Festool ROTEX 125 of Festool Rotex RO 90 voor dakbalken

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Nu de zolder aan de beurt is besloten de balken in het zicht te laten ECHTER deze zijn zwaar gehavend, geverfd, in aantal 9, en hebben een geamelijke lengte van 52 meter (één zijde, dus eigenlijk maal drie!).

Kijkend naar het gemak waarmee de Festool machines afnemen lijkt dit de machine voor de klus alleen twijfel ik tussen de Festool ROTEX 125 of Festool Rotex RO 90 omdat de balken 17 cm breed zijn lijkt een werkbreedte van 12,5 mij in eerste instantie te groot voor enig manoeuvreren en 9 misschien weer te klein.

Wie O wie bevestigd mijn gedachten en geeft uitsluitsel?????

BVD

Wim
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
Je hebt een breedte van 17 cm, waarom zou de 125 dan te groot zijn?
Ik heb zelf de 90, maar ik gebruik hem vooral voor schuren bij houtdraaiwerk, want daarvoor is de 125 iets te groot :p
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Heb laatst ook een paar geschilderde houten spanten geschuurd met de Rotex 90. Dat ging prima want ik gebruikte ook de Delta voetplaat zodat ik ook in alle hoeken kon schuren. De Rotex 125 heeft GEEN mogelijkeid tot zo'n voetplaat, alle hoeken moet je dus op een andere manier (andere machine) schoon zien te krijgen.
 

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Wellicht had ik dit aanvullend moeten vermelden in de openings post Ik heb ook een Festool RTS 400. Jaren eerder moeten aanschaffen, trouwens!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
Ik denk dat het grotere oppervlak juist iets gunstiger is om egaal af te nemen. Persoonlijk zou ik in deze voor de 125 gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
Ik heb hier een soortgelijk projectje op mijn lijstje staan voor sierbalken dat hier vroeg of laat eens aan de beurt moeten komen. Hier zijn het gebeitste balken dat ik graag terug had gebracht tot de natuurlijke kleur van de balken.

Ik heb dat testje een tijd geleden met de rotex 150 gedaan in combinatie met een rts 400. Ik moet zeggen dat de rotex er wel vlotjes doorging, maar dat de rts heel wat langer nodig heeft om voldoende af te nemen. De rotex geraakt ook niet superkort tot bij het plafond zelf dus daar moet je rekening houden met heel wat rts schuur-uurtjes :).

Hou er ook rekening mee dat er eventueel wat kleine beschadigingen in de laklaag (of gyproc?) van het plafond kunnen komen door de oscillerende werking van de rts (zie detail weergave foto). Ik weet niet of dat een probleem kan zijn in jouw geval.

IMG_20210414_154331.jpg

Om een idee te geven van de tijd dat dat stukje in beslag nam. Volgens mij was dit ongeveer 3 minuten (als ik het mij nog goed kan herinneren). Het is wel niet perfect afgewerkt tot in de hoeken, en volgens mij met korrel 80 (?) gedaan bij wijze van test.

Hier ook nog eens een datil van de aansluiting met het plafond en de "beschadiging" tegen het plafond van de rts
IMG_20210414_154617.jpg

Hou er ook rekening mee dat je die 156 meter boven je hoofd moet werken. Daar denk je dan ook best aan gewicht van de machines en de hantering ervan. De rotex 150 heeft daar niet echt zo een ideale vorm voor (weet niet hoe dat zit met een 125 of 90).

Ik zit zelf ook te twijfelen om eventueel die balken los te halen om ze daarna door de vandikte te halen. In mijn geval zijn ze vast geschroefd tegen het plafond, waarbij de bouten dan weggewerkt zijn met houten pluggen, dus die kunnen even uitgeboord worden om de balken te verwijderen. Misschien is dat ook een optie bij jouw? Of zijn het echt balken die deel uitmaken van een constructie?

Een overige optie zou eventueel zijn om met een (elektrische) schaaf te werk te gaan. Dan heb je wel nog altijd het probleem ivm de hoeken. Ik weet ook wel niet of dat een goede en praktische optie kan zijn (lijkt me vooral theoretisch mogelijk), maar dat kan iemand anders hier op het forum misschien wel bevestigen vanuit eigen ervaring :).

In ieder geval is dit een uitgerekende kans om de aanschaf voor wat extra materiaal te verantwoorden :D
 

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
De balken zijn van het 'schuine' dak dus boven mijn hoofd werken is alleen ( nou ja alleen) met of bij de onderzijde van de balken.




 

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Wat ik hier aan noesten e.d. zie krijg je volgens mij zonder zandstralen niet gemakkelijk netjes kaal.

Met de Festool 400 is het te doen maar als het wat gemakkelijker kan .... Kilootje plamuur en Papa was of beter is tevreden.

Ergo de vraag welke van de twee rotexen?


 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Mijn ervaring is dat oude lak echt moeilijk te verwijderen is. Ik heb de balken in mijn huis geschuurd, maar daar zat maar heel plaatselijk lak op. Zeker bij een ruwe balk die is geschilderd duurt het lang voordat je verf weg hebt. Uiteindelijk heb ik een combinatie van schuurmachine en elektrische schaaf gebruikt. Dat werkt goed.

Geen ervaring mee, maar is een lakfrees misschien een idee?
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Ik heb een Rotex 125. Destijds gekocht voor oude ruwe gebeitste eiken gevelplanken te schuren. Dat was zelfs voor deze krachtige machine een hele kluif. Voor dergelijk werk is een schuurmachine niet snel te krachtig, maar voor gewoon opschuren (werkplaats, schilderwerk) is hij te lomp.

Waar je ook rekening mee moet houden is...jawel het schuurpapier. Het Festool schuurpapier voor lakken is echt goed en blijft lang scherp. Een schuurmachine die overal voor geschikt is bestaat niet. Met de Rotex 125 ga je een heel duidelijke stap maken, maar of hij na deze klus nog veel gebruikt wordt is zeer de vraag. Het is vooral een renovatie machine, voor het krachtig schuren van nieuw werk in een werkplaats heeft juist een bandschuurmachine weer de voorkeur, maar ja...zo dadelijk heb je 5 apparaten in huis om te schuren. Oude Bosch en Makita heb ik weggedaan, nooit meer gebruikt sinds Festool in huis kwam, veel herrie en trillen en geen resultaat.

Uit de DTS400, Rotex 125 en ETS 125 die ik heb...is de ETS de fijnste allrounder. Licht en relatief krachtig, goed voor planken en deuren. De DTS voor kozijnen en hoekjes en de Rotex 125 voor lomp werk. Met lomp bedoel ik niet dat het apparaat niet te hanteren is, maar in vergelijk met de DTS en ETS gebruik je hem bij voorkeur als laatste.
 

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Ik heb een Rotex 125. Destijds gekocht voor oude ruwe gebeitste eiken gevelplanken te schuren. Dat was zelfs voor deze krachtige machine een hele kluif. Voor dergelijk werk is een schuurmachine niet snel te krachtig, maar voor gewoon opschuren (werkplaats, schilderwerk) is hij te lomp.

Waar je ook rekening mee moet houden is...jawel het schuurpapier. Het Festool schuurpapier voor lakken is echt goed en blijft lang scherp. Een schuurmachine die overal voor geschikt is bestaat niet. Met de Rotex 125 ga je een heel duidelijke stap maken, maar of hij na deze klus nog veel gebruikt wordt is zeer de vraag. Het is vooral een renovatie machine, voor het krachtig schuren van nieuw werk in een werkplaats heeft juist een bandschuurmachine weer de voorkeur, maar ja...zo dadelijk heb je 5 apparaten in huis om te schuren. Oude Bosch en Makita heb ik weggedaan, nooit meer gebruikt sinds Festool in huis kwam, veel herrie en trillen en geen resultaat.

Uit de DTS400, Rotex 125 en ETS 125 die ik heb...is de ETS de fijnste allrounder. Licht en relatief krachtig, goed voor planken en deuren. De DTS voor kozijnen en hoekjes en de Rotex 125 voor lomp werk. Met lomp bedoel ik niet dat het apparaat niet te hanteren is, maar in vergelijk met de DTS en ETS gebruik je hem bij voorkeur als laatste.

Duidelijk, mag ik vragen waarom je voor de 125 hebt gekozen en niet de 150?

Had een Bosch blauw, Black & Decker delta en Bosch excenter maar als ik kijk naar de stof, tijd, zweet en tijd dat het mij met deze machines heeft gekost bovengenoemde balken strak te krijgen ....

Komt er echt een Rotex, na al het lezen en reactie gaat de keus niet langer tussen de 90 en de 125 MAAR tussen de 125 en de 150.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Duidelijk, mag ik vragen waarom je voor de 125 hebt gekozen en niet de 150?

Had een Bosch blauw, Black & Decker delta en Bosch excenter maar als ik kijk naar de stof, tijd, zweet en tijd dat het mij met deze machines heeft gekost bovengenoemde balken strak te krijgen ....

Komt er echt een Rotex, na al het lezen en reactie gaat de keus niet langer tussen de 90 en de 125 MAAR tussen de 125 en de 150.
Vergelijk op de site van Festool maar eens de DTS400, RO 90, RO 125 en RO 150. Dan zie je een paar forse verschillen 1) schuur uitslag 2 tot 5mm 2) gewicht 1.2 tot 2.3 kg en 3) vermogen 250 tot 720W. Het belangrijkste wat je bij de 150 moet afvragen is of hij niet te zwaar in gewicht is en of de schijf afmeting praktisch is voor het werk. De RO 150 is aanmerkelijk krachtiger qua schuur uitslag en vermogen, maar dat vermogen heeft hij ook nodig vanwege de grote schijf. Maar 5mm schuur uitslag is serieus veel en dat zet zoden aan de dijk, mits je dat apparaat boven je hoofd kunt gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.