Nog een leermomentje.....
Dank u allen. Fijn dat u plezier aan deze reis heeft beleefd.
Ik heb de werkbank ondertussen in gebruik genomen en ja, het is een fijn ding om aan te werken
. Ik ben er heel blij mee.
Natuurlijk heeft het ding zijn onvolkomenheden, maar da's helemaal niet erg. Een werkbank is tenslotte bedoeld om op te werken. Ik kan nog wel een paar leermomentjes memoreren....
1) de Gramercy holdfasts: Die heb ik eerst van de beschermende olielaag ontdaan en opnieuw behandeld met iets wat ik ook voor de schaven en de beitels gebruik. Dus, hop, eens kijken hoe dat functioneert: in een van de gaten gestoken, werkstuk eronder (klein stukje hout er op tegen de moeten) en whak, klap er op om de boel vast te klemmen......en er dan vervolgens achter komen dat de holdfast niks vast houd
. Dieter (ja, de Dieter van Feine Werkzeuge te Berlijn) had gezegd: als ze niet goed klemmen even een schuurpapiertje er over om de pennen iets op te ruwen, dus: zo gezegd zo gedaan. Dat ging een heeeel stuk beter. Na de 'whak' bleven de spullen wel vast zitten. Dit werkt gaaf! Sneller dan met m'n een handspanners of een gewone lijmtang.
2) de gebruikte was: niet zo goed geschikt om een houten schroefdraad te smeren. Ik vond de spindel van de grote klem best wel zwaar gaan: het draaien ging niet soepel. Ik voelde weerstand, maar kon niet goed thuisbrengen waar die weerstand vandaan kwam. Door het toepassen van de crisscross was het ook de bedoeling dat de klem soepel en licht te bedienen zou zijn. Ik heb eerst de spindel losgehaald. Alleen op de crisscross bewoog het geheel soepel en zonder weerstand. Toen ik de spindel weer in m'n handen had, bleek waar het probleem zat: de buitenkant van de spindel (schroefdraad en de cilinder die in de klembalk draait) was stroef geworden door de gebruikte was
. Ik heb er dan maar een gebruikt schuurgaasje korrel 320 overheen gehaald en de boel opnieuw in de was gezet. Daar heb ik bijenwas voor gebruikt (dat was ook zo'n potje wat we nog ergens hadden). Dat ging al een stuk soepeler. Nu gewoon maar veel gebruiken en de schroefdraad een beetje in de gaten houden. Eventueel ga ik er ook nog even met de kaars overheen die ik ook gebruik voor het smeren van de zolen van de schaven.