Zelf iets in je elektrische installatie aanpassen of repareren is inderdaad niet moeilijk en de materialen in moderne bouwmarkten zijn hier goed genoeg voor.
Ze hebben ook allerlei folders waar veel goede tips en handleidingen in staan.
MAAR:!!
In een semi-professionele omgeving is verstand van zaken absoluut noodzakelijk.
Je hebt te maken met grote vermogens machines die vaak langere tijd draaien.
Inschakelstromen die uiteindelijk te dunne kabels verzwakken omdat deze steeds een enorme klap krijgen.
Daarnaast heb je te maken met stof en brandbare materialen. Zelfs een kleine korte kortsluiting kan dan al een explosie veroorzaken.
Zelfs als het jaren goed gaat kan het gebeuren dat een stekker vast smelt. Als er dan geen spanningsval beveiliging op de machine zit, wat bij oude tweedehands machines vaak het geval is, dan is in geval van nood de stekker er uit trekken de enige optie.
Maar als deze dan vast geplakt zit, heb je een probleem.
Als je je werkplaats in een daarvoor niet origineel bestemde ruimte wil inrichten, is advies van een installateur/elektriciën verstandig.
Uiteraard hoeft dat niet meteen een duur bedrijf te zijn. Een bevriende installateur, of iemand met een opleiding daarin, is uiteraard ook goed.
Ik heb zelf MTS electro installatietechniek en energieomzetting gedaan. In mijn huidige werk installeer ik aggregaten en kabels voor evenementen. 400 Ampere is daar heel normaal.
Stroom zie je niet en ruik je niet. En je voelt het pas als het te laat is.