Festool OF1400 of OF1010

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
@MaartenS
Ik ben niet echt duidelijk geweest.... ik bedoel inderdaad dat het met de OF1400 handiger werkt met de kopieerringen, inklikken en klaar, geen gedoe met schroeven en centreerdoorns!

Fons

no worries Fons, dank voor de toelichting (y) :)


@MaartenS : voor zover ik kan nagaan hebben alle OF1400 frezen hier last van. Het is een inherent gevolg van het ontwerp. Overigens is die speling slechts een kant op. Loodrecht erop zal het nauwelijks merkbaar zijn. Het gaat ook niet om meerdere milliimeters, maar als je stukjes wilt frezen die nauwkeurig in elkaar moeten passen, zonder naad, dan is de OF1400 niet je vriend.

Ok, hierboven (paar posts terug)werdt namelijk melding gemaakt dat het schijnbaar verholpen zou zijn.

ik heb bijvoorbeeld uitsparingen voor luidsprekers moeten frezen, je wilt daar natuurlijk een strakke gelijke afstand tussen freesrand en luidspreker, daar mag geen verschil in zitten.

op zich zitten de kopieerringen van de OF1010 met de centreerdoorn perfect op hun plek, het is alleen wel een beetje een gedoe.

Maar goed, het is natuurlijk een beetje een luxe probleem. Zeker in de hobbysfeer als je niet zoveel moet doen en er geen brood mee verdient hoeft te worden.

De OF1010 is verder een uiterst prettige machine.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik wil toch nog even reageren op het gebruik van een centerdoorn in combinatie met de 1010
Zo als ik al eerder aangaf gebruik ik de schroefjes uit de zwarte ring die je moet verwijderen als je een kopieer ring wilt plaatsen
Als ik deze schroefjes met verzonken kop gebruik in plaats van de platkop schroeven die bij de kopieer ring geleverd worden
Zit de ring bij mij altijd netjes in het midden
Nu zul je denken das vast een toevalstreffer maar niets is minder waar ik heb dit trucje al meerdere keren. Gebruikt bij verschillende 1010 machines met verschillende bouw jaren
Dus in mijn optiek is een centerdoorn overkill
En waar gebruik ik de frees met kopieer ring dan voor
Das meestal in combinatie met verschillende scharnier mallen maar ook met het mfs frees sjabloon
Dus ik kan met enige zekerheid zeggen dat centreren niet nodig is mits je wel de verzonken schroefjes gebruikt
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Heel interessante info, bedankt allemaal!
Ik heb mijn pro-con lijstje wat aangevuld en een afspraak gemaakt om beide toestellen eens te goed te gaan bekijken in de toonzaal.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
daarvoor heb ik de centreerdoorn inderdaad gebruikt
voor de of1010 heb ik tijdens een festool-cursus geleerd dat je de schroefjes die bij de centreerring horen moet gebruiken, en niet deze die standaard op de voet zitten
die van de centreerring zouden konisch zijn en daardoor de ring beter positioneren
Ik heb geleerd dat je net geen conische schroeven moet gebruiken om de kopieerring vast te zettenbij de OF 1010 moet gebruiken omdat de ring anders niet vrij kan schuiven tov de schroefgaten.
Hoewel iets bewerkelijker is systeem op de OF 1010 nauwkeuriger dan op de 1400.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb geleerd dat je net geen conische schroeven moet gebruiken om de kopieerring vast te zettenbij de OF 1010
dan ga ik het iets voorzichtiger formuleren
de centreerdoorn heb ik altijd gebruikt om een kopieerring te positioneren
verleden jaar heb ik ten huize festool een demo gevolgd
de kerel van festool vertelde dat je met een kopieerring de schroeven die er bij zitten hoort te gebruiken & niet deze die standaard op het voetplaatje zitten
volgens hem zouden beide anders ontworpen zijn
sindsdien heb ik geen kopieerring meer gebruikt, en evenmin de schroeven vergeleken
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
@john : sinds wanneer zou dat zijn verholpen? Heb je een bron die ik kan nalezen? Zelf heb ik dit nog nergens kunnen vinden, maar dat zegt natuurlijk niet dat het niet zo is. Gezien het feit dat het een inherent probleem is dat onlosmakelijk is verbonden met de manier waarop de kopieerring wordt bevestigd zou dat moeten betekenen dat ze een nieuw type kopieerring hebben uitgebracht, inclusief nieuw bevestigingsmechanisme op de frees zelf. Ik ben nieuwsgierig...
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
De OF1010 is een licht model makkelijk te hanteren. De 1400 is een machine die zwaardere bewerkingen aan kan en is geschikt onder een freestafel.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Hey hallo
Ik wil toch nog even reageren op het gebruik van een centerdoorn in combinatie met de 1010
Zo als ik al eerder aangaf gebruik ik de schroefjes uit de zwarte ring die je moet verwijderen als je een kopieer ring wilt plaatsen
Als ik deze schroefjes met verzonken kop gebruik in plaats van de platkop schroeven die bij de kopieer ring geleverd worden
Zit de ring bij mij altijd netjes in het midden
Nu zul je denken das vast een toevalstreffer maar niets is minder waar ik heb dit trucje al meerdere keren. Gebruikt bij verschillende 1010 machines met verschillende bouw jaren
Dus in mijn optiek is een centerdoorn overkill
En waar gebruik ik de frees met kopieer ring dan voor
Das meestal in combinatie met verschillende scharnier mallen maar ook met het mfs frees sjabloon
Dus ik kan met enige zekerheid zeggen dat centreren niet nodig is mits je wel de verzonken schroefjes gebruikt
ik er vaar een ander probleem met de kopieerringen van de vs600 mal die zit soms wel is uit het center
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
@john : sinds wanneer zou dat zijn verholpen? Heb je een bron die ik kan nalezen? Zelf heb ik dit nog nergens kunnen vinden, maar dat zegt natuurlijk niet dat het niet zo is. Gezien het feit dat het een inherent probleem is dat onlosmakelijk is verbonden met de manier waarop de kopieerring wordt bevestigd zou dat moeten betekenen dat ze een nieuw type kopieerring hebben uitgebracht, inclusief nieuw bevestigingsmechanisme op de frees zelf. Ik ben nieuwsgierig...
Sorry. Ik heb dat ergens gelezen op een avond op een forum, en kan het nu niet meer terugvinden. Teveel klikken ;) en geschiedenis verwijderd. Heb zelf het probleem ook nooit ervaren. gr.John
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Even een update : ik ben beide machines gaan bekijken/proberen en heb uiteindelijk de OF1400 besteld. De 1010 leek mij wel licht en handig maar toch iets weinig voor werk dat ik er plan mee te doen.
Nu nog efkes wachten want blijkbaar zit Festool met stock/leverings problemen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Gisteren de mijne nog een paar uur gebruikt, echt een topmachine! Ga je zeker tevreden mee zijn (y)

Bosch kampt er ook al een half jaar mee, de achterstallige leveringen. Ik heb zelf ongeveer 3 maanden moeten wachten op deze FSN OFA 32 kit:

F.JPG
 
  • Geweldig
Waarderingen: Superkees

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Gisteren de mijne nog een paar uur gebruikt, echt een topmachine! Ga je zeker tevreden mee zijn (y)

Bosch kampt er ook al een half jaar mee, de achterstallige leveringen. Ik heb zelf ongeveer 3 maanden moeten wachten op deze FSN OFA 32 kit:

Bekijk bijlage 92114
past je of 1400, direct op het bosch onderdeel? of heb je zelf gaten moeten boren?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
past je of 1400, direct op het bosch onderdeel? of heb je zelf gaten moeten boren?
Nee slechts 2 vd 5 gaten komen overeen, ik heb er nog 2 extra geboord. De zool heeft voorzieningen voor een hele resem frezen, voor een OF1010 bijvoorbeeld ook. Maar in principe kan je met een kleine aanpassing vrijwel elke bovenfrees monteren.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Nee slechts 2 vd 5 gaten komen overeen, ik heb er nog 2 extra geboord. De zool heeft voorzieningen voor een hele resem frezen, voor een OF1010 bijvoorbeeld ook. Maar in principe kan je met een kleine aanpassing vrijwel elke bovenfrees monteren.
Thanks voor de reactie! Hoe bevalt de opstelling tot nu toe? zit er veel speling tussen de basis en de rail, of niet? en hoe soepel werkt de 32mm functie?
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Nee slechts 2 vd 5 gaten komen overeen, ik heb er nog 2 extra geboord. De zool heeft voorzieningen voor een hele resem frezen, voor een OF1010 bijvoorbeeld ook. Maar in principe kan je met een kleine aanpassing vrijwel elke bovenfrees monteren.
Hoi PH,

hoe zeker ben je ervan dat er gaten voor een OF1010 zool inzitten?

Ik heb namelijk een OF1010 zonder geleiderail maar wel een Mafell zaag met Mafell/BOSCH geleiderails.

Met deze zool zou ik dus mijn OF1010 op mijn rails kunnen zetten zodat ik geen extra rails hoe aan te schaffen.

hoor graag van je :)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Thanks voor de reactie! Hoe bevalt de opstelling tot nu toe? zit er veel speling tussen de basis en de rail, of niet? en hoe soepel werkt de 32mm functie?
De speling kan je makkelijk afstellen met een draaiknop op de freesgeleider. Ik heb er tot nu toe enkel een opening van een dampkap mee uitgefreesd, en dat ging heel vlot zonder veel instelwerk. Bij de set zitten ook twee snelspanklemmen. De 32mm functie ga ik binnenkort pas gebruiken voor een resem kastjes, nog niet getest.

Hoi PH,

hoe zeker ben je ervan dat er gaten voor een OF1010 zool inzitten?

Ik heb namelijk een OF1010 zonder geleiderail maar wel een Mafell zaag met Mafell/BOSCH geleiderails.

Met deze zool zou ik dus mijn OF1010 op mijn rails kunnen zetten zodat ik geen extra rails hoe aan te schaffen.

hoor graag van je :)
Het staat vermeld in de manual, dus vrij zeker 😄 Ik had zelf ook al een Mafell en een Bosch rail, vandaar de keuze. En voor dat geld ook de 32mm functie erbij, een no-brainer! Je kan natuurlijk ook enkel de losse geleider kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Het staat vermeld in de manual, dus vrij zeker 😄 Ik had zelf ook al een Mafell en een Bosch rail, vandaar de keuze. En voor dat geld ook de 32mm functie erbij, een no-brainer! Je kan natuurlijk ook enkel de losse geleider kopen.
hahahahahah, ow super joh, dank je wel.

ik frees nu soms langere stukken met de zool langs een eind hout, (o de achterkant van mijn rails, maar omdat de OF1010 geen ronde zool heeft moet je het vlakke gedeelte dus heel strak tegen dat hout aanhouden omdat je anders geen rechte freesgang maakt.

Die Bosch zool is dus perfect, ik zet hem op mijn "wishlist" zodat ik geen nutteloze kados krijg met verjaardagen, sint en kerst en dat soort dingen
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
71
18
Dat Festool dat nog niet heeft aangepast is me een raadsel, heb 2 jaar geleden ook de 1010 gekocht makkelijk op de rails, stil en motorrem enz enz.
Heb ook al wel zn 26 jaar de Makita 3612 (een beest van een machine )en de 3620 nu ook de kleine 700, geen geklooi met die centreerdoorn en aparte schroefjes enz enz.
Verder is de 1010 een mooie goede machine maar moet nog steeds wennen aan de handgreep.
Succes met je keuze!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Verder is de 1010 een mooie goede machine maar moet nog steeds wennen aan de handgreep.
Dat was voor mij inderdaad ook wennen, komende van een DW621. In sommige situaties is het klassieke dubbele handvat toch de betere keuze moet ik toegeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.