter harte genomen , huishoud potje omgedraaid en ik deel uw aller mening ..... Wat een 'beest' van een machine is dit.

Enkele balkjes 'even' snel gedaan( je wil toch je nieuwe speelgoed uit proberen) en wat heb ik lopen etteren en stumperen al die tijd. Dit maakt schuren LEUK !

 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
Enkele balkjes 'even' snel gedaan( je wil toch je nieuwe speelgoed uit proberen) en wat heb ik lopen etteren en stumperen al die tijd. Dit maakt schuren LEUK !
Daar kunnen we dan over van mening verschillen 😛
Ik heb aan schuren nog niets leuks kunnen vinden!:giggle:
Maar, ik heb nog wel wat schuurklussen, dus als je het zo leuk vind…….:cool:
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
een scherpe krabber en een verfstripper om de meeste verf er af te halen
gaat vaak net zo vlot als je de slag te pakken hebt
het scheeld een hele berg schuurpapier
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.