ik denk deze:oef, dat durf ik niet meer te zeggen.... heb nog even gekeken, maar heb geen idee meer waar ik die vandaan heb gehaald.... heb 'm ook niet opgeslagen zag ik, sorry.
jaap
ik denk deze:oef, dat durf ik niet meer te zeggen.... heb nog even gekeken, maar heb geen idee meer waar ik die vandaan heb gehaald.... heb 'm ook niet opgeslagen zag ik, sorry.
Dat ziet er inderdaad uit als de juiste ja.... nu heb ik 'm nogmaals gedownload en ook opgeslagen, thanks.
Heb het nu even in PLA geprint. Ik verwacht niet dat het zo snel zal vallen, aangezien de contrastekker op iets van 10cm van het apparaat hangt. Als het dan valt, dan denk ik dat een gebroken stekkerbehuizing het minst van mijn probleem zal zijn, aangezien het hele apparaat dan gevallen moet zijnWat voor een plastic heb je gebruikt? Ik ben het eens met de overdrevenheid van sommige reacties hier, maar mocht je hem laten vallen heb je wel snel kans op breuk, het is geen glasvezel versterkt plastic wat je print waarschijnlijk. Tpu met een hoge hardheid lijkt me hier wel verstandig.
Uiteraard snap ik dat het zakelijk gezien een heel ander verhaal is..... al zou ik verwachten dat zo'n ombouwstekker van Festool dan dus ook niet goedgekeurd zou worden?Mooi projectje, slim gedaan!
Als professional in de installatie branche even "my two bits", volgens de NEN 3140 is een apparaat met een los aangezette stekker inderdaad reden voor afkeur. Maar dit geldt enkel voor bedrijven/zelfstandigen, dus niet voor particulieren.
Bovendien moet je dat apparaat dan wel laten keuren en, op grote bedrijven na, ken ik maar weinig kleine zelfstandigen die dat ook laten doen. Nog mooier, de inspectie van je apparaten is niet verplicht en deze mag je bovendien, na het volgen van een middagje half-bakken cursus zelf uitvoeren (iets met een slager & eigen vlees).
Verder is de NEN3140 een norm en géén wet (welkom in Nederland), dus niemand kan je écht verplichten om eraan te voldoen. Al vinden een hoop instanties daar natuurlijk wat van, incl de arbeidsinspectie. En je bent als werkgever verplicht om je werknemers veilige werkomgeving te bieden, dus dat zul je op de een of andere manier moeten borgen. Doe je dat niet dan loop je, als bedrijf/zzp'er, een aansprakelijkheidsrisico als er wat gebeurd. Naast het risico dat het eventueel voor jezelf op zou leveren (kun je soms je vraagtekens bij zetten) levert het ook een risico op voor je klanten (die zijn eindverantwoordelijk).
Maar goed, all that to say, geldt allemaal niet voor jou, dus knutsel er lustig op los![]()
Mooi projectje, slim gedaan!
Als professional in de installatie branche even "my two bits", volgens de NEN 3140 is een apparaat met een los aangezette stekker inderdaad reden voor afkeur. Maar dit geldt enkel voor bedrijven/zelfstandigen, dus niet voor particulieren.
Even compleet off topic; maar het argument dat een los aangezette stekker direct nen3140 afkeur zou zijn zie ik wel vaker terug echter kan ik niet afleiden uit de nen3140 welk aspect afkeur zou zijn. Kun je mij verwijzen naar een clausule waarop die afkeur zou zijn?Mooi projectje, slim gedaan!
Bovendien moet je dat apparaat dan wel laten keuren en, op grote bedrijven na, ken ik maar weinig kleine zelfstandigen die dat ook laten doen. Nog mooier, de inspectie van je apparaten is niet verplicht en deze mag je bovendien, na het volgen van een middagje half-bakken cursus zelf uitvoeren (iets met een slager & eigen vlees).
Verder is de NEN3140 een norm en géén wet (welkom in Nederland), dus niemand kan je écht verplichten om eraan te voldoen. Al vinden een hoop instanties daar natuurlijk wat van, incl de arbeidsinspectie. En je bent als werkgever verplicht om je werknemers veilige werkomgeving te bieden, dus dat zul je op de een of andere manier moeten borgen. Doe je dat niet dan loop je, als bedrijf/zzp'er, een aansprakelijkheidsrisico als er wat gebeurd. Naast het risico dat het eventueel voor jezelf op zou leveren (kun je soms je vraagtekens bij zetten) levert het ook een risico op voor je klanten (die zijn eindverantwoordelijk).
Maar goed, all that to say, geldt allemaal niet voor jou, dus knutsel er lustig op los![]()
Ik zal proberen het op te zoeken, maar uiteindelijk is het een combi van de isolatieweerstand, trekweerstand (kabel uit stekker trekken) en de overige keuringseisen, waarbij de onderstaande voor hele brede interpretatie vatbaar zijn;Even compleet off topic; maar het argument dat een los aangezette stekker direct nen3140 afkeur zou zijn zie ik wel vaker terug echter kan ik niet afleiden uit de nen3140 welk aspect afkeur zou zijn. Kun je mij verwijzen naar een clausule waarop die afkeur zou zijn?
- Er zijn geen mechanische of elektrische aanpassingen aangebracht in het bijzonder in veiligheidsketens;
Hier kun je natuurlijk alles onderhangen (wat is een ondeugdelijke reparatie?), maar als je een reparatie uitvoert (bijvoorbeeld een andere stekker), je laat hem vervolgens testen en de machine wordt afgekeurd omdat de isolatieweerstand niet voldoende is, kost het je 4 keer geld. Repareren > keuren > repareren > keuren. En al die tijd kun je officieel geen gebruik maken van de machine. Per saldo is het goedkoper direct het snoer en stekker te vervangen voor een gegoten versie, geen gedoe en over de lange termijn de minste extra kosten (of overal accu machines te gebruiken, voor zover mogelijk).
- Aansluitleidingen of verplaatsbare leidingen zijn niet beschadigd of ondeugdelijk gerepareerd;
Heb ik ook over nagedacht, maar ja, die zijn gegoten, origineel van de fabrikant. Ik ken ze enkel die je in de machine aan moet sluiten, dus leveren ze hetzelfde op als een nieuw snoer met stekker. Per saldo geen idee, als ze er goed uitzien, geen verkeerde meetwaarden opleveren zou ik ze, zonder twijfel, goedkeuren.Uiteraard snap ik dat het zakelijk gezien een heel ander verhaal is..... al zou ik verwachten dat zo'n ombouwstekker van Festool dan dus ook niet goedgekeurd zou worden?