Felder België: belabberde website, hoe is hun service?

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Hopelijk het goeie forum hier.

Felder staat bekend om 4x/jaar een promotiefolder uit te brengen met vrij aanvangrijke kortingen.

Het is me opgevallen dat op werkelijk álle landelijke websites van felder de herfstfolder is uitgebracht: ik heb de Duitse, Oostenrijkse, Britse, Denemarkse en Britse en de Nederlandse website gecheckt.

Maar niet zo op de Belgische. De nederlandstalige bevat géén info, de franstalige bevat nog een pagina naar de "voorjaarskortingen" van 6 maanden geleden.

Als ik verder kijk op de bedrijfswebsite (dbs-machines.be) dan zie ik berichtjes over de zomervakantie in augustus, en verder is het een zootje.

Felder staat bekend voor goeie kwaliteit, maar ik vroeg me af: hoe zit het met de belgische importeur?

Als werkelijk álle andere dealers erin slagen om die folder online te zetten, en zij niet, en verder zo'n belabberde website hebben...hoe zit het dan met hun service? Zijn ze bijna failliet? Of misschien pure techneuten vol passie voor goed draaiende machines zonder het belang in te zien van een digitaal portaal? Of is de belabberde website een voorbode van de algemene toestand van deze importeur?

Alvast bedankt om jullie ervaring te delen. Ik vind dit toch belangrijk alvorens met hen in zee te gaan voor dure machines. Ik heb al threads gelezen hier op dit forum en dat was niet meteen top notch.

Alvast bedankt.
 

A.N

Actieve deelnemer

in de header van de site kun je de link naar de herfstacties en aanbiedingen van Felder volgen.
Over het bedrijf zelf kan ik je helaas niets vertellen, site ziet er volgens mij toch niet zo beroerd uit? Laatste posting op de site is van 3-11-2020
 
  • Leuk
Waarderingen: Dunhans

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hopelijk het goeie forum hier.
bij mijn weten . . .
felder be was jarenlang het synoniem van tema, gevestigd in deurne, of minstens groot-antwerpen
in 2015 was ik op zoek naar een nieuwe machine, en werden mijn vragen aan felder.at automatisch naar felder.be doorgesluisd
om vooral technische redenen heb ik toen geen felder/hammer/. . . gekocht
bij mijn weten . . .
tema is in 2019 gestopt, en db&s in west-vlaanderen is nu felder be
fluo heeft laten weten dat hij daar recent nog op bezoek geweest is om een hammer-zaagmachine te bekijken
tot zover mijn kennis
. . .
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik vind DB&S net goed inspelen op digitale media. Hun website is prima up-to-date, ze organiseren webinars, hebben een webshop, etc ..
Ik ben er al verschillende keren geweest en telkens goed ontvangen. 1 machine gekocht en 1 besteld. Levertijd is heel lang, maar daar kunnen zij niets aan doen. Machines worden op maat gemaakt en corona doet er ook niet goed aan.
Over hun service kan ik niets vertellen, die heb ik gelukkig nog niet nodig gehad
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
149
45
Ik weet dat de vertegenwoordiging van Felder Nederland in Zuid-Nederland tegenwoordig door een Belg wordt gedaan. Ik heb een aantal keren met hem gesproken/contact gehad. Wellicht dat je via Felder NL en hem e.e.a. beter geregeld krijgt? Heb helaas zo snel zijn naam niet. :-(
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik weet dat de vertegenwoordiging van Felder Nederland in Zuid-Nederland tegenwoordig door een Belg wordt gedaan. Ik heb een aantal keren met hem gesproken/contact gehad. Wellicht dat je via Felder NL en hem e.e.a. beter geregeld krijgt? Heb helaas zo snel zijn naam niet. :-(
Heeft geen zin om hem te contacteren. Hij werkt voor FELDER Nederland en mag niets in België doen. Om die reden geef ik zijn naam niet. Is overigens een voormalig medewerker van DB&S.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Heeft geen zin om hem te contacteren. Hij werkt voor FELDER Nederland en mag niets in België doen. Om die reden geef ik zijn naam niet. Is overigens een voormalig medewerker van DB&S.
Ik zie op world4machines.com regelmatig interessante occasies en demomachines van felder nederland staan. Mogen ze die eigenlijk naar België verkopen of ook enkel in Nederland zelf?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Heeft geen zin om hem te contacteren. Hij werkt voor FELDER Nederland en mag niets in België doen. Om die reden geef ik zijn naam niet. Is overigens een voormalig medewerker van DB&S.

Dat klopt niet helemaal..... Men weet bij de hoofdzetel in Tirol goed genoeg wat er mis loopt en tolereert een en ander terzake (spreek uit ervaring, als Belg, klant van Tema, door DB&S belabberd verder geholpen, problemen opgelost door Felder filiaal van de noorderburen).
Ik heb mijn ervaringen al elders op het forum beschreven, En kan je eventueel via privébericht wel verder proberen te helpen....
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zie op world4machines.com regelmatig interessante occasies en demomachines van felder nederland staan. Mogen ze die eigenlijk naar België verkopen of ook enkel in Nederland zelf?
zonder dat ik hierop ja of neen kan antwoorden: tussen mogen en doen kan altijd een verschil zijn
gaat het om 2dehandsmachines dan ligt volgens mij de zaak anders, want dan wordt die machine niet vanuit oostenrijk geleverd, en is het een zuiver plaatselijke verkoop
haal je de machine zelf op, dan liggen de zaken nog helemaal anders

klant van Tema
ter info voor de andere collega's: tema bestaat niet meer - ben er ooit gaan kijken, maar was niet onder de indruk van hun mogelijke dienst-na-verkoop, want daarvoor hadden ze geen eigen mensen, maar onderaannemers
in be vertegenwoordigt db&s nu felder
 
  • Leuk
Waarderingen: AtelierHQ

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
in de header van de site kun je de link naar de herfstacties en aanbiedingen van Felder volgen.
Ik geraak tot op een folder met enkel zaagmachines, maar vind jij de felder folder zoals je die vindt voor alle andere landen?
Maar bon, de essentie van de vraag ging over hoe ik de importeur moet inschatten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedankt ZVH. Welk waren die technische redenen om geen felder/hammer te kopen?
mooie afkorting van mijn schuilnaam, ronald
'ZotVanA' is een reclameslogan die ze in 't stad (Antwerpen) gebruiken
blijkbaar is het ook de titel van een film
omdat in de provincie A'pen woon, en ik in mijn schuilnaam iets van 'hout' wou stoppen, was ZotVanHout een makkelijke
af&toe spreekt men mij hier kort met 'Zot' aan . . .

felder/hammer ?
ik had sinds 25 jaar een kimac/robland 310
tijd om een stapje hoger te gaan
was gestart met een redelijk budget
na een paar maanden was dat redelijk omhoog gekropen
maar ja, zocht een machine voor na mijn pensioen waarmee ik het nog lang zou kunnen doen
robland was & is prijsverantwoord, maar mijn wensen lagen hoger
dan bleven nog scm en felder over
ik wilde platen kunnen zagen, waarvoor een wagen van minstens 250 cm nodig was
ik wenste ook een voorritser
de grootste wagens zijn rond de 320 cm (en er zijn platen van 305, dus . . . )
zo'n wagen staat op de 7-reeks van felder, maar om 305 te kunnen zagen mocht ik de voorritser niet gebruiken, want die afstand was vóór de grote zaag)
de scm had die 305 wel, en vóór de voorritser
ik had ook reeds een grote aandrijver met 4 wielen
op de 7-felder moest die op een onooglijk voetje staan
op de robland moest ik die bij het wegkantelen met zijn hoofd naar beneden hangen
op de scm kan ik die gewoon op een scharniergewricht wegdraaien
kwa documentatie, opties enz steekt felder met kop en schouders boven scm en robland uit
maar een stevige basis gaf voor mij de doorslag
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
die scm kocht ik in 2015
ondertussen is er reeds heel wat water door de schelde gestroomd
na mijn vorig bericht herinnerde ik mij nog 2 technische redenen

4 assen onder de vandikte
bij mijn kimac/robland knikte de vandikte-as regelmatig wanneer een zwaar stuk hout voorbij de invoerrol geschoven was & nog enkel door de uitvoerrol schoof
daardoor werd over de laatste 10 cm meer afgeschaafd
uiteraard biedt een rolbok soelaas
mijn cu410 heeft 4 assen

4 messen op de grote schaafas + 2 doorvoersnelheden (6 & 12 mt/min)

financieel-psychologische redenen

felder zou ik bij tema moeten kopen hebben
ondertussen bestaan ze niet meer
omdat hun dienst-na-verkoop + hun technische dienst mij nogal zwak leek, uitte ik mijn bezorgdheid rechtstreeks aan felder oosternrijk
die stuurden mijn vragen direct naar tema door
tema kon er niet om lachen
maar eigenlijk zocht ik gewoon wat zekerheid voor de toekomst

tema vroeg mij een voorschot van 30 %
en ik moest de volle 100 % ophoesten vooraleer de camion met de machine hun opslagplaats zou verlaten
mocht de machine van de camion vallen, omdat ze slecht vastgemaakt was, of mocht die camion in een ongeval betrokken raken, dan zou het mijn machine + mijn risico geweest zijn
omdat dit mij toch wat te gortig leek + ik continuïteit in de dienstverlening zocht, diepte ik hun balansen op
daarin zag ik een verlies van miljoenen dat de laatste jaren overgedragen was
ik had geen zin om wat ik jarenlang gespaard had, toe te vertrouwen aan een bedrijf dat virtueel bankroet was
deden zij de dag nadien de boeken dicht, dan kon ik achter mijn machine fluiten
de leverancier van mijn scm vroeg 0 % voorschot, heeft de machine in mijn werkhuis binnengerold, ik overhandigde hem een bankcheque voor het volle bedrag, en iedereen was gelukkig

samengevat
mijn ervaringen zijn van 5 jaar geleden - de huidige machines van robland/felder-hammer/scm-holzkraft-...kan ik niet vergelijken
wel heb ik nog altijd de indruk dat robland prijs-verantwoord is, goedkoper dan de andere
felder-hammer heeft een goeie verkoopstrategie, een zee van documentatie, veel opties
scm lijkt zich minder om het 'laagste' marktsegment te bekommeren
er is altijd beter, duurder, . . .
aan een cnc waag ik mij niet ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa en brt

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik kan me redelijk goed vinden in de beschrijvingen van ZVH.

Felder heeft een zeer goede marketing, een heel overzichtelijke website, een heel toegankelijke webshop.... en is heel toegankelijk voor de hobbygebruiker. De machines zijn gewoon goed, komen met technische tekeningen en oderdelenlijsten van elk detail.... Een kantelbare as op de top en verwisselbare assen (7reeks) zijn standaard, al moet ik er onmiddellijk bij vertellen dat de meeste hobbygebruikers die niet echt vaak nodig hebben....

Robland heeft een zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding en de nieuwe hobbymachines kunnen op heel wat vlakken gerust naast een Hammer staan (elk van de twee heeft wel wat zijn eigen voordelen). Ze hebben de laatste jaren op hun grotere combi's ook zwaardere geleiders als optie voor de topie).

SCM is oerdegelijk, de zwaarste combi's die ze maken kunnen naast (of zelfs boven) de 9 reeks van Felder staan (Felder maakt slechts combi's tot de 7 reeks). Maar minder sterk qua marketing en documentatie. Niet die gemakkelijke webshop.... Ik vond hun zwaarste combi's zeker zo knap als die van Felder, maar hier was het grootste euvel plaatsgebrek, en daar was Felder wel wat sterker. Tot en met de 7 reeksen van Felder kan alles door een deur van 80cm....

Casadeï heeft overigens identiek dezelfde machines als SCM, maar dat heeft ook iets met marketing te maken....

P.S. Over Tema.... het verhaal van het financiële en het gedoe omtrent leveren kan ik beamen. De ervaringen die ik met hun technische dienst had zijn wel ronduit positief: ze hadden een paar zelfstandige mechaniekers waar ze vast mee samenwerkten, en dat waren echt wel mensen die hun wereld en hun vak kenden.... (deden ook onderhoud voor Altendorf e.d.). Ze hebben hier de machines geïnstalleerd, mij wegwijs gemaakt in heel wat afstellingen ervan en zijn wat later een elektrisch mankementje komen verhelpen. Daar was echt niets op aan te merken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.