Felder 540

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
wss is de motor correct aangesloten,in ster op 400 volt .betekend 230 volt per spoel.
de rode en blauwe draad lijken voor de motorrem te zijn.
Deze zitten op de 2 grijze draden die richting de gelijkrichter gaan.dus hebben niks met de spoelen van de motor te maken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Weet je misschien ook waar die rode draad voor is? kan het zijn dat die rode en blauwe draad voor de motor rem zijn? of werkt dat niet zo? ik ben niet zo goed onderlegt in elektrotechniek en ik ben gewoon geïnteresseerd.
ben evenmin voldoende onderlechd
op de foto merkte ik een blauwe draad op, die reglementair als nulgeleider dient
wat me doet besluiten dat, als het net 3x400V is, er ergens in de machine aan 240V nood is
wie de verbindingen gelegd heeft weet ik niet
welke draden inkomende netdraden zijn, en welke naar de machine doorgaan, kan ik niet uitmaken
rood is geen gereglementeerde kleur
vandaag wordt bij 240V voor de fasedraad meestal bruin gebruikt
voordien was dat rood
europese standaardisering ?
veel verder waag ik mij bij gebrek aan ervaring met motoren in dit debat niet

1616414060609.png
 

Marcop

Nieuw lid
21 mrt 2021
11
0
Frankrijk
Zat nog een papiertje bij🤓. Volgens het typeplaatje zouden sterschakeling moeten zijn. Dan zou die volgens het papiertje van de motorfabrikant goed staan . Toch?
 

Bijlagen

  • 20210322_143242.jpg
    20210322_143242.jpg
    71,1 KB · Weergaven: 17
  • 20210322_122334.jpg
    20210322_122334.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 29

rik

Post veel
8 nov 2010
771
143
ben evenmin voldoende onderlechd
op de foto merkte ik een blauwe draad op, die reglementair als nulgeleider dient
wat me doet besluiten dat, als het net 3x400V is, er ergens in de machine aan 240V nood is
wie de verbindingen gelegd heeft weet ik niet
welke draden inkomende netdraden zijn, en welke naar de machine doorgaan, kan ik niet uitmaken
rood is geen gereglementeerde kleur
vandaag wordt bij 240V voor de fasedraad meestal bruin gebruikt
voordien was dat rood
europese standaardisering ?
veel verder waag ik mij bij gebrek aan ervaring met motoren in dit debat niet

Bekijk bijlage 100650
Dankje voor de uitleg!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.628
1.071
Riemst
Zat nog een papiertje bij🤓. Volgens het typeplaatje zouden sterschakeling moeten zijn. Dan zou die volgens het papiertje van de motorfabrikant goed staan . Toch?
Mijn voorgaande bijdrage was onjuist. Ging er van uit dat het het kenplaatje van de motor was, maar dat was niet zo.
Motor is eentje van 3 X 230V en moet zoals aangegeven op papiertje in ster. Motor is nu dus correct aangesloten.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
ben evenmin voldoende onderlechd
op de foto merkte ik een blauwe draad op, die reglementair als nulgeleider dient
wat me doet besluiten dat, als het net 3x400V is, er ergens in de machine aan 240V nood is
wie de verbindingen gelegd heeft weet ik niet
welke draden inkomende netdraden zijn, en welke naar de machine doorgaan, kan ik niet uitmaken
rood is geen gereglementeerde kleur
vandaag wordt bij 240V voor de fasedraad meestal bruin gebruikt
voordien was dat rood
europese standaardisering ?
veel verder waag ik mij bij gebrek aan ervaring met motoren in dit debat niet

Bekijk bijlage 100650
Rood was geen fase maar nul. Groen was fase en grijs aarde.
er is 220volt nodig voor de gelijkrichter/motorrem.
omdat deze vrij geschakeld wordt met schakelaar is deze apart aangesloten in de motoraansluitdoos.
vaak wordt een rem aangesloten op een fase en het Sterpunt.

meet eens een keer de wikkelingen door.
tussen de fases en sterpunt
Wel de spanning uitzetten natuurlijk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Rood was geen fase maar nul. Groen was fase en grijs aarde.
mijn ervaring met elektriciteit is te recent om mij over historische kleuren uit te kunnen spreken
daar komt nog bij dat ik mij over oudere toestellen uit andere landen helemaal niet uit kan spreken
bij twijfel kan je enkel uitmeten
'meten is weten'
zo veel mogelijk stroomopwaarts beginnen
in vl zijn vandaag de gereglementeerde kleuren blauw voor nul + geelgroen voor aarding
wat niet belet dat ik vandaag nog een aansluiting op een automaat van 32A gezien heb, waar aan de ene pool een blauwe én een rode draad samen vertrokken ;-)
de installatie is van na 1 oktober 1981 - datum waarop het nu oude reglement in voege trad
én die installatie blijkt goedgekeurd te zijn !
keurder die wat door de vingers gezien heeft ?
installateur die gefoefeld heeft ?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik zal me meteen even voorstellen.
Ik ben Marco 47 jaar altijd bezig met hout. Wij hebben een huis gekocht in Frankrijk wat we nu aan het verbouwen zijn. Dus living my dream :)

Leuk om te horen,ben je er heen verhuisd?we hebben daar ook een boerderijtje echter door de corona al sinds september niet meer kunnen komen.
In welke regio zit je?
Wij zitten in de champagne ardennen
 

Marcop

Nieuw lid
21 mrt 2021
11
0
Frankrijk
Leuk om te horen,ben je er heen verhuisd?we hebben daar ook een boerderijtje echter door de corona al sinds september niet meer kunnen komen.
In welke regio zit je?
Wij zitten in de champagne ardennen
Sinds November wonen we hier voor vast.
Regio Nièvre, best wel iets groots gekocht waar uiteraard heel veel aan moet gebeuren;)😅
Als het klaar is gaan we wat chambres d'hôtes, gite en misschien een kleine camping. Hoop plannen dus

De foto is zoals we kochten, undertussen hebben we best al veel gedaan. Als je wilt kan je ons volgen op Chateau de Paraize
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210324-073009_Gallery.jpg
    Screenshot_20210324-073009_Gallery.jpg
    34,4 KB · Weergaven: 18

Marcop

Nieuw lid
21 mrt 2021
11
0
Frankrijk
Ik had gisteren nog een nieuwe zaag opgehaald, er meteen op gedaan.. maar was te groot☹️. Dus vandaag maar weer op pad. Wordt vervolgd
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Sinds November wonen we hier voor vast.
Regio Nièvre, best wel iets groots gekocht waar uiteraard heel veel aan moet gebeuren;)😅
Als het klaar is gaan we wat chambres d'hôtes, gite en misschien een kleine camping. Hoop plannen dus

De foto is zoals we kochten, undertussen hebben we best al veel gedaan. Als je wilt kan je ons volgen op Chateau de Paraize
Ziet er mooi uit,mooie plannen en ik zie je niet bij ik vertrek dus zal het wel goed gaan.
Bij ons kwam regelmatig een inleen monteur die een chateau had gekocht,die was benaderd door ik vertrek maar die zijn gestopt met filmen omdat er nagenoeg niks mis ging.
 

Marcop

Nieuw lid
21 mrt 2021
11
0
Frankrijk
Ziet er mooi uit,mooie plannen en ik zie je niet bij ik vertrek dus zal het wel goed gaan.
Bij ons kwam regelmatig een inleen monteur die een chateau had gekocht,die was benaderd door ik vertrek maar die zijn gestopt met filmen omdat er nagenoeg niks mis ging.
We zijn wel diverse keren benaderd, ik heb alleen geen televisie hoofd 🤣
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.