De grond van bij de originele boom gebruiken, was een heel verstandige keuzen. Daardoor heb je de zwammen die in symbiose met de boom leefden (of nog leven, als ik die uitlopers op de wortel zie) voor een stukje meegenomen en die zorgen er nu voor dat de kleintjes hun wortels goed kunnen ontwikkelen.Ik heb gewoon grond van rond de originele boom gebruikt en verder geen starter o.i.d. toegevoegd. De noten zaten net iets onder de grond, niet dieper dan dat. In het voorjaar heb ik ze verpot naar de gele potten op de foto.
Eigenlijk zou het nog beter zijn om de boompjes in het vroege najaar naar een definitieve plaats te verplaatsen, - mét de grond die nu rond de wortel zit, zo weinig mogelijk geroerd - dan krijgen die zwammen de kans om uit te breiden en de boompjes te voeden en beschermen. Als de bodem rond de stammetjes beschermd is tegen uitdrogen en de bladeren wat beschermd zijn tegen te felle zon, hoef je ze normaal maar een of twee jaar extra water te geven en redden ze het door die zwammen daarna helemaal zelf. Met de nieuwe droge zomers kan het wel zijn dat je de bodem en de bladeren wat langer moet beschermen...Dat overpotten was ik zeker van plan. Mos is een goede suggestie. Daar heb ik genoeg van. Sterker nog: in het verleden gebruikte ik dat ook vaak. Waarom ik daar nu niet aan heb gedacht is, me een raadsel. Zal wel een voorbode van verdere aftakeling zijn...