Esdoorn kleurloos afwerken

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik ben bezig kastjes te maken in Esdoorn. Heel mooi hout en speciaal gekozen omdat het zo "wit" is.
Meestal gebruik ik Danish Oil om meubels af te werken, dit heb ik uitgeprobeerd op de Esdoorn en ik vind het kleurverschil te groot zoals je hieronder kan zien.

Ik moet dus op zoek naar een afwerkingsprodukt dat even goed beschermd, maar minder kleurverschil oplevert.
Iemand tips? Ik heb ondertussen wat gelezen over Skylt, ziet er ideaal uit voor mijn situatie maar is dit makkelijk aan te brengen in "hoeken en kanten" van kastjes?

20170902_172033.jpg
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik ben bezig kastjes te maken in Esdoorn. Heel mooi hout en speciaal gekozen omdat het zo "wit" is.
Meestal gebruik ik Danish Oil om meubels af te werken, dit heb ik uitgeprobeerd op de Esdoorn en ik vind het kleurverschil te groot zoals je hieronder kan zien.

Ik moet dus op zoek naar een afwerkingsprodukt dat even goed beschermd, maar minder kleurverschil oplevert.
Iemand tips? Ik heb ondertussen wat gelezen over Skylt, ziet er ideaal uit voor mijn situatie maar is dit makkelijk aan te brengen in "hoeken en kanten" van kastjes?

Bekijk bijlage 68077
Esdoorn moet je nooit met een olie afwerken, maar nu weet ook jij dat. Renaissance Was verandert de kleur nauwelijks maar in sommig gevallen kan je ook helemaal geen middel gebruiken en blank laten.
 

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Esdoorn moet je nooit met een olie afwerken, maar nu weet ook jij dat.
Dat wist ik niet. Wat is daar de reden van?
Gebruik zelf veel esdoorn voor snaarinstrumenten en heb deze toch veelvuldig met olie (achtige) producten afgewerkt met succes.
Of bedoel je inzake het kleurverschil?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb ondertussen wat gelezen over Skylt, ziet er ideaal uit voor mijn situatie maar is dit makkelijk aan te brengen in "hoeken en kanten" van kastjes?

Voor een naturel look prima spul. Wat betreft afwerking in hoeken/kanten, het is dun spul dus met een klein kwastje is dat prima te doen. Je meot alleen wel zorgen dat je het er niet te dik op zet, want als een hoekje 'vol' blijft liggen zal dat wel zichtbaar blijven na uitharding. Je veegt het naderhand niet meer weg.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
makkelijk aan te brengen
het schuimt soms een beetje maar droogt toch strak op, volgens mij is het ook prima met een sponsje aan te brengen (zelf nog niet geprobeerd)
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
enigste nadeel van Skylt is dat het een twee componenten systeem is en dat je voor kleinere stukken slechts een paar milliliter van de B component nodig hebt, dus dat je met een injectiespuitje moet werken
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
TreaLyx matte meubellak. Hier op het forum ook al eerder genoemd. (Volgens mij ben ik er ook zo aan gekomen. )
Droogt vrijwel onzichtbaar op. Eén component watergedragen. Makkelijk te verwerken met een kwast. En niet echt duur, das ook wel weer eens leuk.;-)

Groet,
CC
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dat wist ik niet. Wat is daar de reden van?
Gebruik zelf veel esdoorn voor snaarinstrumenten en heb deze toch veelvuldig met olie (achtige) producten afgewerkt met succes.
Of bedoel je inzake het kleurverschil?
Dat olie de uiterlijk van Esdoorn zo radical veranderd zegt mij dat je moet twee keer overdenken om die samen te gebruiken. En dan niet doen. Maar "veranderd" zegt niet zo veel. Het kan dat die ene vind de veranderingen juist mooi of een verbeteringen enzovoorts enzovoorts. Dus neem de kenmerken van de specifiek hout, Esdoorn. Met de kleur is het duidelijk het gaat van licht soms met donkerder kern en andere variaties tot bruin/ (daarom is het vak van te voren gebietst als er olie opkomt) geel, zelfs met tungolie. Ook de bijzonder sterk en helder tekening van esdoorn wordt gedempt of enigszins wazig gemakt met olie en, ik weet niet, misschien komt het door de light spiegeling van esdoorn dat een olie afwerking blijft altijd lijken alsof het nat is, je kan het nooit echt goed boenen. Het is dit spiegeling die esdoorn mooi en bijzonder maakt, (op essen zou het misschien wat anders zijn), wat door olie, tenminste voor een deel teniet wordt gedaan.
Is dat gewoon om een snaarinstrument met olie af te werken? Ik dacht het was altijd schellak of een of andere middel die het hout minder indringt.
 

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Dank voor de heldere uitleg!

[off topic]
Is het gewoon om een snaarinstrument met olie af te werken? Nee dat niet. Schellak is traditioneel en wordt vaak gebruikt voor akoestische instrumenten. Olie wordt vaker gebruikt bij elektrische gitaren. Het kan dan op zowel de body als halzen gebruikt worden hoewel gebruik op halzen vaker voorkomt. De hals krijgt dan, zeker als je de olie "inwrijft" met een hoge korrel waterproof schuurpapier, een fluweel zacht en glad oppervlak dat niet "plakt". Lakken hebben nl nog wel eens de nijging dat deze, zeker als ze heel erg gepolijst zijn, wat "plakkerig" en stroef aanvoelen. Zeker als de bespeler wat klammige handen heeft.
[/off topic]
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bedankt voor de tips. Heb inderdaad ervaren dat olie op esdoorn niet het gewenste resultaat gaf. Gelukkig heb ik dit op voorhand getest.

Voor de Skylt had ik hier (https://www.tisasite.com/nl/rigostep-skylt-2k-ultramat-lak-original-1-liter-ac.html) gelezen dat een speciale (dure!) lakrol nodig is om dit aan te brengen?


ik heb al verschillende soorten rollers gebruikt (wat ik toevallig voorhanden had) ging allen prima
het is dan wel een een 2k, maar het 2e component is om het harder te maken, niet perse om het uit te laten harden (zeg maar drogen)
het schijnt als een component ook te werken maar word minder hard

Trae lyx naturel is hetzelfde soort (ruikt/ziet er het zelfde uit en geeft het zelfde resultaat (maar wel goedkoper))
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.228
533
Eanske
ingoogni.nl
Er is een truuk, met een nadeel. Dat wat je er op smeert heel licht met wit pigmenteren (titaanwit). Dit is wat bijvoorbeeld IKEA doet met al hun berkenfineer frontjes om te zorgen dat alles er uniform uit ziet en niet te geel wordt (zodat een later gekochte frontje niet uit de toon valt). Dat is dan m.i. ook meteen het nadeel, het leven verdwijnt er uit, het word vlak.

Je zou een stukje met een "white wash" product kunnen proberen. Zet een zo dun mogelijk laagje op.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik zou dergelijk mooi hout niet dood lakken door skylt te gebruiken, maar eerder een lak met wat meer glans gebruiken, dan haal je de tekening nog wst op ipv deze te verdoezelen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ik zou dergelijk mooi hout niet dood lakken door skylt te gebruiken, maar eerder een lak met wat meer glans gebruiken, dan haal je de tekening nog wst op ipv deze te verdoezelen.
Heb je het wel eens gebruikt?
ik kan me niet zo vinden in je omschrijving. en zou eerder naturel look gebruiken dan dood lakken.
Als het goed strak is aangebracht is het moeilijk om met zekerheid te zeggen dat het hout behandeld is je voelt zelfs de houtstructuur nog skylt is heel wat anders dan een matte lak.

Maar als je diepte of glans wilt moet je inderdaad voor een ander product gaan.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Heb je het wel eens gebruikt?
ik kan me niet zo vinden in je omschrijving. en zou eerder naturel look gebruiken dan dood lakken.
Als het goed strak is aangebracht is het moeilijk om met zekerheid te zeggen dat het hout behandeld is je voelt zelfs de houtstructuur nog skylt is heel wat anders dan een matte lak.

Maar als je diepte of glans wilt moet je inderdaad voor een ander product gaan.
Paar 100 tafels en andere zaken, dus ik nlijf bij mijn punt. Mst geeft geen volledig beeld van mooi getekend hout, het slaat de tekening dood. Als dit het beeld is wst je zoekt dan prima, maar wil je de tekening wel zien zonder kleuring dan zul glanzende(re) lak moeten gebruiken. Andere opties kleuren altijd min of meer.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Kies of voor een goede lak (ben zelf van fan Diaglass) maar een olie met wat witpigment (Royl, voorheel Corcol) werkt ook prima en heeft net een wat andere uitstraling.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ik blijf er bij dat het meeste hout er naturel uitziet met skylt.
Maar dat is ook wat anders dan glanzend en met een opgehaalde tekening zoals jij beschrijft
voor beide is veel te zeggen maar volgens mij
maar ik denk dat de TS juist geen glans wil
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.