Festool cms en of1400

Astridv

Nieuw lid
30 apr 2016
2
0
Hi, ik had nog een oude Festool of1e frees maar helaas die is overleden. Daarbij heb ik ook een cms freestafel. Die is ook uit het assortiment. Kan ik daar een of1010 of een of1400 onder hangen? Weet iemand dat?

dank!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.990
866
Enschede, Twente
Hi, ik had nog een oude Festool of1e frees maar helaas die is overleden. Daarbij heb ik ook een cms freestafel. Die is ook uit het assortiment. Kan ik daar een of1010 of een of1400 onder hangen? Weet iemand dat?

dank!
Ja, onder de CMS-insert (en de CMS-OF tafel) passen de OF 1010, de OF 1400 en de OF 2200. Je hebt wel wat andere onderdeeltjes nodig om die te koppelen. Normailter zitten die in de set van de insert of als je een CMS-OF koopt. Maar je kunt ze ook in de EKAT van Festool terugvinden als losse onderdelen. (Ook op de site van Kruis).
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rik

Post veel
8 nov 2010
785
147
Dat is verschillend per cms. Er zijn verschillende modellen en die zijn niet uitwisselbaar met verschillende modellen bovenfrees.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.990
866
Enschede, Twente
Dat is verschillend per cms. Er zijn verschillende modellen en die zijn niet uitwisselbaar met verschillende modellen bovenfrees.
Dit is verwarrend. De CMS-modules die Festool een tijdje geleden uit de handel genomen heeft, kon je uitwisselbaar gebruiken in de CMS-VL verlenging van de MFT/3 tafel of in de vrijstaande CMS-GE-grondeenheid. Er waren verschillende modules voor de invalcirkelzagen TS 55 en TS 75, bovenfrees algemeen, pendel-decoupeerzagen PS en een bandschuurmachine (al compleet in de module).

Combinaties werden als stationaire machines, dus met een grondeenheid, verkocht als Sets.

In de catalogus van 2018 die ik even heb bekeken staat trouwens niet dat de OF 1010 in de module kan, maar in de Amerikaanse Supplemental Manual van de CMS Router Table staan toch echt instructies daartoe.

Ik heb mijn CMS OF 2200-Set in december 2017 gekocht.

De verwarring die niet nodig is ontstaat als je denkt dat je een zaag-module zou kunnen gebruiken voor een frees. Dat gaat dus niet. Hoewel je misschien wel een leuke mod zou kunnen maken van de pendeldecoupeerzaagmodule icm een bovenfrees....
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.670
797
Enschede
ingoogni.nl
Welke code staat er op de frees inlegplaat voor je CMS?

Voor de CMS-GE (licht grijze poten) is er een inlegplaat CMS-OF1010/V2, alleen voor een OF-1010 te gebruiken en een CMS-OF waar alle drie de machines in passen. Ook is er nog een CMS-OF1010/V1 De platen voor de CMS basis 5 (zwarte poten) zijn uitwisselbaar met de GE platen.

Volgens mij is er aan het lift gedeelte van de beide OF1010 basisplaten niet veel veranderd en is er op de essetiele plaatsen tossen de OF1E, de OF1000 en de OF1010 niet veel veranderd. Maar geen garantie. Als je je lokatie opgeft in je profiel is wellicht iemand in de buurt met een OF1010 die je kunt passen.
 

Astridv

Nieuw lid
30 apr 2016
2
0
Welke code staat er op de frees inlegplaat voor je CMS?

Voor de CMS-GE (licht grijze poten) is er een inlegplaat CMS-OF1010/V2, alleen voor een OF-1010 te gebruiken en een CMS-OF waar alle drie de machines in passen. Ook is er nog een CMS-OF1010/V1 De platen voor de CMS basis 5 (zwarte poten) zijn uitwisselbaar met de GE platen.

Volgens mij is er aan het lift gedeelte van de beide OF1010 basisplaten niet veel veranderd en is er op de essetiele plaatsen tossen de OF1E, de OF1000 en de OF1010 niet veel veranderd. Maar geen garantie. Als je je lokatie opgeft in je profiel is wellicht iemand in de buurt met een OF1010 die je kunt passen.
Jullie zijn geweldig, dank alvast. Dit is de onderkant van de insect: cms-of. Passen daar dus al die machines in? Ik zit in weesp, kan best ergens heen. Ook een goeie tip!
 

Bijlagen

  • IMG_1145.jpeg
    IMG_1145.jpeg
    49,5 KB · Weergaven: 18
  • IMG_1146.jpeg
    IMG_1146.jpeg
    74,4 KB · Weergaven: 19
  • IMG_1147.jpeg
    IMG_1147.jpeg
    72,8 KB · Weergaven: 18

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.670
797
Enschede
ingoogni.nl
Dit is de onderkant van de insect: cms-of. Passen daar dus al die machines in?
Ja.

Sterker nog, er zijn ook niet Festoolmachines die er in passen. Bij mij hangt er een Triton TRA001 onder zonder dat de plaat gemodificeerd is. Het loopt niet helemaal geweldig en is een beetje een gepruts. Ik meen dat er ook Bosch modellen zijn die er in kunnen. 'K heb daar helaas geen links over.
Er was toch ooit een voorloper, de AF/1 of zoiets?
Weet ik niet meer. Mogelijk toen het nog Festo was? (Of was het de trekzaag die je in een CMS Basis kwijt kon?) EDIT: De AF was een tafelverbreder voor de cms-ge, twee stangen met bevestiging en een smal profiel, is er nog voor de cs50? Denk niet dat je dat bedoeld.

Het is eigelijk heel jammer dat Festool geen overzichtelijk oude modellen archief heeft. Het liefst een waar in je ook compatibiliteit tussen dingen terug kunt vinden.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.545
3.011
Gaanderen
Dit is nog festo basis plus tafel. Daar zou een basis 4 (freesunit) in moeten zitten. Ik heb due vroeger verkocht maar nooit geprobeert of daar ook cms units in passen. Volgens mij zijn de festo of 900e en de festool of 1010 gelijk wat betreft de bouw maten. De of 1 e is mij niet bekend.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.545
3.011
Gaanderen
Duidelijk in de war mijnerzijds. Maar ik kan me van FOG herinneren dat de inserts oud en nieuw niet dezelfde maat hebben, maar door handige willies werden de oude wel gemod.
Ik weet het niet meer zeker na 15 jaar. Wat mij bij staat is dat het niet paste. Of het wel past als je het aanpast weet ik niet. Het Fog is misschien een mogelijkheid om er informatie vandaan te halen. Bedenk wel dat Festool in de tijd dat de basis in de handel was volgens mijn niet in de USA te koop was. Maar op het FOG zitten niet alleen amerikanen.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.089
445
hilversum
Wat past heb ik geen flauw idee van :)
Maar heb hier een 1400 liggen.
Ik zit in Hilversum dus je bent welkom om het te proberen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.990
866
Enschede, Twente
Ik ben even gaan zoeken op FOG en moet in elk geval mezelf corrigeren:

Rond 2008 is het 'nieuwe' CMS systeem geïntroduceerd dat het 'oude' Basis Plus systeem vervangt. Alle inserts van Basis passen ook in de CMS-GE, met uitzondering van de TS 75 module (zeer beperkte zaagdiepte, maar dat kon je met wat slijpwerk fixen - dat was denk ik die mod die ik me herinnerde).

En er was ook in het oude Basis systeem een insert voor de ATF 55 met trekzaagfunctie - die dus niet compatibel is met CMS. Eentje in Basis voor de ATF 55 zonder trekfunctie weer wel. (Ja, het wordt allemaal erg onoverzichtelijk…). User Frank-Jan wist hierover te melden:
The basis plus is the cms's predecessor. Only difference is, I believe, the basis plus has a small cutout in the front. Which is meant for the atf 55 insert, with a handle to make it a undercut pull saw, like the cs50 and cs70 tablesaws...
The cms insert for the ts55 doesn't have this functionality. Apart from that there aren't any differences, the cms inserts fit in the basis plus table.
En in een draadje uit 2007 user Frans:
The CMS is about two inches higher than the Basis system (CMS height = MFT3 height, Basis height = old MFT height). You can attach the CMS to the MFT3, and the Basis to the old MFT.
The CMS uses different side profiles (same as the new MFT3, the Basis used the same side profiles as the old MFT). This means Basis accessories which use the top groove in the side profiles (such as the fence) won't fit the CMS. All these have new versions for the CMS, though.
The CMS also weighs a bit less than the Basis.

The Basis 1 insert (ATF55 saw) does not fit the CMS system, but all other modules will, and vice versa. Things like extension tables and slide tables made for one system will usually not fit the other system.

A thing to note is that the fence on the Basis can be tricky to position exactly square or parralel to the blade, as it is fastened with two knobs. If you tighten one more than the other, the thing skews. This has been improved on the CMS where a block is pulled into the V-groove, which automatically positions it straight and square. For ripping on the Basis, there is an special clamp available which holds the far end of the fence in place. I never rip without that.
Over de frees machine-insert vond ik op FOG deze officiële info van Festools HQ over de verschillen tussen bepaalde eerste generatie inserts voor CMS en nieuwere versies:
The main difference between the new and the old insert is the height adjustment above the table.
The new baseplate can take the OF1010, OF1400 and OF2200 routers, but not the OF2000.
The old baseplate does not work for the OF2200.
Dat gaat dus, ik herhaal het even, over een update van de insert omdat de OF 2000 werd vervangen door de OF 2200.

In 2019 is Festool gestopt met CMS.

Ik heb dit even uitgebreid behandeld zodat het hier op WW voor 'future generations' op één plek te vinden is.

PS En als waarschuwing voor mensen die middels losse onderdelen CMS-modules willen reconstrueren: langzaamaan gaan onderdelen hiervoor op EKAT op uitverkocht. Dan moet je ze op de 2ehands markt gaan zoeken.
En ook belangrijk: Festool belooft onderdelen voor EOL producten tien jaar op magazijn te houden. Dat wil dus zeggen dat zeker na 2029 er geen onderdelen meer leverbaar zullen zijn (behalve natuurlijk als die ook in andere Festools gebruikt worden - wat best vaak voorkomt; het gaat dan om bouten, knoppen, veren, dat soort dingen.).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.