Bijna klaar!
De stoel gaat richting het eindstadium. Arm/rugleuning monteren, spijlen plaatsen en de zitting monteren.
Als ik de zitting (niet bekleed) even plaats dan vind ik hem toch wel ver naar voren uitsteken en vraag mij af of hij het gewicht van een volwassen persoon kan houden.
Maar goed, het origineel is precies zo, dus het zal wel goed komen...
Om de armleuning op de poten te monteren plaats ik een ronde deuvel. Even uitkienen met de gaten boren, lijm er op en een spanband en steun erbij plaatsen.
Alles komt mooi op zijn plaats en nu is het de beurt om de spijlen te monteren.
De plaats van de gaten voor de spijlen heb ik al uitgezet, maar nu de hoek (alle gaten onder een andere hoek...) bepalen en juist boren.
Ik ben nogal praktisch ingesteld en heb het als volgt gedaan:
De spijl met overmaat aan de leuning vast maken met een stuk tape, vervolgens op zijn plaats houden bij de regel. Nu de boormachine in (nagenoeg) dezelfde hoek erbij houden en dan het gat boren.
Als dit gat er in zit dan op dezelfde manier het gat in de leuning bepalen en boren.
Het is best spannend maar alle spijlen zitten volledig spanningsvrij op hun plaats!
Nu ze allemaal "droog" passen is het moment gekomen om ze te lijmen.
Hier is het wel fijn om hulp te hebben van iemand die verstand van zaken heeft en begrijpt wat er moet gebeuren: lijmen, vasthouden en doorwerken
Klasgenoot Ernst Kuhne heeft mij hierbij goed geholpen!
Wederom ben ik erg tevreden over het resultaat!
Nu wordt het tijd om de stoel op te poetsen. Lijmresten, potloodstreepjes etc etc verwijderen en schuren maar.
Voor de afwerking heb ik Osmo olie gebruikt.
En hij is klaar!!
Klaar voor beoordeling voor mijn examen, inclusief al het papierwerk zoals:tekeningen, houtstaat, werkvoorbereiding, werkvolgorde en "het verhaal achter de stoel"
En mijn examenwerk is beloond met een 9 !!!
En ook nog eens een ereplaats op de School expo!
De kers op de taart:
Een woord van dank gaat uit naar Ernst Kühne (handige en begripvolle hulp met monteren) en Peggy Fagnotti voor het stofferen.
Oh ja, er kan gerust een volwassen persoon op zitten, de zitting en de constructie houden het uitstekend
Ik hoop dat jullie, forumleden, er wat aan hebben gehad (al was het maar het leesplezier). Voor mij was het erg leuk om dit met jullie te delen!
Hartelijke groet, Addy Boers