Excentrische schuurmachine welke uitslag en werkmethoden?

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Enige tijd terug ben ik bezig geweest met het schuren van een eikenhouten tafelblad. De oude lak afgeschuurd en dan doorgegaan tot korrel 320. Intussen ben ik bezig om de tafelblad in blanke lak te zetten.

Het schuren heb ik al die tijd met Mafell vlakschuurmachine gedaan. Het is een fijne machine en geeft weinig trillingen wat weer prettig is voor je handen. Alleen ik vond het hele proces al met al lang duren. Vooral in het begin schuren tot en met korrel 120, daarna ging het redelijk vlot. De Abranet schuurvellen welk ik gebruik zijn nieuw, tot na het schuren ;) .

Om in het vervolg sneller te kunnen werken met schuren zat ik denken om eerst met met de excentrische schuurmachine te doen bijvoorbeeld tot korrel 120 en daarna met vlakschuurmachine. Mijn ervaring is dat je met excentrische schuurmachine soms "banen" (kuilen) krijgt op een vlak object. Ik ben al in bezit van excentrische schuurmachine de Makita BO 5031K een prima machientje, alleen deze trilt nogal. Ik kan de laatste tijd niet meer goed tegen dat trillen, zal wel aan mijn leeftijd liggen. Daarom overweeg ik om een trillingvrij excentrische schuurmachine aan te schaffen. Ik zat de denken aan of weer een Mafell of de hogere klasse van Metabo of de Mirka, ze hebben allen hun voor en tegens.
Wat mij omdraait is welke uitslag van excentrische schuurmachine ik moet nemen, namelijk de 3 of 5mm? Op de site van de verkoper word ik niet wijzer op, daar staat 3mm is voor "opschuren" en 5mm voor grove afname. Ik vind het wat vaag/relatief begrip. Maken deze verschillen echt zo groot?

Kort samengevat:
1. is het zinvol om eerst met excentrische schuurmachine te schuren en daarna met met vlakschuurmachine? Dit om schuurtijd te bekorten, of kleven er meer nadelen aan?
2. welke excentrische schuurmachine uitslag (3 of 5 mm) heeft de voorkeur? Of beter gevraagd, wat maakt deze verschillen zo groot?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Vrijwel iedereen gaat je de 5mm aanraden, ik gebruik zelf ook eentje met 5mm uitslag. De 3mm is zogezegd de beste keuze voor de fijne afwerking, maar ook met de 5mm kan je een perfect afgewerkt oppervlak bekomen. Met grovere korrels heb je daarmee ook nog een noemenswaardige afname (al is het geen Rotex)

Als het gaat om het kaal schuren van eerder al afgewerkte tafelbladen bijvoorbeeld, denk ik dat je goedkoper en vooral efficiënter kan werken met een schraapstaal. Schuurpapier of -net gaat meteen volzitten, terwijl abranet bijvoorbeeld net een heel lange standtijd heeft. Zonde om ze daarvoor te 'misbruiken'.

Dus mijn stem gaat naar de 5mm Metabo/Mirka.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben al in bezit van excentrische schuurmachine de Makita BO 5031K een prima machientje, alleen deze trilt nogal.
die kost rond de 100 euro
voor die prijs vind je geen machine met lage trilling
een stofzuiger kan je op deze makita niet aansluiten
je hebt excenter, en je hebt rotatie
festool heeft de excenter-reeks en ook de ro-reeks, die tegelijk excentrisch werkt
volgens de collega's kan je bij de ro's de rotatie uitschakelen
prijsklasse ;-)
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Na lang beraad (met mij zelf) heb ik de Mirka deros 5mm besteld. Ben benieuwd wanneer ik deze binnen krijgt. Het schijnt dat Mirka fabriek een lagere productie kent.

In plaats van een stetje van 50 stuks Abranet, heb ik loos 10 vellen Mipa schuurnet bij besteld. 50 stuks vind ik wat te veel van het goede voor een hobbyist, daarnaast wordt het wel een duur kostenplaatje als je nog eens van elk korrel van neemt.

Heeft iemand ervaring met Mipa schuurnet? Zijn er nog meerdere merken die schuurnetten levert net als Abranet?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Bij nonpaints heb je ook kleinverpakkingen van Abranet:

Daarnaast heb ik laatst een set schuurgaas gekocht vanuit China en daar staat ook doodleuk 'Mirka' op...... Een set van 15 stuks (3 van iedere korrel) voor €7. Ook al zouden ze half zo goed werken is het nog een goede koop.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Festool heeft het ook in zijn gamma:


Verder zou ik wel zoeken naar Abranet ipv Autonet, ze doen het beiden goed maar Abranet heeft een langere standtijd. Autonet is meer bedoeld voor koetswerk te schuren.

De kleinverpakkingen lijken een goede deal, maar dan betaal je 1,5 euro per stuk. Als je ze per 25 koopt betaal je ze 68 cent per stuk en per 50 vellen 64 cent per stuk. Via Idealo.de bekeken:

Abranet.JPG

Als je 3 kleinverpakkingen koopt heb je voor 45 euro 30 schuurschijven, als je ze 3 x 25 stuks koopt heb je voor 53,5 euro 75 schuurschijven. Een no-brainer lijkt me!
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Nonpaints heeft ook autonet: MIRKA Autonet Schuurschijven 150mm
Ik begin te vermoeden dat Mipa schuurnet ook meer voor koetswerk bedoeld is. Deze kosten bij nonpaints 1,03 euro per stuk.
Wel vreemd dat bij Idealo.de lagere prijzen zijn gevonden. De sites die ik gevonden heb, ontloopt niet veel met de Nederlandse prijzen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Na lang beraad (met mij zelf) heb ik de Mirka deros 5mm besteld. Ben benieuwd wanneer ik deze binnen krijgt. Het schijnt dat Mirka fabriek een lagere productie kent.
Het is geen auto waar ze pas gaan produceren als je besteld. Je krijgt 'm dus snel als je besteld bij een zaak als die voorraad heeft, anders niet :).
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Festool heeft het ook in zijn gamma:


Verder zou ik wel zoeken naar Abranet ipv Autonet, ze doen het beiden goed maar Abranet heeft een langere standtijd. Autonet is meer bedoeld voor koetswerk te schuren.
Dat spul van Festool komt ook gewoon van Mirka....

En wat betreft Abranet vs Autonet. Test eens zelf, de conclusie van velen is dat het verschil bestaat uit marketing voor een andere doelgroep. Houtbewerkers vinden blijkbaar dat ze meer moeten besteden aan schuurvlies dan in de autowereld waar Mirka vandaan komt :).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Idealo zegt niet alles. Vaak leveren de 'goedkoopste' aanbieders niet buiten Duitsland, is mijn ervaring. Maar het is de moeite waard om het uit te zoeken.
Klopt, ik heb het zelf wel nog maar 1 keer aan de hand gehad.

Als Autonet niet zou onderdoen kosten ze nog eens een 30% per stuk minder... Misschien wel het proberen waard.
Houtbewerkers vinden blijkbaar dat ze meer moeten besteden aan schuurvlies dan in de autowereld waar Mirka vandaan komt :).
Meestal rond ik het bedrag zelfs gewoon naar boven af wanneer ik de som overschrijf :)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Dat spul van Festool komt ook gewoon van Mirka....

En wat betreft Abranet vs Autonet. Test eens zelf, de conclusie van velen is dat het verschil bestaat uit marketing voor een andere doelgroep. Houtbewerkers vinden blijkbaar dat ze meer moeten besteden aan schuurvlies dan in de autowereld waar Mirka vandaan komt :).
Klopt volgens mij niet. Autonet heeft een heel ander karakter. Zie de documentatie van Mirka.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Klopt volgens mij niet. Autonet heeft een heel ander karakter. Zie de documentatie van Mirka.
Ja, compleet andere specs. Vooral de kleur en de prijs :).

Maar gewoon zelf eens testen en dan zul je zien dat ze vergelijkbaar zijn. De enige verschillen die sommigen constateren is dat bij bepaalde grits de backing bij Autonet wat zwaarder is. Ik merk zelf buiten de kleur geen noemenswaardig verschil. In mijn optiek gewoon marketing voor verschillende beroepsgroepen.

Ik zie nu dat ze dat wellicht zelf ook denken, Abranet lijkt overal te worden uitgefaseerd ten gunste van Abranet ACE.

Die ACE variant is wel wat anders met een "Ceramic" korrel, daar heb ik weleens een testpakket van gekregen en die lijken inderdaad iets langer mee te gaan. Maar om dat zeker te kunnen zeggen heb ik onvoldoende getest.... en om dan bijna 2x de prijs van Autonet te betalen.


Abranet


GrainAluminium oxide
ColorBrownish
BackingPA net
BondingResin over resin
Grit rangeP80-P180, P240, P320-P1000
CoatingClosed

Autonet


GrainAluminium oxide
ColorGrey
BackingPA net / PES net
BondingResin over resin
Grit rangeP80, P120-P320, P400-P800
CoatingClosed
 
Laatst bewerkt:

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Korrelgrootte zegt niet alles. Bij ons op het werk grote problemen met schuurbeeld daarna oude schuurband terug gezet met zelfde korrel en alles opgelost. Was een breedband schuurmachine
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.