Festool inruilen voor een mafell

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
Festool - Mafell is een beetje als Ajax - Feyenoord. Een klassieker en het zal me niks verbazen als beide kampen binnenkort op een veldje langs de snelweg afspreken om elkaar de kop in te slaan.
 

PBT

Actieve deelnemer
ook even meepraten.
Gisteren was ik ingehuurd door mijn eerste baas, meer dan 25 jaar al een timmerbedrijf en had nog nooit van het merk mafell gehoord.

betreft de rails zoals jonathan aanhaalt: waarom zou ik mijn festool op een mafell rail moeten zetten? is niet voor elkaar gemaakt dus werkt in mijn ogen niet naar behoren.

betreft het blad: het blad van een mafell mag dan wel dunner zijn, maar hoe zit het met vervormen van het blad? Die kans lijkt me een stuk groter. het uitsplinteren kan voorkomen worden door ofwel de splinterbeveiliging te gebruiken of een SCHERP zaagblad met de juiste vertanding te monteren.

en dan ook nog het nadeel van de mafell rails dat ze sneller verschuiven.
kort gezegd: ik zie met de mafell meer nadelen dan met de festool, maar dat kan aan mij liggen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Volgens mij is dit een beetje een non-discussie aan het worden. Mensen lijken nogal eigenwijs de machine die ze hebben te verdedigen zonder open te staan voor argumenten die voor de andere machine spreken. Zeker als iemand niet beide machine in handen heeft gehad kun je niet oordelen naar mijn mening.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik beide machines heb geprobeerd en uiteindelijk voor de overstap naar de Mafell niet afdoende verschil tussen de machines kon vinden om dat te rechtvaardigen. Wat niet wil zeggen dat de Mafell niet voor sommige toepassingen een betere machine kan zijn. Echter, mijn zwaartepunt ligt bij het werken met massief hout en dan vind ik het niet hebben van een spouwmes van de Mafell een behoorlijk nadeel. Zou ik meer met plaatmateriaal (gaan) werken dan zou ik eerder geneigd zijn om op de Mafell over te stappen. Nadeel van de Festool voor mijn toepassingen is het mindere vermogen, het is niet dat het niet toereikend is, maar meer zou wel beter zijn en een stuk gemak toevoegen.
Uit bovenstaande blijkt al dat voor massief hout geen van beide machines in mijn ogen ideaal is en dus ben ik bij mijn oude vertrouwde Festool gebleven. Als het op plaatmateriaal gaat, komt de Mafell wel erg dicht in de buurt van het ideaal wat mij betreft, nou alleen nog wat beter anti-slip materiaal onder rails voor de echt gladde platen.......
 
  • Leuk
Waarderingen: Timovangrinsven

PBT

Actieve deelnemer
het is niet dat ik een festool heb, ik festool verdedig. ik heb laatst een stukje met de mafell mogen proberen, en ik zie het echt niet zitten waarom ik zou moeten overstappen. bovendien is ook voor mij het ontbreken van een spouwmes een struikelblok. Bovendien is mafell ook nóg een stuk duurder dan festool. Ook zijn de mafell machines niet te gebruiken i.c.m. een CMS achtig systeem. (niet dat ik dit heb, maar staat wel op de verlanglijst)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
het is niet dat ik een festool heb, ik festool verdedig. ik heb laatst een stukje met de mafell mogen proberen, en ik zie het echt niet zitten waarom ik zou moeten overstappen. bovendien is ook voor mij het ontbreken van een spouwmes een struikelblok. Bovendien is mafell ook nóg een stuk duurder dan festool. Ook zijn de mafell machines niet te gebruiken i.c.m. een CMS achtig systeem. (niet dat ik dit heb, maar staat wel op de verlanglijst)

Dat de machine voor jou geen doorslaggevende voordelen heeft wil nog niet zeggen dat de machine in het geheel geen voordelen heeft. De voorritsfunctie is wel degelijk handig en ook geeft de machine een wat strakker zaagresultaat bij kwetsbare platen. Hoe dat bereikt wordt zal me worst zijn, het gaat erom dat het zo is, ik wil nl. graag zo strak en makkelijk mogelijk werken. Dat daar nadelen tegenover staan is uiteraard ook zo, maar dat wil niet zeggen dat je dan de voordelen zomaar kunt vergeten. Ik heb dezelfde keus gemaakt als jij, maar zie wel degelijk dat Festool nog wel wat verbeterpuntjes heeft voor een volgend model. Ik probeer de voor- en nadelen van apparaten die ik koop eerlijk te wegen en ook het kritisch zijn tegenover de machine die ik kies, dat kan de producent alleen maar motiveren om het product verder te verbeteren.
 

PBT

Actieve deelnemer
Festool heeft zeker zijn nadelen hoor! dat zal ik ook nooit zeggen. alleen vind ik het zeer belangrijk dat de geleiderail netjes op zijn plek blijft liggen en er een spouwmes op een zaag zit. Dit omdat ik veel trespa verwerk, dit is net zoals een melamineplaat erg glad, bovendien heeft trespa soms de neiging om de zaagsnede dicht te trekken dus het hebben van een spouwmes is voor mij een vereiste.

Mafell levert mooie machines, maar niks waar ik iets mee kan buiten de bovenfrees. en om nou alleen voor een bovenfrees een bepaald merk welk aanzienlijk duurder is dan festool te gaan kopen zie ik echt niet zitten.

wat betreft de voorritsfunctie, dit kan ik met mijn festool ook door ze 2mm diep te zetten en achteruit zagen
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
rustig maar. Geen van beide machines is perfect. Mafell gebruikt standaard een dunner zaagblad, festool niet = zaagverschil. Vermogen is ook anders en daarnaast nog een boel andere kleinigheidjes. Wat ik tot nu toe bij geen van beide machines verantwoord vind, is de hoge prijs. Wil Mafell écht uitpakken: prijs verlagen en de markt overnemen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Festool heeft zeker zijn nadelen hoor! dat zal ik ook nooit zeggen. alleen vind ik het zeer belangrijk dat de geleiderail netjes op zijn plek blijft liggen en er een spouwmes op een zaag zit. Dit omdat ik veel trespa verwerk, dit is net zoals een melamineplaat erg glad, bovendien heeft trespa soms de neiging om de zaagsnede dicht te trekken dus het hebben van een spouwmes is voor mij een vereiste.

Mafell levert mooie machines, maar niks waar ik iets mee kan buiten de bovenfrees. en om nou alleen voor een bovenfrees een bepaald merk welk aanzienlijk duurder is dan festool te gaan kopen zie ik echt niet zitten.

wat betreft de voorritsfunctie, dit kan ik met mijn festool ook door ze 2mm diep te zetten en achteruit zagen

Zoals al eerder gezegd, voor jou toepassing (vrij specifiek en er zijn makkelijkere dingen om te zagen dan Trespa...) snap ik dat je de Festool kiest. Echter zal lang niet iedereen de machine voor hetzelfde werk gebruiken.
En vwb de voorrits, die van Mafell werkt echt beter, ook al heeft de Festool een scherp blad is de zaagsnede toch minder. Zal wel met de schuinstand te maken hebben oid, punt is dat in de praktijd blijkt dat er verschil is. Of dat doorslaggevend is moet ieder maar voor zich bepalen, voor mij was dat het iig niet.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
rustig maar. Geen van beide machines is perfect. Mafell gebruikt standaard een dunner zaagblad, festool niet = zaagverschil. Vermogen is ook anders en daarnaast nog een boel andere kleinigheidjes. Wat ik tot nu toe bij geen van beide machines verantwoord vind, is de hoge prijs. Wil Mafell écht uitpakken: prijs verlagen en de markt overnemen.

Mee eens! Het prijsbeleid van beide merken dat voor een deel debet is aan de hoge prijzen vind ik nogal tegen de borst stuiten. Jammer dat dealers onder druk worden gezet om de prijzen hoog te houden, zou zeker leuk zijn als de prijzen wat konden dalen, zeker in deze tijd.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Mijn keuze voor de festool ts55 is louter en alleen gebaseerd op het hele systeem wat festool te bieden heeft. Inmiddels een MFT 3 tafel en stofzuiger erbij. Op het verlanglijstje nog de module die je aan de MFT 3 tafel kunt monteren. In deze module kan je weer de ts55 en OF1400 frees hangen met de juiste inleg modules. Snelspanners, geleiderails en nog veel meer tools die compatibel zijn. Dus mag je gerust spreken over een doordacht en uitgebreid systeem. Dat vind ik (persoonlijk) bij mafell minder.

Verder heb ik nergens neergezet dat een mafell cirkelzaag minder is dan festool maar een kleine verwijzing naar het mieren.....ken. Verder zal ik de pret niet drukken en wens iedere mafell gebruiker veel plezier.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Festool - Mafell is een beetje als Ajax - Feyenoord. Een klassieker en het zal me niks verbazen als beide kampen binnenkort op een veldje langs de snelweg afspreken om elkaar de kop in te slaan.

Zeg dan Mercedes-BMW of zo, maar om ze met Ajax en Feyenoord te vergelijken vind ik nogal beledigend voor de zagen:):)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Heeft er iemand zijn oude Festool ts55 ingeruild voor een mafell mt55?
Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Geen spijt?

Als je aan en nieuwe zaag toe bent zie ik geen reden om het niet te proberen.
in bepaalde situaties zal je waarschijnlijk je oude zaag missen maar er zullen ook momenten zijn dat je heel blij bent met je nieuwe tool.

als je zaag echter nog naar behoren funtioneerd zou ik deze lekker blijven gebruiken en mijn centen in een ander stuk gereedschap steken.
beide machines doen waar ze voor gemaakt zijn
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het meeste is wel gezegd. De linialen van Festool zijn inderdaad beter. Alleen weer niet als je ze wilt koppelen. Het meest lompe van Mafell vind ik wel dat de zaag breder is dan de liniaal.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Het meeste is wel gezegd. De linialen van Festool zijn inderdaad beter. Alleen weer niet als je ze wilt koppelen. Het meest lompe van Mafell vind ik wel dat de zaag breder is dan de liniaal.

Ow interessant, wat is er dan beter aan de liniaal van Festool? En wat bedoel je met het lompe dat de zaag breder is dan de liniaal?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
- de liniaal van Festool is dunner. Met een Mafell of een festool liniaal heb je een iets groter zaagbereik
- de liniaal van Festool kun je klemmen aan parfdogs
- de liniaal van Festool kun je voorzien van parallelgeleiders
- de liniaal van Festool kun je makkelijk tegen aanslagblokjes leggen

Bij Mafell is de zaag breder met als gevolg dat je tijdens het zagen de parfdogs of aanslagblokjes raakt met je zaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.