Festool DTS 400 Q defect, repareren?

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.425
309
omgeving Rotterdam
Hoewel ik met "jong gezin" meestal krap in de tijd zit, opteer ik zoveel mogelijk voor zelf repareren om tot rust te komen. Kruis kan vaak voor niet al teveel geld de onderdelen leveren en dan repareer ik op een rustig moment.
Ik heb mezelf wel de luxe gegund om van veel zaken twee exemplaren te hebben. Zo zit ik dus nooit verlegen om bijvoorbeeld een schuurmachine als eentje defect raakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: StefanvanA

StefanvanA

Nieuw lid
7 dec 2022
2
0
Amterdam
@AvdLinden ja zoiets lijkt het ook ja. Voor de rest zit die niet meer vast. De excenter heeft een bus die in het lager vast zit. Vandaar de angst om het krom te trekken dmv een lagerpully.

@Rene71 goeie, ga ik eens proberen!
 

jbeekmann

Nieuw lid
29 jan 2023
1
0
Bussum
Geliefde personen,

Ik heb het hierboven even geraadpleegd, hier hetzelfde probleem. Ik wil het anker vervangen, echter krijg ik de excenter er niet uit (messing schijf). Hoe hebben jullie dat gedaan zonder dat de hele boel krom trekt?

Alvast dank!
Hoi @StefanvanA , heb je het voor elkaar gekregen? Ik ben in hetzelfde stadium. Een langzaam lopende machine zoals topicstarter had, geen extreem versleten koolborstels (11mm van de originele 12,5mm over) en geen extreem moeilijk lopende lagers. Nu verdenk ik dus ook het anker en ik vind het wel leuk om dat zelf te vervangen. Die messing schijf kan ik vasthouden, maar als ik de torx dan ga draaien dan draait het anker mee. Heb jij die ook (bij de afzuigfinnen?) geblokkeerd om het geheel los te krijgen?
Toevoeging 30 jan: Ik heb de elektronische toerentalregeling gebypassed, maar dat hielp niets helaas. Daar zal het dus hoogstwaarschijnlijk niet aan liggen.
 
Laatst bewerkt:

ragp13

Nieuw lid
17 jul 2024
1
0
NL
Hoi @StefanvanA , heb je het voor elkaar gekregen? Ik ben in hetzelfde stadium. Een langzaam lopende machine zoals topicstarter had, geen extreem versleten koolborstels (11mm van de originele 12,5mm over) en geen extreem moeilijk lopende lagers. Nu verdenk ik dus ook het anker en ik vind het wel leuk om dat zelf te vervangen. Die messing schijf kan ik vasthouden, maar als ik de torx dan ga draaien dan draait het anker mee. Heb jij die ook (bij de afzuigfinnen?) geblokkeerd om het geheel los te krijgen?
Toevoeging 30 jan: Ik heb de elektronische toerentalregeling gebypassed, maar dat hielp niets helaas. Daar zal het dus hoogstwaarschijnlijk niet aan liggen.
Ik ben ook benieuwd of iemand dit gelukt is want ik ervaar dezelfde probleem als de topicstarter en Stefan. Als ik aan de torx schroef draai (en daarbij de messing schijf klem met een waterpomptang) draait het anker en de finnen, maar komt de boel niet los.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
217
85
Zo maar een suggestie zonder enig verstand van zaken; is dit geen linkse schroefdraad? Dwz. los is de andere kant op dan je gewend bent.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.