Extra schaafbeitel #5 1/2

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
146
28
Breda
Beste Houtbewerkers,

Heb via MP een mooie Axminster Rider 5 1/2 schaaf aangeschaft.
Als nieuw, dus heel blij mee.
Nu is de schaafbeitel (volgens verkoper) vanuit de fabriek gebogen geslepen voor het snelle/grove werk, maar ik wil hem meer gaan gebruiken als allround schaaf.
Om die beitel nu weer recht te slijpen is denk ik haast niet te doen, dus de andere optie is om extra beitel aan te schaffen.

De originele beitel is niet op voorraad, met een levertijd van > 60 dagen, wat zou een goed alternatief zijn?
Ik lees wel eens wat over Ron Hock beitels en had een YT filmpje van Wood by Wright gezien met een schaafbeitel test, daar kwam de Veritas PM-V11 er als beste uit.

Iemand tips adviezen?

Mijn gereedschap om te slijpen:
natslijper van Scheppach
DMT diamantsteen 1000 grit en tweezijdige Slijpsteen Coticule Pyrénées i.c.m. een Veritas slijphulp.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.435
746
Moordrecht
Met diue natslijper van Scheppach lijkt t me geen probleem, niet te doen verandert dan in een half uurtje daarop en dan nog een 5 minuten op de andere stenen. Het is even werk, dat wel

• Leuk
Waarderingen: remon_v

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
146
28
Breda
Met haast niet te doen, bedoel ik dat het flink veel staal is om weg te slijpen zie bijlage. Ik ben niet zo’n expert met het slijpproces, maar als dat een half uurtje zou zij dan vind ik dat nog wel acceptabel…:cool:

Bijlagen

• IMG_8445.jpeg
    IMG_8445.jpeg
    95,5 KB · Weergaven: 77

doctorandustafel

Actieve deelnemer
29 jul 2015
26
9
Betuwe
Heb je een foto van de beitel? Zo sterk gebogen kan het toch niet zijn in een voorrijschaaf, anders krijg je een heel raar oppervlak. Dus dat is met een natslijper dan toch vrij snel recht? Overigens is het gros van de schaven af fabriek niet direct gebruiksklaar hoewel veel mensen dat denken. Vaak moet je niet alleen de beitel slijpen/wetten, maar bij de fijne/kleine schaven ook de zool. Bij de luxere schaven van bijv. Veritas en Lee Nielsen is dat meestal niet zo, maar daar betaal je dan ook voor...

• Leuk

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
146
28
Breda
Ik vind het best heftig die ronding, al hoewel het in het midden mee valt…. vooral aan de zijkanten

doctorandustafel

Actieve deelnemer
29 jul 2015
26
9
Betuwe
Dat ziet er raar uit. Zit de keerbeitel aan de achterkant er nog op, want het lijkt wel een ronding van een ander stuk staal? Kun je hier überhaupt fatsoenlijk mee schaven?

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
353
143
Waarschijnlijk zal deze beitel passen in de Axminster.

ahh, dat was niet zo'n slim voorstel, want ik zie net dat de schaafbeitel niet op voorraad is.

Dan misschien deze

Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.168
607
Noord-Veluwe
Dat ziet er inderdaad heel raar uit. Onder of achter de vouw van het schaafijzer zit nog iets anders dat wel erg rond is. Ook bij de gaten denk ik nog iets achter het schaafijzer te ontwaren. Zelfs al zou het een keerbeitel zijn, dan nog is die ronding wel extreem hoor.

De vouw van het schaafijzer ziet er in ieder geval recht uit.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.168
3.361
Gaanderen
Volgens mij heeft de vorige eigenaar deze schaaf als roffel ingezet. Alhoewel ik de beitel hiervoor weer erg breed vind. Ik zou gewoon even een oproep doen hier of iemand de beitel even recht slijpt op een stationaire slijpmachine. Het zou mij verbazen als het je in een half uurtje lukt op een natslijper. Op mijn tormek ben ik langer bezig.

• Leuk
Waarderingen: Willempie en remon_v

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
146
28
Breda
Ik zal zo een nieuwe foto maken, ik snap dat dit totaal verwarrend is… je kijkt tegen de keerbeitel aan en dat stukje ronding is de achterkant van de schaafbeitel.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.172
1.121
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Beste Houtbewerkers,

Heb via MP een mooie Axminster Rider 5 1/2 schaaf aangeschaft.
Als nieuw, dus heel blij mee.
Nu is de schaafbeitel (volgens verkoper) vanuit de fabriek gebogen geslepen voor het snelle/grove werk, maar ik wil hem meer gaan gebruiken als allround schaaf.
Ik neem aan dat er bedoeld wordt dat de snede rond is - niet dat de beitel hol of bol is (zeg maar als een guts). Dan is ie geslepen als een roffelschaaf. Herslijpen zodanig dat de snede weer recht is is een fluitje van een cent op een bankslijper, en met de hand ook best te doen (daar ben je dan denk ik een uurtje mee bezig).

• Leuk

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
146
28
Breda
Ik bedoel inderdaad dat de snede rond geslepen is, wat jullie roffelschaaf noemen.
Of dat de beitel hol/bol (hopelijk niet bol) is heb ik nog niet bekeken.

De timmerman op het werk heeft wel een Cruesen staan, daar zou ik het mee kunnen proberen…

Hier een duidelijkere foto:

IMG_8446.jpeg

Laatst bewerkt:

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
146
28
Breda
Waarschijnlijk zal deze beitel passen in de Axminster.

ahh, dat was niet zo'n slim voorstel, want ik zie net dat de schaafbeitel niet op voorraad is.

Dan misschien deze
Volgens mij is dat niet de juiste Veritas beitel, maar moet ik deze hebben:

Maar ook die is helaas niet op voorraad....

Ik zie op de Dictum website wel een heel aparte beitel van Zen-Wu (heb ze denk ik een keer op Aliexpress gezien). Hier heb ik nog niemand over gehoord:

Laatst bewerkt:

doctorandustafel

Actieve deelnemer
29 jul 2015
26
9
Betuwe
Misschien eerst even kijken waarvoor je deze schaaf wilt gaan gebruiken? Roffelschaaf is om snel van een grove plank naar iets redelijk vlaks te gaan, maar is normaliter niet zo breed dus dit is wel apart. Als je het voor het grove werk wilt gebruiken wellicht eerst eens zo proberen? Bij Dieter Schmidt Feine Werkzeuge (meestal iets goedkoper dan Dictum) kun je zowel de Veritas beitel (let op, bestaat in verschillende hoeken) bestellen als een eenvoudige van Juuma. Bankhobel und Flachwinkel-Bankhobel aus Metall

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
146
28
Breda
Roffelschaaf is om snel van een grove plank naar iets redelijk vlaks te gaan
Zo wil ik hem niet gebruiken (voor nu). Ik ben niet echt van plan om ruw hout zelf te bewerken tot meubelhout... zo gevorderd ben ik nog niet. Als een zijkant niet helemaal recht is of vlak, zou ik zo iets willen kunnen vlakken. Vandaar dat ik deze schaaf als 'allround' wil gaan gebruiken naast de #4 en mijn kleinere schaafjes

doctorandustafel

Actieve deelnemer
29 jul 2015
26
9
Betuwe
Dan inderdaad gewoon recht slijpen. Evt. grof werk met haakse slijper met schuurschijf is nog een optie
Zie nu dat het bij Dieter Schmidt ook pas in december leverbaar is van Veritas, dus dat zou je anders in Canada moeten bestellen (komen er invoerkosten bij). De Zen-Wu ziet er mooi uit en waarschijnlijk geweldige beitel met de lagen staal en ervaring die ik heb met ander Japans gereedschap dat ik in huis heb, maar ook behoorlijk aan de prijs... Meer iets voor die ene schaaf die als je wat meer ervaring je voorkeur heeft gekregen... of als het geld niet uitmaakt

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.168
607
Noord-Veluwe
Ah, nu zie ik het. Ik wist in eerste instantie niet goed wat ik moest maken van wat ik op de foto zag.

Ben het trouwens wel met Wim eens dat dat schaafijzer er niet verkeerd uitziet, zo op de foto uit #13. Maar wel errruugg rond geslepen. Tenzij ik het niet goed inschat is het ijzer op mijn schrobschaaf niet zó rond. Niet dat dat verkeerd is hoor. Het maakt het wel makkelijk om echt flink tekeer te gaan.

Breda is een heel eind weg voor je, maar ik zou 'm volgens mij op de Sorby vrij snel recht moeten kunnen slijpen voor je.

• Leuk

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.461
1.090
Omgeving Leiden
Af fabriek is de beitel natuurlijk gewoon recht. Die gaan echt niet een beitel zo slijpen dat bijna niemand er wat aan heeft. Zie filmpje.
Even wat voorwerk laten doen door de timmerman op het werk, dan op de natslijper een meditatief half uurtje en 'bob is your uncle'

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.