Esdoorn kleurloos afwerken

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik blijf er bij dat het meeste hout er naturel uitziet met skylt.
Maar dat is ook wat anders dan glanzend en met een opgehaalde tekening zoals jij beschrijft
voor beide is veel te zeggen maar volgens mij
maar ik denk dat de TS juist geen glans wil
Des te glanzender, des te meer zicht van de tekening, maar ook satijn geeft al veel meer tekening, het maskeert nul en dus hoeft het echt geen hoogglans te zijn. Skylt maskeert, want is wit gepigmemteerd net als de genoemde olie.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
zoals gezegd lak en olie halen de tekening naar boven

skylt orginel doet dat niet wat ook de bedoeling is.
je kan afhankelijk van de houtsoort het verschil tussen een behandeld en onbehandeld niet of nauwelijks zien.
tenzij je er even een beetje water op spat.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
zoals gezegd lak en olie halen de tekening naar boven

skylt orginel doet dat niet wat ook de bedoeling is.
je kan afhankelijk van de houtsoort het verschil tussen een behandeld en onbehandeld niet of nauwelijks zien.
tenzij je er even een beetje water op spat.
zoals gezegd lak en olie halen de tekening naar boven

skylt orginel doet dat niet wat ook de bedoeling is.
je kan afhankelijk van de houtsoort het verschil tussen een behandeld en onbehandeld niet of nauwelijks zien.
tenzij je er even een beetje water op spat.
Je kunt als je het goed doet bij geen enkele houtsoort zien, donkerder hout is de titanium variant de aangewezen behandeling. Die is donkerder gepigmenteerd en daarmee voorkom je een witte waas.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
vandaag heb ik de esdoorn opgehaald
volgens de houtboer is dat hout dat niet vergeelt of donderker wordt, zoals bv eik
ook es zou niet donkerder worden
dan zouden we een onderscheid moeten maken tussen het hout en de manier van behandelen
 

ArjandJ

Actieve deelnemer
3 jun 2020
37
27
Alkmaar
Ik ben bezig met een salontafel van esdoornhout. Die behandel ik met Traelix Project meubellak zijdeglans (1 component). Er zitten nu 2 lagen op maar er is op dit moment totaal geen verkleuring zichtbaar. Tijdens het lakken moet je juist goed zoeken welke delen je gelakt hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik ben bezig met een salontafel van esdoornhout. Die behandel ik met Traelix Project meubellak zijdeglans (1 component). Er zitten nu 2 lagen op maar er is op dit moment totaal geen verkleuring zichtbaar. Tijdens het lakken moet je juist goed zoeken welke delen je gelakt hebt.
Heb je een foto?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Ik ben het met @GH1 eens als het gaat om het fraaier worden.

Soms kan onbewerkt esdoorn een nogal zalmachtige uitstraling hebben. Die ben je kwijt als je er iets op smeert. Maar mijn smaak hoeft natuurlijk niet te stroken met die van jou.

Bovendien ben ik bij onbewerkt hout altijd bang dat er gebruiksvlekken op komen. Ik heb een vrij vette huid en veroorzaak daardoor snel zichtbare sporen met mijn handen op onbewerkt hout. Zeker na enig gebruik. Het enige hout dat ik niet bewerk is Zirben (alpenden) en Libanon Ceder, want ik vind het zonde om die heerlijke geur op te sluiten.
 

ArjandJ

Actieve deelnemer
3 jun 2020
37
27
Alkmaar
Hier de foto's van de esdoorntafel bij daglicht.

2laags_1.jpg2laags_2.jpg
De bovenste twee foto's zijn na twee lagen met de kwast opgebracht en geschuurd met 240 ter voorbereiding voor de laatste laag.

De onderste drie zijn na het aanbrengen van de derde laag met een lakroller. Die laag is aardig vol opgebracht. Je ziet nu wel een lichte verkleuring. Het plankje wat op de tafel ligt is onbehandeld en een gedeelte geolied met houtolie.

3laags_1.jpg
3laags_3.jpg3laags_2.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Roelv en ZotVanHout

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Hier de foto's van de esdoorntafel bij daglicht.

Bekijk bijlage 128766Bekijk bijlage 128767
De bovenste twee foto's zijn na twee lagen met de kwast opgebracht en geschuurd met 240 ter voorbereiding voor de laatste laag.

De onderste drie zijn na het aanbrengen van de derde laag met een lakroller. Die laag is aardig vol opgebracht. Je ziet nu wel een lichte verkleuring. Het plankje wat op de tafel ligt is onbehandeld en een gedeelte geolied met houtolie.

Bekijk bijlage 128768
Bekijk bijlage 128770Bekijk bijlage 128769
Inderdaad behoorlijk kleurecht, ik denk dat ik maar eens een busje van de zijdeglans bestel. Ben benieuwd wat het met gevlamd doet qua dieptewerking.....
 
  • Leuk
Waarderingen: ArjandJ

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.