Felder luchtfilter AF 500

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste collega's houtbewerkers,
Recent, na het reinigen van de filters van mijn Felder AF 500 luchtreiniger, heb ik problemen ondervonden met het terug aanzetten van de machine: bij het aanzetten van de startknop reageert de motor een fractie van een seconde (de ventilator draait heel even) om dan geen teken van leven meer te geven.
Zou de motor verbrand zijn of is de diagnose minder dramatisch?
Waarschijnlijk heeft iemand op het forum wel enige kennis van elektronica mbt dit probleem?
Alvast bedankt.


20201009_154925 (Klein).jpg
Groeten20201009_154645 (Klein).jpg



20201009_154709 (Klein).jpg
 

Bijlagen

  • 20201009_154645 (Klein).jpg
    20201009_154645 (Klein).jpg
    59,4 KB · Weergaven: 4

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Hier staat een gelijkaardige thread van een Jet toestel (en ik had hetzelfde probleem met mijn record Power):

problemen Jet stoffilter

Volgens mij ga je het meest hebben aan de filmpje van Benchworks over het vervangen van de condensator op de sturing:


Succes, Johan
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Koppel de motor los van de electronische sturing en meet wat er gebeurd: meet de spanning op de uitgangen van de sturing na het schakelen. Zo kan je relatief eenvoudig het onderscheid maken tussen een probleem van de sturing en een probleem van het geheel motor / condensator.

Ik zie de post nu pas (kom niet zo heel vaak meer op het forum).
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Ik wou zelf een post maken over een defecte afzuiginstallatie maar kan misschien gewoon even aansluiten.

Tijdens een langere schaafsessie viel de aardlekschakelaar van de woning uit, bleek dus de afzuiging, drijfkracht motor 1.1kw (enkel twee fasen aangesloten intern, is dat normaal?)
Motor was ook bijzonder warm, na afkoeling geen beterschap.

Nu ik het filmpje van benchworks zie, datzelfde gezoem na inschakeling heb ik ook gehad en drie maal verholpen door gewoon op de machine zelf de aan/uit knop te duwen daarna ging hij weer.

Zou dit ook de condensator kunnen zijn?

Edit: zit precies geen condensator op, enkel een schakelknop en drie kabeltjes die de motor in gaan (neutraal en twee fasen), ziet er allemaal nog ok uit dus de motor zal wel verbrand zijn?
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
@ starf:

Een 3 fasenmotor heeft geen condensator
Er zouden fasen aangesloten moeten zijn, zonder neuter. 2 fasen kan in elk geval niet.
Ben je zeker dat het 3fasige motor is. 380/400 volt? of het oude 3*220 volt?
Eventueel foto?
Motorwikkelingen vermoedelijk naar de knoppen.....
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
@ starf:

Een 3 fasenmotor heeft geen condensator
Er zouden fasen aangesloten moeten zijn, zonder neuter. 2 fasen kan in elk geval niet.
Ben je zeker dat het 3fasige motor is. 380/400 volt? of het oude 3*220 volt?
Eventueel foto?
Motorwikkelingen vermoedelijk naar de knoppen.....
Bij aankoop van de 2dehands machine heb ik de bekabeling aan de motor niet nagekeken. Was dus aangesloten met Blauw zwart en bruin zag ik later. En in mijn woning heb ik standaard blauw als N genomen, zoals ik op het web kon terugvinden. Hij werkte thans redelijk maar is na een iets langere sessie doorgebrand. Spijtig. Leergeld noemen we dat hier. €140 om exact te zijn 😄

Bedankt nog voor je antwoord.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.