Festool Domino

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Na lang wikken en wegen ga ik waarschijnlijk binnenkort een Festool Domino aanschaffen, de DF500Q.
Ik heb nu een (B-merk) lammello, maar daarmee krijg ik de verbindingen niet echt lekker uitgelijnd. De machine is niet echt lekker uit te lijnen en door het draaiende blad verschuift de sleuf ook regelmatig. En de verbindingen zijn ruim waardoor je met het klemmen nog moet opletten. En dat lijkt nu net het grote voordeel van de domino. Is hij inderdaad zo makkelijk?

Maar ik twijfel welke frezen en verbindingsdomino's ik erbij ga gebruiken en dus bestellen.
Standaard zit er de frees 5 mm bij, maar is dat wel de meest gebruikte?
En om er nu meteen de systainer met het complete assortiment bij te halen, is dat een beetje overkill of gebruiken jullie in de praktijk toch bijna alle maten?
(Hoeveel stuks van iedere maat zitten er trouwens in die systainer, dat kon ik nergens terugvinden)?

Ik zal 'm in eerste instantie gaan gebruiken om een tafel, een tv-meubel en enkele bijzettafels (boomstamschijven met poten eronder) mee te maken, maar verder allerlei meubelbouw. Na een paar avonden youtube heb ik al zoveel projecten die me leuk lijken...
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb een 4-tal jaar geleden (2dehands) een ongebruikte DF500 gekocht met het volledige assortiment frezen en domino's erbij. Er is in die tijd geen enkele maat ongebruikt gebleven. De 10 mm voor grotere meubels, 8 en 6 mm voor plaatmateriaal en kleinere meubels, 5 en 4 mm voor doosjes, klein spul, uitlijnen van hardhouten lijstjes rond multiplex platen, etc etc. Ik zou zeker de complete set erbij nemen! Kost ook minder dan wanneer je de freesjes apart zou bijkopen.

PS:

• Inhoud 450 4 x 20 mm, 225 5 x 30 mm, 150 6 x 40 mm, 100 8 x 40 mm, 75 8 x 50 mm, 60 10 x 50 mm
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en MaartenS

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
in de systainer set

zitten een zwik van alle soorten domino's en ook meteen alle frezen die los >30-35 kosten (iirc)


  • 450 4 x 20 mm
  • 225 5 x 30 mm
  • 150 6 x 40 mm
  • 100 8 x 40 mm
  • 75 8 x 50 mm
  • 60 10 x 50 mm
  • 5 x DOMINO frees 4, 5, 6, 8, 10 mm


het is een beste uitgave maar los kopen is volgens mij echt een heel stuk duurder.

ik gebruik het liefst forse domino's, in 18mm V313 MDF gebruik ik voornamelijk 8x40
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakkie en Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
ik gebruik het liefst forse domino's, in 18mm V313 MDF gebruik ik voornamelijk 8x40

Die 8mm in 18mm plaatmateriaal is wel al nipt. Je houdt zo steeds minder 'vlees' over rond de domino, 1/3 van de dikte vh materiaal is zowat de limiet. In massief materiaal zou ik ook nog wel groter durven, maar MDF of meubelpaneel of.. heeft structureel te weinig sterkte om daar de limieten op te zoeken. Als je die dikte vooral toepast met als doel een groter lijmoppervlak te krijgen, zou ik zelf eerder 2x 5 of 6 mm domino's gebruiken ipv 1x 8 mm.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Ik heb de Df500Q net 5 dagen in handen en ben er super blij mee.
Gezien de aanschaf kosten van het apparaat heb ik er meteen de complete assorti doos erbij genomen om de volledige capaciteit te kunnen benutten.

De aanschafkosten ben ik al weer vergeten. 😇
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en MaartenS

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De hulpstukken inbegrepen in de DF500-Q set worden hier ook regelmatig gebruikt. Om de frees rechtop te gebruiken, om herhaaldelijk zonder aftekenen domino's in kopse kanten te frezen, het andere onderdeel voor langskanten, etc etc..

sss.JPG
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Van de hulpstukken gebruik ik enkel af en toe de hoekaanslag om de machine rechtop te gebruiken. De hulpmiddelen om te centreren en om verschillende sleuven achter elkaar te frezen niet. Op smalle stukken centreer ik op de schaalverdeling op de machine. Reeksen gaten voor het samenstellen van panelen met een potloodstreepje. Gebruik je het hulpstuk, dan moet je goed opletten dat de aanslagen juist ingesteld zijn.
De systainer met verschillende maten domino's en frezen is zeker zijn geld waard.
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Ik heb hem vanaf het begin dat hij uit kwam
Nooit spijt van gehad
Als hulp stuk heb ik enkel de aanslag om smalle latjes te kunnen frezen en natuurlijk de assortiment kist
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Jarenlang met plezier de Domino gebruikt. Assortimentskist prima aanvulling. Wat ik er absoluut bij zou gebruiken: de Seneca woodworking plate (ik verwijs hier kortheidshalve maar naar een winkel, geen idee of ook elders te koop. De mijn destijds in Amerika gescoord).

Terzijde: begin dit jaar de boel verkocht en overgestapt op de Mafell deuvelmachine. Vond ik vooral handig in combinatie met de mogelijkheid om gaatjesrijen te maken (ik maak nog wel eens een kast).
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik heb ook de volledige set en zou dit absoluut adviseren. Je gaat steeds tegen beperkingen aanlopen als je maar 1 maat hebt (en dan steeds denkt "had ik maar" ). Niet alle hulpstukken gebruik ik even vaak maar heb ze in de afgelopen jaren toch allemaal wel gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ook de Domino machine moet je goed en stevig op het materiaal drukken, de frees die draait rond maar gaat ook heen en weer als je hem niet goed op het materiaal drukt kan die iets opzij schieten. De Domino werkt wel fijner dan de lamello die ik heb (Makita). Makkelijker is dan weer wat anders omdat je zit met het wisselen van de frees dat is bij de lamello niet.

Als je hem aanschaft de domino's met frezen er bij nemen, je hebt dan alle maten domino's en frezen bij elkaar in 1 systainer. Als je voor 1 maat gaat zul je zien als je bezig bent had ik maar een andere maar.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Die 8mm in 18mm plaatmateriaal is wel al nipt. Je houdt zo steeds minder 'vlees' over rond de domino, 1/3 van de dikte vh materiaal is zowat de limiet. In massief materiaal zou ik ook nog wel groter durven, maar MDF of meubelpaneel of.. heeft structureel te weinig sterkte om daar de limieten op te zoeken. Als je die dikte vooral toepast met als doel een groter lijmoppervlak te krijgen, zou ik zelf eerder 2x 5 of 6 mm domino's gebruiken ipv 1x 8 mm.

dat doe ik natuurlijk niet zonder overwegingen ivm de door jouw genoemde sterkte :)

daarbij gebruik ik V313 kwaliteits MDF en geen karton van de gamma, dat scheelt al een heleboel.

De plankjes die je hier ziet zitten elk met 4 stuks 8x40 domino vast, komen systainers in met hun inhoud, dus dat valt met de belasting reuze mee.

op foto 2 zie je boven de Metabo systainer de domino gaten zitten. Ik gebruik namelijk de systainer met een plankerop als "spacer" om de dominos allemaal in situ op dezelfde hoogte te zetten.
Het karkas waar de planken zin gaan is derhalve ook nog niet verlijmd, de verlijming doe ik bij het in elkaar zetten, dan worden de plankjes ook meteen ingesloten met de dominos


Dit is de onderkast van mijn werkbank waarboven op nog een torsion box komt.
 

Bijlagen

  • werkbank1.jpg
    werkbank1.jpg
    142,4 KB · Weergaven: 76
  • werkbank2.jpg
    werkbank2.jpg
    158,7 KB · Weergaven: 73

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Wauw, wat een snelle reacties allemaal!
Het is dus duidelijk, hij bevalt jullie allemaal goed, en de systainer met verschillende maten is dus ook zeker handig.
Nu nog kijken waar ik 'm bestel. Want op een aantal sites zie ik lange levertijden (bij Toolnation bijvoorbeeld pas leverbaar in november).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wauw, wat een snelle reacties allemaal!
Het is dus duidelijk, hij bevalt jullie allemaal goed, en de systainer met verschillende maten is dus ook zeker handig.
Nu nog kijken waar ik 'm bestel. Want op een aantal sites zie ik lange levertijden (bij Toolnation bijvoorbeeld pas leverbaar in november).
Klium heeft over het algemeen ook goede prijzen.
Q-plus is niet leverbaar tot november, maar Q-set wel.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik zit net te kijken bij Mastertools.
Die hebben de Q-set niet op voorraad, maar de Q-plus wel. En als ik dan die neem, met de 10% kortingscode voor accessoires, kom ik zo ongeveer het goedkoopst uit voor wat ik gisteravond gezien heb. Als ik daar dan dus los de lijst+dwarsaanslag (verschil met Q-set) en de koffer met domino's bij doe. (€1065,- totaal)
Al twijfel ik een beetje of ik er de lijstaanslag dan bij moet nemen, of ik die veel ga gebruiken.
Festool DF 500 Q-Plus Freesmachine in Systainer 574325 Mastertools

Iemand ervaring met deze zaak? Want ik ga er vanuit dat de lokale dealer hier bij verre na niet aan kan tippen.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Mastertools is in mijn beleving een prima zaak met over het algemeen concurrerende prijzen. Jonge eigenaren en zetten veel om. Ik heb er zelfs een keer wat om mogen ruilen, daar werd niet moeilijk over gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: DaandeW

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb er een tijdje terug Granet Net schuurschijven besteld aan 24€ per doos, volgens mij een fout op de website want ze kosten overal het dubbel 😄 Werd gewoon keurig geleverd zoals het hoort, dus van mijn kant uit alleszins een (kleine, maar) positieve ervaring.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.