Festool MB40, nieuwe boorstandaard met leuke opties.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.484
2.184
Terkaple
www.woodworking.nl
Pas in april leverbaar is de nieuwe boorstandaard MB40 van Festool. Adviesprijs vanaf 228 euro. Er zitten wel een paar leuke opties op, zoals het boren van een LR32 gaten etc. Ik zag een kort filmpje, net een dag online en moest even zoeken om alles bij elkaar te hebben.

1740050325430.png

jaap

• Leuk
Waarderingen: avos en ZotVanHout

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.314
345
Heelsum
geinig ding, ik heb de UJK versie, zijn erg handig dan dingen. Een Festool zal wel aanslaan.

301 euro advies voor de set is nog te overzien.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.894
907
Enschede
ingoogni.nl
mag je kritiek hebben op iets dat je voor het eerst ziet en nog niet in handen hebt gehad, of gebruikt. Neen? Jammer dan, 'k doe het toch ;)

Als je iets bouwt dat stabiel moet zijn en waarbij er ook nog iets beweegt, dan zorg je op z'n minst dat zwaartepunten / bewegingslijnen samen vallen. Helaas, dat doen ze hier niet :( De machine hangt niet tussen de stangen, maar er voor. De vermaledijde batterij maakt het alleen maar erger.

Het resultaat daarvan zie je in het plaatje van het tweede filmpje, het ding wordt aan een uitschuif-uitsteeksel aan de achterkant vast gehouden.

nu filmpjes kijken.

EDIT: ok, het laatste filmpje laat de reden voor de keuze om het zo te maken zien. Daar hebben ze ook een andere oplossing voor in huis, b.v. die acrylglas "U-balk" om in de kant van het hout te frezen.

In het eerste filmpje viel me op dat bij gebruik van de dikke boor er op de achterkant van het blok gedrukt werd. Schrankt het een beetje bij de assen als er wat meer druk gezet wordt?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.099
3.323
Gaanderen
Heren mijn eerste gedachte was gelijk aan die van jullie. Toch zal dit waarschijnlijk goed werken. De ingenieurs van Festool zullen dit ook bedacht hebben. Of het werkt zo goed of ze hebben een andere reden waarom ze voor deze oplossing kozen.

• Leuk
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.314
345
Heelsum
Accuboren zijn "natuurlijk" allemaal zo ontworpen dat de balans zo is dat ze met accu ongeveer neutraal hangen, anders zou het heel vermoeiend worden.... met de kop tussen 2 stangen die al een flink deel van het gewicht pakken zal dit geen enkel probleem worden.....

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.894
907
Enschede
ingoogni.nl
Accuboren zijn "natuurlijk" allemaal zo ontworpen dat de balans zo is dat ze met accu ongeveer neutraal hangen, [...]
Dan zou je in het ideale geval de stangen halverwege het handvat willen hebben. Het handvat de andere kant op draaien gaat niet lukken door de verbinder aan de bovenkant van de stangen en de afzuiging aan de onderkant. Bovendien zou het lastig boren zijn.

Maar goed, het is gewoon iets dat direct in het oog sprong.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.099
3.323
Gaanderen
Accuboren zijn "natuurlijk" allemaal zo ontworpen dat de balans zo is dat ze met accu ongeveer neutraal hangen, anders zou het heel vermoeiend worden.... met de kop tussen 2 stangen die al een flink deel van het gewicht pakken zal dit geen enkel probleem worden.....
Nee, accuboren zijn niet ergonomisch ontworpen. Het is het T model geworden omdat de markt het zo wilde, maar dit is een veel zwaardere belasting voor de pols dan het model met het handvat meer aan de achterzijde van de machine zit.

• Leuk
Waarderingen: jaap

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.155
439
Er zit toch wel erg veel flexibiliteit in het spul. In het laatste filmpje dat gat aan de zijkant boren komt op mij alles behalve nauwkeurig over. Die hoekplaat buigt gewoon door als gevolg van het gewicht en het afmeten is ook letterlijk uit de losse pols. Een grotere voetzool zou de stabiliteit ook ten goede komen, evenals een metalen verbinder tussen de stangen, in plaats van het plastic wat het nu is.

En dat je vast lijkt te zitten aan een Festool accuboormachine is ook niet handig.

Maar het idee van gaatjesboren is dat wel weer leuk.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.484
2.184
Terkaple
www.woodworking.nl
Net als @Scheppie heb ik zo'n boorstandaard van UJK. Dat is een mooi gemaakt ding, maar ik mis een veer om de boormachine omhoog te houden en je zet de boormachine op de 6 mm zeskant bovenop de geleider. Dat is vrij licht en loopt bij mij wel eens los. De UJK heb ik gekocht omdat deze onder een hoek gezet kan worden, ik moest toen in de zitting van krukjes een gat onder een hoek boren voor de poten.
Het doorbuigen lijkt me niet een probleem, op het moment dat je boort gaat de kracht van je hand via de boor naar het werkstuk en zorgen de stangen alleen voor geleiding. Alleen in rust is er een klein buig moment door voornamelijk de uitstekende accu. Maar dat heb je, in iets mindere mate, ook als de booras tussen de geleiders zit.

De constructie lijkt veel op die van de Woodpecker, die ruim 2x zo duur is. Als je een Festool machientje hebt is de bevestiging op de geleider erg mooi en er zitten toch wel een aantal slimme dingen op t.o.v. de Woodpecker. Het ontbreken van een hoekverstelling vind ik wel een gemis.

jaap

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.314
345
Heelsum
Ik heb hem besteld in de set in systainer, vindt het een leuk ding , handig om optie te hebben om 5mm rijen uit te breiden…. Alhoewel dat achterin een kast niet 100% werkt met de lengte stangen als er een achterwand gemonteerd is maar dat lossen we op…

En gewoon een heel handig accessoire, prijs redelijk… benieuwd wanneer hij komt.

• Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.