esdoorn vaas

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Nadat de boom sinds november 2016 op mijn oprit lag te rijpen, was het een maand geleden zo ver....

esdoorn_1.jpg
esdoorn_2.jpg
esdoorn_3.jpg
esdoorn_4.jpg
esdoorn_5.jpg
deze foto is wat meer van onderen gefotografeerd.
esdoorn_6.jpg

Een paar scheurtjes en 1 scheur onderin heb ik geprobeerd te vullen met transparante 2K lijm en een potje goud-vlokken wat ik nog had staan. Het zal wel brons zijn, en in het potje glinstert het aanmerkelijk meer dan in de lijm, maar de kleur komt niet heel slecht uit. Voortaan kan ik houtdraaiers herkennen als de mensen die hun leesbril opzetten, de onderkant van dichtbij inspecteren en dan zeggen 'wat heb je in die lijm gedaan'.

58 cm hoog, 45 cm breed, wanddikte zo'n 12 mm, bodem 35 mm, geschuurd tot K320, 3x Steinert Drechsleröl.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Mooie vaas Jurriaan.
Ik zie dat je vaak Steinert Drechselöl gebruikt. Wat is daar bijzonder aan? Is het als tungolie of Danish oil? Heb je specs?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mooie vaas Jurriaan.
Ik zie dat je vaak Steinert Drechselöl gebruikt. Wat is daar bijzonder aan? Is het als tungolie of Danish oil? Heb je specs?

Het bijzondere daaraan is dat ik ooit in Duitsland een fles gekocht heb, en het me goed bevalt. Walnotenolie is simpeler, en je voelt het hout wat directer. Deze olie is wat dikker, en je moet vrijwel direct na het aanbrengen goed uitwrijven, maar vanaf de 3e laag bouw je glans op, als je dat wil. En het werkt op alle houtsoorten, ook op bv. taxus, waar ik met walnotenolie nog wel eens na een aantal maanden plotseling plakkerigheid kreeg.

Met Tungolie an sich heb ik geen ervaing. Ik heb wel verbeterde houtolie van de Cookerije gebruikt op een pikhaak en een paar roeispanen, maar dat leek wel een erg dikke laag te geven.

Deze olie beviel en bevalt me prima, dus ik voorzie dat ik in 2021 weer eens een flesje moet kopen. Hopelijk is er dan ook weer een DFT ergens!

Specs trouwens via hier
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wim,. de stam ging van het erf naar mijn oprit, lag daar sinds 2016 in weer en wind op wat blokken hout, dus los van de grond. Veel insecten in de schors, her en der paddestoelen etc. De onderkant en bovenkant had ik met houtlijm afgeschermd tegen te snel uitdrogen. Het hout was nu bijna te zacht om te verwerken, maar de tekening is er wel op vooruit gegaan natuurlijk. Afgezien van wat scheurtjes in de voet is de vorm stabiel gebleven - hout wat zo ver heen is trekt in mijn ervaring al wat minder, ook al was het hout nog vochtig toen ik het draaide.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Het bijzondere daaraan is dat ik ooit in Duitsland een fles gekocht heb, en het me goed bevalt. Walnotenolie is simpeler, en je voelt het hout wat directer. Deze olie is wat dikker, en je moet vrijwel direct na het aanbrengen goed uitwrijven, maar vanaf de 3e laag bouw je glans op, als je dat wil. En het werkt op alle houtsoorten, ook op bv. taxus, waar ik met walnotenolie nog wel eens na een aantal maanden plotseling plakkerigheid kreeg.

Met Tungolie an sich heb ik geen ervaing. Ik heb wel verbeterde houtolie van de Cookerije gebruikt op een pikhaak en een paar roeispanen, maar dat leek wel een erg dikke laag te geven.

Deze olie beviel en bevalt me prima, dus ik voorzie dat ik in 2021 weer eens een flesje moet kopen. Hopelijk is er dan ook weer een DFT ergens!

Specs trouwens via hier

Het verwerkt idd erg gemakkelijk, dat kan ik beamen. Ik ben na een aantal schalen toch gestopt met dit product. Het eiken en esdoorn dat ik er mee heb behandeld vergeelde voor mij (te)sterk. Hoe is jou ervaring mbt tot verkleuring Juriaan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.