Festool ETS EC 125 / 150 3

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Beste,

Ik ben in de markt voor een nieuwe roterende excentrische schuurmachine. Zoals de titel zich wellicht verraad twijfel ik tussen de ETS EC 125 en 150. Voor zover ik het begrijp identieke machine behalve het formaat van de schuurschijf. Ik kan er alleen voor mijzelf nog niet echt uitkomen wat ik liever heb..

Of de 150 met een tot 40% groter oppervlak. Of wel de 125, iets kleiner en daardoor wellicht handzamer en stabieler op de kleine randjes e.d.

Het moet een beetje de allrounder in de set worden. Dat hij rond is en niet de hoeken pakt ben ik gewend en vind dat dus ook geen probleem. Hier komt of de delta of het handje om de hoek.

Wat ik mij echter afvroeg… Het is voor zover ik kan zien een identieke machine, alleen de steunplaat lijkt me anders. Multi-jetstream vs Multi-jetstream 2. Het leek mij dus handig, mocht ik toch denken van joh ik zou graag de grotere of de kleine plaat willen proberen dat dit gewoon op dezelfde machine kon. De afbeeldingen geven mij alleen niet echt genoeg duidelijkheid hierover. Is er iemand die hier iets zinnigs over zeggen kan?

En bovenal, wat zijn jullie ideeën hierover? Het is wel een aardig prijzige machine, maar denk naast de schroef machine het meeste gebruikte apparaat. Mag dus best wat kosten, maar zou wel lekker zijn om een goede keuze te maken op voorhand.


Groeten,

Milo
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
De ets serie is alleen excentrisch, de ro serie (rotex - ROTerend EXcentrisch) doet het allebei. Ik heb zelf als allrounder de rotex 150, en voor het kleinere werk de rotex 90. Rotex 150 kan in roterende stand met juiste schuurpapier ontzettend veel materiaal afnemen.
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Je hebt gelijk ik formuleer het verkeerd. De ETS EC draait natuurlijk ook, maar word niet zodanig benoemd. Tis immers niet een gemotoriseerde draadschijf..

Rotex heeft voor mij niet de toegevoegde waarde. Veel afnemen gebruik ik de bandschuurmachine voor. Rotex weegt een stuk meer waardoor hij een stuk minder handzaam is.

Wel net antwoord gevonden op het Festool Owners Forum. Op beide machines passen zowel de 125 als de 150 steunschijven.
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Dat komt omdat er geen motor op het roterende as zit.. Wel draait hij natuurlijk “vrij” rond
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Er is niet 1 schuurmachine die alles kan. Je hebt er echt meeredere machines nodig.
Dus stel je zelf de vraag waarvoor wil ik deze schuurmachine hoofdzakelijk gebruiken. Aan beide heb je geen slechte keus.
Er zijn vele mogelijkheden. Maar ik heb BV de DTS400 voor randje en de DTS EC 150/3 voor vlakken. Tot nu toe kan ik daarmee prima mee uit de voeten. Wat ik van beide machines heel fijn vind is dat ze heel ligt en compact zijn en dat is fijn als je boven je hoofd werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: svenskapelsin

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
twijfel ik tussen de ETS EC 125 en 150
als je veel schuurt, dan belast de 125 je pols reeds voldoende
heb ook voor de keuze gestaan
vermits ik houten laden maak, wil ik vermijden dat de schijf groeven in de zijkanten van de lade schuurt
op de 125 kan je een randbescherming zetten
op de 150 niet denk ik
voor binnenzijden is de 125 ook makkelijker te gebruiken
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Dat zijn inderdaad precies mijn twijfelpunten zotvanhout.
Die zijn nu echter weg. Ik heb op het festool forum iemand gevonden die liet zien dat beide maten op beide machine kunnen. Ik begin dan met een 125/3 machine. Mocht ik denken moet een hoop grote vlakken schuren kan daar dus een 150 zool op.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Festool heeft voor de 125mm een kit om kanten te schuren. Dit is een net nieuw product. Als je dat niet nodig hebt, dan zou ik voor de 150mm gaan. Ik heb de normale ETS 150.

 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Ik denk dat ik er voor mijzelf wel uit ben.. Ik zet hier op een rijtje waarom de keuze is welke hij is.

Het komt voor mij vaker voor dat ik ofwel de binnenkant van een kast, lade, verticale oppervlakten of onderhands aan het schuren ben. De aantal keren dat ik profijt heb van een grotere machine met een groter schuuroppervlak is dan ook wat minder. Bovendien, niet aangeraden door Festool, wel mogelijk, past er en 150mm schijf op de ETS EC 125.

Zoals L.N. en Zotvanhout al aangeven heeft Festool ook mooie hulpstukken voor de 125 uitgebracht. Ik denk dat ik flexibeler ben met de 125 dan de 150. Die extra schuuroppervlak kost dan of iets meer tijd of een andere schijf erop..

Waarom ik überhaupt op deze machine's uit ben gekomen is voornamelijk gewicht, hun lage ontwerp, plug it en de stofafzuiging.. Mijn grootste ergernis met diverse spullen is het steeds in de knoop zitten met diverse snoeren. Er zitten nu een aantal Festool machine's met plug it in mijn assortiment, dit is voor mij een verademing.

Wat EVS zegt betreffende dat er geen allround machine is ben ik met hem eens. Ik heb hiernaast nog mijn multitool welke als Delta schuurmachine kan functioneren. De bandschuurmachine neemt het "zware" werk op zich. Wellicht kan de verzameling nog eens aangevuld worden met een lichte delta / vlakschuurmachine. Voor nu denk ik dat ik alles hiermee zou kunnen doen.

Bronnen betreffende uitwisselen pads;
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik denk dat ik er voor mijzelf wel uit ben.. Ik zet hier op een rijtje waarom de keuze is welke hij is.

Het komt voor mij vaker voor dat ik ofwel de binnenkant van een kast, lade, verticale oppervlakten of onderhands aan het schuren ben. De aantal keren dat ik profijt heb van een grotere machine met een groter schuuroppervlak is dan ook wat minder. Bovendien, niet aangeraden door Festool, wel mogelijk, past er en 150mm schijf op de ETS EC 125.

Zoals L.N. en Zotvanhout al aangeven heeft Festool ook mooie hulpstukken voor de 125 uitgebracht. Ik denk dat ik flexibeler ben met de 125 dan de 150. Die extra schuuroppervlak kost dan of iets meer tijd of een andere schijf erop..

Waarom ik überhaupt op deze machine's uit ben gekomen is voornamelijk gewicht, hun lage ontwerp, plug it en de stofafzuiging.. Mijn grootste ergernis met diverse spullen is het steeds in de knoop zitten met diverse snoeren. Er zitten nu een aantal Festool machine's met plug it in mijn assortiment, dit is voor mij een verademing.

Wat EVS zegt betreffende dat er geen allround machine is ben ik met hem eens. Ik heb hiernaast nog mijn multitool welke als Delta schuurmachine kan functioneren. De bandschuurmachine neemt het "zware" werk op zich. Wellicht kan de verzameling nog eens aangevuld worden met een lichte delta / vlakschuurmachine. Voor nu denk ik dat ik alles hiermee zou kunnen doen.

Bronnen betreffende uitwisselen pads;
Fein heeft ook nog een andere mogelijkheid om op de multimaster te zetten Accessoires | RHH Rotterdams Handelshuis B.V.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Wat betreft die Festools 125 en 150 wordt het inmiddels wat verwarrend. Dat haakse schuurhulpstuk past dus NIET op de EC-uitvoering. Wel op de speciale editie die Festool een paar jaar geleden in de VS verkocht ( de PRO5, een uitgeklede 125, 110V uitvoering) — maar die komt in deze streken niet voor, neem ik aan…
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Die nieuwe EC uitvoeringen van Festool zijn mooie machientjes. Heb zelf nog de oudere grote versies van de 125 en 150. De oude 125 ETS heeft maar 2 mm schuuruitslag en ik heb de 150 met 3 mm uitslag. De laatste is een supermachine en praktisch onverwoestbaar. De 125 is een fragieler machientje, als ie een keer van de werkbank valt is het asje waar de schuurpad opzit krom. Is me recent weer gebeurd (laten gebeuren door iemand die even wat wilde schuren). Als ik het goed heb is dit bij de latere versies wel verbeterd.

Ik neem aan dat de nieuwe EC modellen dit probleem niet hebben. Kijk ook wel eens naar een Mirka Deros maar dat past niet goed op mijn huidige stofzuigers. Voor een nieuwe schuurmachine, zou wel een 150/5 willen hebben wordt het wel weer een Festool machientje.

Op het filmpje een voorbeeld hoe je zelf het haakse schuurhulpje kunt maken voor je schuurmachine.

jaap

 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat haakse schuurhulpstuk past dus NIET op de EC-uitvoering. Wel op de speciale editie die Festool een paar jaar geleden in de VS verkocht ( de PRO5, een uitgeklede 125, 110V uitvoering) — maar die komt in deze streken niet voor, neem ik aan…
voor de 125 som je de EC- + de PRO-5-uitvoering op

ik heb nog eens doorgeklikt op de url die ik onder #14 geplaatst heb
daar staat op welke uitvoeringen dat hulpstuk wel past


1606114106530.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.