Festool DTS 400 Q defect, repareren?

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Mijn Festool DTS 400 Q is een aantal jaar geleden kapot gegaan tijdens het schuren. Hij ging steeds langzamer schuren en stopte er mee. Nu klinkt er alleen nog een brommend/zoemend geluid zonder beweging.

Ik heb Festool gebeld en zij denken aan een defect anker. Repareren bij hen zou ongeveer 150-160 euro kosten. Ik vraag mij af of dit de moeite waard is. Nieuw is hij 350 euro, dus dat is een stuk duurder. Als ik hem in deze staat verkoop, dan krijgt ik er ongeveer 50 euro voor op marktplaats.

Wat is wijsheid?
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Een nieuw anker kost inderdaad 60 euro. En dan nog een nieuwe spanband om hem weer te sluiten. Maar is het zo simpel om te repareren? Kan ik zo'n spanband zelf weer spannen?
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.847
1.045
Leeuwarden
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn DTS. Goede reden om een nieuwe machine te kopen. Tijdje later de defecte machine laten repareren en nu in de riante positie dat ik twee machines heb en naar behoefte kan inzetten.

Fons
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Dat weet ik niet, zou kunnen. Ik zou hem moeten openen dan om te kijken wat er vastgelopen/defect is. Maar is dat makkelijk te doen dat openen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.199
2.804
Gaanderen
Het is niet zo moeilijk om ze te repareren. Vaak is het lager het lastigste. Festool deed vroeger ( nu weet ik het niet meer) standaard reparaties. Je krijgt je machine weer als nieuw terug. Het excenter krijgt vaak een opdonder door een val. Hierdoor loopt de boel niet meer in balans. Dus moet er vaak meer vervangen worden. Maar anker en lagers zijn bijna standaard. Let wel op ze repareren volgens de NEN 3140. Dus als er een beschadiging aan het snoer zit word dit ook vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.632
2.114
Klein-Brabant, Vlaanderen
Let wel op ze repareren volgens de NEN 3140. Dus als er een beschadiging aan het snoer zit word dit ook vervangen.
heb een paar jaar geleden hetzelfde meegemaakt met een hitachi/hikoki (niet dan ik hen viseer, maar wel die voor mij tot nu toe onbekende nen 3140)
er is één enkel onderdeel stuk, je gooit de machine voor herstelling binnen, én ze vervangen de helft van de onderdelen met de verantwoording 'dat ze waarborg op de herstelling (moeten) geven'
dan had ik beter een nieuwe machine gekocht mét 2 jaar waarborg gekocht ipv een machine die toch al 'afgeschreven' was, te laten herstellen voor de helft van de prijs van een nieuwe én met slechts 6 maanden waarborg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.199
2.804
Gaanderen
Zot van hout de nen3140 en de reparatie service zijn toch wel verschillend. De NEN norm zegt heel kort door de bocht dat je machine elk jaar gekeurd moet worden en technisch in orde moet zijn. Meest voorkomende reden van afkeur is een beschadigd snoer. Ook kan je door de data van de keuring slijtage van je machine zien. De reparatie procedure is opgezet met standaard reparaties om discussies te vermijden. Allereerst voorkom je hiermee offertes die goedgekeurd moeten worden. Wel moet je als handelaar heel duidelijk zijn naar je klanten. Dit is de minimale reparatie prijs en dit is het maximum. Ja was even wennen en gaf veel discussie. Hoe het nu loopt weet ik niet. Heb een keer mijn Festool rs 400 laten repareren en ben daar tevreden over. Ik heb er 3 de oudste 25 jaar en de jongste 12 jaar. Laat ze repareren als nodig. Deze machines zijn door mij een jaar of vijf professioneel gebruikt. Ben nu na 12 jaar aan mijn laatste van 20 zooltjes bezig. Deze had ik over toen ik stopte mét mijn gereedschappen handel.
Voor andere merken koop ik inderdaad meteen een nieuwe. Mijn Milwaukee 18 v rookte en die is dus na 12 jaar aan de kant gezet en vervangen door een 12 v exemplaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en Athanor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.588
1.027
Riemst
Laten herstellen kost geld en bij een machine die enkele honderden euro's kost is het vaak een moeilijke afweging. Zelf kies ik meestal voor vervanging tenzij het eenvoudige standaardonderdelen zijn waar ik zeker van ben dat die het zijn. Een hersteller zal alle verdachte onderdelen samen vervangen. Dit om te voorkomen dat de klant aanspraak gaat moeten maken op garantie (ik ben zelf technicus dienst na verkoop van technische uitrusting, ik weet hoe het in zijn werk gaat). Mogelijk is een defect onderdeel ook het gevolg van slijtage van een ander onderdeel. Vervang je ze niet samen zit je binnen de kortste keren terug met een defect.
Vooraleer je overgaat tot (laten) herstellen is het best een afweging te maken over de restwaarde van de machine en oorzaak van het defect. Is het slijtage bij een machine die zijn uren gemaakt heeft, dan is een nieuwe machine waarschijnlijk de beste optie. Behalve het defecte onderdeel gaan er waarschijnlijk nog een aantal andere onderdelen einde levensduur zijn (tenzij het gekende slijtage onderdelen zijn).
Is het defect gevolg van bijvoorbeeld een val kan je met er vrij gerust in zijn dat de problemen met het vervangen van het defecte onderdeel opgelost zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.755
2.877
Jullie doen alsof zo'n schuurmachientje een geleide wapen is. Er zit haast niets in aan onderdelen. Met een goede sortering schroefbits , een paar steeksleuteltjes en een simpel lagertrekkertje kan je elk onderdeel vervangen. Steeds een nieuwe machine kopen is niet echt duurzaam. Als hij toch open is, kan je er gelijk een 5 meter snoer aan zetten. Het probleem zit er vaak in, dat fabrikanten de originele onderdelen zo duur maken, dat laten repareren niet uit kan. Maar als je zelf even zo'n ding open maakt en je een beetje rond kijkt voor bijvoorbeeld kogellagers en koolborstels en machinesnoeren, is het wel lonend.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Ik zou hem uit elkaar halen, misschien zijn het de koolborstels. Het voordeel van een dergelijk merk is dat je onderdelen kunt krijgen. Indien de staat voor de rest goed is, zou ik hem repareren.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Uit elkaar lukt altijd, weer in elkaar is soms lastiger maar met dit soort apparaten valt dat ook wel mee. Misschien zit er bij jou in de buurt een repair cafe, vrijwilligers die de boel samen met jou open maken en kijken wat het euvel is. Dan kan je zelf nieuwe onderdelen bestellen (kruis is al genoemd hier) en dan of zelf in elkaar zetten of nog een keertje langs repair cafe.
Als je dan na het open maken besluit toch niet aan de reparatie te beginnen heeft het je nog niks gekost (vrijwillige bijdrage voor het repair cafe) dus kan het alleen maar meevallen.
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
77
19
Bij vervangen anker altijd koolborstels ook vervangen, en weerstand over beide delen van het veld doormeten.
Waardeer het repareer het! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene71

StefanvanA

Nieuw lid
7 dec 2022
2
0
Amterdam
Geliefde personen,

Ik heb het hierboven even geraadpleegd, hier hetzelfde probleem. Ik wil het anker vervangen, echter krijg ik de excenter er niet uit (messing schijf). Hoe hebben jullie dat gedaan zonder dat de hele boel krom trekt?

Alvast dank!
 

Bijlagen

  • Festool RTS-400 q.JPG
    Festool RTS-400 q.JPG
    39,7 KB · Weergaven: 41

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Geliefde personen,

Ik heb het hierboven even geraadpleegd, hier hetzelfde probleem. Ik wil het anker vervangen, echter krijg ik de excenter er niet uit (messing schijf). Hoe hebben jullie dat gedaan zonder dat de hele boel krom trekt?

Alvast dank!
Wellicht het reparatie centrum bellen hier in NL. Vooral geen geweld gebruiken. Er zal vast een truuk zijn met een pulley trekker of het verwarmen van het messing. Ik heb zoiets aan de hand gehad met een kolomboor van matige kwaliteit en uiteindelijk nog meer moeten uitgeven om de schade (kromme as) te herstellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.