festool frezen

leo

Nieuw lid
4 mrt 2008
11
0
Hallo houtbewerkers.
Kan iemand mij op weg helpen naar betere frezen dan die van festool voor de boven/kantenfrees?.
Heb een keuken gemaakt van hoogglans hpl en de kanten van het beplakte mdf met een
kantenfrees met aanlooplager bewerkt, alleen de standtijd van deze frees is erg kort.
Heb de frees na elke twee deurtjes een milimeter versteld maar hij wordt toch heel vlug bot.
Heb voor het kantenfrezen van de hpl en van de 2 mm abs hoogglans kantenband gebruik
gemaakt van de nieuwe festool mfk 700 kantenfrees kan deze machine iedereen aanraden.
Mvg Leo.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@leo, Festool frezen worden bij mijn weten allemaal gemaakt bij Leitz en behoren tot de beste die te koop zijn. Bij een test in Finewoodworking, kwam al 2 keer Whiteside als beste te voorschijn (festool deed daar niet mee). Die zijn ook een stuk vriendelijker geprijst, maar ik denk dat je een andere maat spantang er bij moet kopen.
Ik neem aan dat je wel HM kwaliteit gebruikt en geen HS! Ik zou proberen de rotatiesnelheid van de frees ietsje lager te zetten en zeker ook de freessnelheid (de snelheid waarmee je de frees beweegt) zo laag mogelijk te houden. Het lijkt er op dat het materiaal verbrandt en daarmee de frees ook ruineert. Probeer ook de frees wel schoon en scherp te houden. Voor het schoonhouden gebruikt ik zelf ovenreiniger (wel het kogellagertje demonteren) en voor het scherp houden een diamantslijpsteentje in de vorm van een creditkaart met diamant korrel 1200. Even een paar keer over de rechte (de binnenkant) van het hardmetaal en zo houd je de frees langer scherp. Je kunt je frezen overigens ook professioneel laten slijpen bij b.v. Leitz in Waddinxveen, dat is een stuk voordeliger dan nieuwe kopen.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de MFK700 en heb je misschien foto's van werkstukken die je met de MFk 700 gemaakt hebt?
 

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
Heeft iemand ook ervaring met CMT frezen of de goedkopere Edesso??
 

Bijlagen

  • vsf2.jpg
    vsf2.jpg
    76,3 KB · Weergaven: 8
  • rek.jpg
    rek.jpg
    101,1 KB · Weergaven: 9

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
nee ik heb geen ervaring met CMT frezen, maar ik heb er al wel vaak naar gekeken.
Alle informatie staat op de site bovenfrezen.nl, maar hun reactie op emails is erg slecht.
wat ik begrepen heb is dat lle zaken die Rekord gereedschap verkopen ook CMT kunnen leveren.
maar mijn plaatselijke gereedschapwinkel had niet zo'n beste ervaring met de vertegenwoordiging van CMT.
ik denk echter wel dat de frezen goed zijn, iemand als Lonnie Bird zal niet zomaar ergens zijn naam aan verbinden denk ik.
Bas
 

Bijlagen

  • DSC_0659.jpg
    DSC_0659.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 6

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Heb geen ervaring met Festool of CMT frezen, maar werk altijd met JSO TR in mijn DeWalt bovenfrees. Ook in een zelfgemaakte freestafel, waar het spul flink op z'n donder krijgt.
Deze frezen zijn te koop bij de ijzerhandel en zijn redelijk geprijsd.
Ze voldoen mij prima bij werken in alle houtsorten tot nu toe.
Mijn eerste setje van de doethetzelfzaak is geschikt om roomboter te modelleren of te verkl...ten in mdf.
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik gebruik altijd frezen van het merk RVS, maar dit komt omdat de zaak waar ik mijn gereedschap meestal koop dit merk heeft.
deze frezen bevallen mij goed maar ik heb geen idee of ze beter of slechter zijn dan die van Festool.
Leitz maak trouwens ook de zaagbladen voor Festool en zit door het hele land.
ik breng er altijd mijn zaagbladen en beitels van de vlak/vandiktebank heen.
Bas
 

WR1944

Oud hout
Ik gebruik frezen voor m'n (Festool) bovenfrees van CMT. Ik ben geen intensieve gebruiker, maar ik ben er tevreden mee. Ik heb geen ervaring met andere merken. M'n dealer raadde me deze frezen aan, anders was ik met Festool frezen thuis gekomen. Volgens hem vergelijkbare kwaliteit voor een lagere prijs.
 

Bijlagen

  • IMG_2494.jpg
    IMG_2494.jpg
    63,9 KB · Weergaven: 8
  • IMG_2492.jpg
    IMG_2492.jpg
    67,5 KB · Weergaven: 8
  • IMG_2495.jpg
    IMG_2495.jpg
    63,3 KB · Weergaven: 8
  • IMG_2497.jpg
    IMG_2497.jpg
    48,5 KB · Weergaven: 8
  • IMG_2507.jpg
    IMG_2507.jpg
    60,1 KB · Weergaven: 9
  • IMG_2520.jpg
    IMG_2520.jpg
    66,8 KB · Weergaven: 11
  • IMG_2516.jpg
    IMG_2516.jpg
    68,9 KB · Weergaven: 10
  • Unknown-1.jpg
    Unknown-1.jpg
    24,2 KB · Weergaven: 12
  • IMG_2521.jpg
    IMG_2521.jpg
    81,3 KB · Weergaven: 10

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.