Essential Craftsman

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
956
211
Stiens
De laatste tijd is daar niet veel origineels te zien. Ik heb het idee dat na dat vrij grote project van een 'Craftsman Style' mansion op spec-basis (dus bouwen zonder koper), de sleet er een beetje inzit. Dat was trouwens wel een leuke serie.

Ik kijk waarschijnlijk veel te veel YT, ben geabonneerd op meer dan 1200 kanalen, maar loop er nu tegenaan dat veel herhaling is van iets wat ik al vaker gezien heb. Luxe probleem, ik weet het.
Omdat het voor mij vrij nieuw is, is het voor mij nog niet sleets. Als ik de tijd vind zal ik de serie ('Craftsman Style' mansion op spec-basis) opzoeken.

Ja YT is verslavend, Ik mag dan ook nog graag kijken naar Fysica/Natuurkunde. Eindeloos veel filmpjes, soms van de meest aansprekende geleerden. Sommige zijn in staat je de illusie te geven dat je het snapt. Bijzonder is dat.

• Haha
Waarderingen: rinus en Petrolhead

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.542
1.204
Enschede, Twente
denk ook dat je te veel kijkt
heb je nog tijd voor wat anders dan jouw buis ?
Nou, zoals ik aangaf wordt het aanbod steeds schraler. Dwz dat er veel herhaald wordt aan kunstjes en tips, voor zover daar al sprake van is. Wat ik nog wel kan waarderen zijn de kanalen waar de frequentie niet hoog ligt, maar de kwaliteit wel. Daar is hier op WW al wat over te vinden, maar voor wie daar niet naar wil zoeken, noem ik een paar voorbeelden: Pedulla Studio, Pask Makes, New Yorkshire Woodshop, Bradshaw Joinery, Ishitani Furniture, Keith Johnson Woodworking, Kobeomsuk furniture, Sawyer Design, Shaun Boyd Made This, Shoyan Japanese Carpenter & Squarerule Furniture. Dat zijn enkel houtbewerkers en aanverwant die recentelijk nog wat gepost hebben en dat met enige regelmaat doen.

Naast kijken wil ik ook wel eens wat doen. Laatst gecompleteerde project was een tafel voor familie (eiken blad op grenen onderstel). Half af is een rechte eiken trap en op stapel staan een stel lijsten voor het een en ander aan prints die ik de laatste jaren gekocht heb. Plus wat meubels voor de werkplaats…

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
956
211
Stiens
Nou, zoals ik aangaf wordt het aanbod steeds schraler. Dwz dat er veel herhaald wordt aan kunstjes en tips, voor zover daar al sprake van is. Wat ik nog wel kan waarderen zijn de kanalen waar de frequentie niet hoog ligt, maar de kwaliteit wel. Daar is hier op WW al wat over te vinden, maar voor wie daar niet naar wil zoeken, noem ik een paar voorbeelden: Pedulla Studio, Pask Makes, New Yorkshire Woodshop, Bradshaw Joinery, Ishitani Furniture, Keith Johnson Woodworking, Kobeomsuk furniture, Sawyer Design, Shaun Boyd Made This, Shoyan Japanese Carpenter & Squarerule Furniture. Dat zijn enkel houtbewerkers en aanverwant die recentelijk nog wat gepost hebben en dat met enige regelmaat doen.

Naast kijken wil ik ook wel eens wat doen. Laatst gecompleteerde project was een tafel voor familie (eiken blad op grenen onderstel). Half af is een rechte eiken trap en op stapel staan een stel lijsten voor het een en ander aan prints die ik de laatste jaren gekocht heb. Plus wat meubels voor de werkplaats…
Van enkele had ik nog nooit gehoord. Ik noem bijv. ' Kobeomsuk furniture'. Dat ziet er erg goed uit. Zeker de moeite waard.

Ik ben wel een fan van Rob Cosman. Al is het maar omdat hij een Canadees is (zie start van dit topic). Maar zeker zit daar flink sleet op. Hoe komt dat? Wat aanvankelijk misschien wel idealistisch begon en de moeite van het bekijken waard was, is verzopen in commercieel geweld. Hij verkoopt dure gereedschappen (waar natuurlijk vraag naar was!). Er komen mensen voor in dienst en de schoorsteen moet blijven roken.
Rob doet overigens flink zijn best voor oorlogsveteranen met een trauma. Je moet er in sommige gevallen ook doorheen kijken en je niet overgeven aan kritiek die oppervlakkig gezien, terecht is.

Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
2.039
759
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wat je veel ziet bij Youtubers is dat ze eerst "gewoon" filmpjes maken van hun hobby/werk/liefhebberijen uit puur enthousiasme en (soms) idealisme. De beteren vallen dan op, en worden populair. Dat werkt uiteraard aanstekelijk en enthousiasmerend. Maar op een gegeven moment zijn hun hobbymatige projecten op en gaan ze dingen verzinnen om bij te blijven en verliezen ze hun authenticiteit, of nog erger, ze verzuipen in het commerciële deel met sponsors, merchandise en dergelijke. Opzich niets mis mee, maar je merkt het toch aan de manier van filmen, de sfeer veranderd... Bijna allemaal lijken ze daarvoor te vallen.

Een van de voor mij persoonlijk meest "tragische" ;-) gevallen van bovenstaand effect is de Zweedse smid Torbjorn Ahman. Ik kijk zijn filmpjes gemiddeld genomen nog met plezier maar het effect is al wel zichtbaar, de eerdere filmpjes waren beter.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.238
1.086
Enschede
ingoogni.nl
[...] hobbymatige projecten [...] het commerciële deel [...]
En daar zit de crux. Het hobbymatige is niet zo zeer het houtbewerken, maar het maken van de filmpjes. Als je goede filmpjes wilt maken dan kost dat tijd. Veel tijd. Reken een dag werk voor 30 seconden goed materiaal. Voorbereiding, scripten, takes, montage, noem maar op.Je moet beter worden, de klanten hebben eisen. Je formule moet veranderen, ineens kun je het niet meer alleen... Daarbij, het zijn hotbewerkers, geen filmmakers. Da's een vak apart. Of eigenlijk een heleboel vakken apart. Zit voor de grap eens een hele aftiteling van een film uit en lees echt alles. Of kijk eens Every Frame a Painting. Natuurlijk hoeft niet iedereen meteen een Kurosawa te worden.

En dan heeft Youtube ook nog allerhande eisen en wensen en algorithmen. Filmpjes moet korter. Short die zo kort zijn dat er geen inhoud meer over is. Tjsa, de aandachtsspanne van een fruitfliegje werkt hier niet in het voordeel. Je moet ook continue de aandacht van de kijker er bij houden, skipt die een paar minuten in een filpje dan kost het opbrengsten. Er zijn heel wat filmpjesmakers die er mee stoppen, om dit soort redenen.

... en dan is er nog de AI slop die alles in lelijke gelijkvormigheid verzuipt. De grote vergeler.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
2.039
759
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat lijken me professionele, bedrijfsmatige getallen. het hoeft ook geen Hollywood te worden, de charme zit in het meekijken in huis gevoel.

Gemiddeld genomen zie je dat enkel diegenen die én mooie dingen maken én goede filmpjes kunnen maken het redden. Heb je die combinatie niet in de vingers, dan kom je nergens.

Sterker nog, een goed filmpje met slechte content doet het beter dan een vakman die slechte filmpjes maakt.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.083
373
Rosmalen
Sterker nog, een goed filmpje met slechte content doet het beter dan een vakman die slechte filmpjes maakt.
Waarschijnlijk ten aanzien van omzet wel, maar toch mag ik bv toch wel graag naar die filmpjes van Timmerman Koos kijken, toch nog altijd grappig.
Maar het is idd wel repetatief op youtube, toch wel veel geleerd van Paul Sellers, maar die weet van gekkigheid ook niet meer waar ie nu weer eens een filmpje over moet maken, dat geldt voor anderen ook wel denk ik (er zijn ook wel youtubers die hier open over zijn, dat het op een gegeven moment echt moeilijk wordt om nog eens iets te verzinnen).
Blijf het wel nog altijd een mooi medium vinden, er is toch wel veel te vinden over oude ambachten.

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
956
211
Stiens
Aansluitend. Er zijn natuurlijk veel vakmensen die dat filmpjes maken niet onder de knie hebben en er waarschijnlijk ook geen interesse voor hebben. We mogen hopen dat er zich daarvan enkele onder de woodworking.nl abonnees bevinden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.