Even een heel andere vraag: zijn uitlopers van een omgezaagde stam levensvatbaar?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.552
883
Noord-Veluwe / Skåne
Is dat een kwestie van walnoten in de grond stoppen, of is er meer voor nodig?
Ik heb ze in het najaar in een potje gestopt en vochtig, maar niet nat, gehouden gedurende de winter. In het voorjaar heb ik ze iets natter gehouden. Twee van de drie noten die het uiteindelijk niet gered hebben waren al in het najaar uitgekomen, maar in de loop van de winter begaven die het toch. De drie die nu nog leven zijn allemaal pas in het voorjaar uitgekomen. Ik heb gewoon grond van rond de originele boom gebruikt en verder geen starter o.i.d. toegevoegd. De noten zaten net iets onder de grond, niet dieper dan dat. In het voorjaar heb ik ze verpot naar de gele potten op de foto. De zes noten die ik heb gebruikt waren een selectie van de noten die ik op de grond vond. Dit waren de noten die nog dicht zaten en er het "gezondst" uitzagen.

ik zou ze wel elk jaar overpotten in een net wat grotere pot zodat ze goed blijven groeien levend mos op de pot is een goede manier om de aarde minder snel te laten verdrogen
Dat overpotten was ik zeker van plan. Mos is een goede suggestie. Daar heb ik genoeg van. Sterker nog: in het verleden gebruikte ik dat ook vaak. Waarom ik daar nu niet aan heb gedacht is me een raadsel. Zal wel een voorbode van verdere aftakeling zijn...

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.552
883
Noord-Veluwe / Skåne
(Ik heb een eik en een kastanje van meer dan 20 jaar oud in een pot staan die zijn nog steeds minder dan een meter hoog
Zo, dat maakt uit zeg! Ik heb een paardenkastanje waarvan de noot was achtergelaten door een of ander beestje. Waarschijnlijk een noot van de boom van de overburen (niet echt dichtbij). Die noot was aan het uitlopen, maar dat was op een heel onhandige plek, dus die heb ik verplaatst. Dat was een jaar of 5 terug. Nu is die boom al zeker 4 meter hoog.

Iets dergelijks heb ik rond diezelfde tijd ook gedaan met een eikeltje dat was uitgekomen bij ons gaashekwerk. Die was ongeveer een meter hoog en had zichzelf helemaal door het gaas geregen. Dat kon dus nooit goed gaan. Heel voorzichtig heb ik die ontvlochten en daarna op een vrij stuk land gepland. Die is ook al minimaal 4 meter hoog. En dat terwijl ze altijd zeggen dat eiken zo langzaam groeien (het is een Europese zomereik).

Wat een verschil dan met wat jij beschrijft. Dan weet je gelijk waarom bonsai zo klein blijven.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.