Eucalyptus hout: is dat iets om te draaien? Ervaringen? Tips?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.617
555
Steenbergen, Noord Brabant
De buurman heeft vandaag 2 Eucalyptus boompjes geveld, want ze groeiden wel erg snel, nu was het nog redelijk te doen om ze te vellen (stonden vlak naast het huis). Hij de takken en het gebladerde afgevoerd, ik de stammen. Grootste diameter pakweg 25 cm.
stammetjes zijn aardig recht, dus ook geschikt voor spindelwerk. Ik denk dat het aardig draaihout is, maar heb er nog niet mee gewerkt. Dus een paar vragen: nat of droog draaien? Waar wel en waar niet voor te gebruiken, etc. Etc. Iemand bereid om zijn/haar ervaringen te delen?

• Leuk
Waarderingen: houtdraaierke65

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
614
142
59
Linter
H
De buurman heeft vandaag 2 Eucalyptus boompjes geveld, want ze groeiden wel erg snel, nu was het nog redelijk te doen om ze te vellen (stonden vlak naast het huis). Hij de takken en het gebladerde afgevoerd, ik de stammen. Grootste diameter pakweg 25 cm.
stammetjes zijn aardig recht, dus ook geschikt voor spindelwerk. Ik denk dat het aardig draaihout is, maar heb er nog niet mee gewerkt. Dus een paar vragen: nat of droog draaien? Waar wel en waar niet voor te gebruiken, etc. Etc. Iemand bereid om zijn/haar ervaringen te delen?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.026
890
Enschede, Twente
Eucalyptus wordt voornamelijk gebruikt als grondstof voor papier.

Het feit dat een flink deel van een heel continent ermee volstaat (heel saai, weet ik uit eigen ervaring), maar dat je zelden een australische maker tegenkomt die er iets mee maakt, lijkt me te leiden tot de vrij logische conclusie dat eucalyptus geen best hout is.

• Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.617
555
Steenbergen, Noord Brabant
Dank voor de opmerkingen/antwoorden/suggesties(y). Dan ga ik de komende tijd gewoon mar eens proberen, eerst met nat en volgend jaar als het even te drogen heeft gelegen. En dan zien we wel. Jullie zien de verhalen vanzelf hier verschijnen;).

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
322
175
‘s-Hertogenbosch
Als je stukken laat drogen zou je eventueel de kopse kanten in kunnen smeren met houtlijm, kaarsvet of iets anders om te snel drogen te voorkomen.
Grotere stukken misschien met vershoudfolie omwikkelen, heb ik ook al gezien, overigens zelf nog niet gedaan.
Heb hier ook eucalyptus liggen wat redelijk wat scheuren heeft. En dan blijven er kleinere stukken over….

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
108
11
Oss
[QUOTE="Bert Vanderveen, post: 492423, member: 11120"] Eucalyptus wordt voornamelijk gebruikt als grondstof voor papier. Het feit dat een flink deel van een heel continent ermee volstaat (heel saai, weet ik uit eigen ervaring), maar dat je zelden een australische maker tegenkomt die er iets mee maakt, lijkt me te leiden tot de vrij logische conclusie dat eucalyptus geen best hout is. [/QUOTE]

Volgens mij word eucalyptus ook veel gebruikt in plaatmateriaal. Ik weet dat ik dat 15 jaar geleden voor eerst hoorde als nieuw alternatief. Nu door dat gebeuren in Oekraïne word het ook veel meer gebruikt als basis voor betonplex. Valt wel op dat het veel met dikke coating van 220 gram maar dat kan ook te maken hebben met dat plaat minder vlak en of strak is.

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
42
16
Wezep
Multiplex hardhout platen van gamma hebben ook een eucalyptus toplaag.
En inderdaad gewoon proberen en resultaat delen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.