Esdoorn gereedschapskist

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Tijdens mijn cursus meubelmaken bij meubelmakerij De Schrijn ben ik aan het werk aan een esdoorn gereedschapskist.

De panelen waaruit de zijwanden en het deksel bestaan, heb ik zelf gelijmd uit smallere delen.

De zijden zijn met zwaluwstaarten en verstek met elkaar verbonden.

Photo 08-05-12 21 57 19.jpg
De kopse kanten van de kist met gestoken zwaluwstaarten.

Photo 17-04-12 20 51 41.jpg
Detail van de verbinding. Het verstek moet nog worden bijgewerkt.

Photo 22-05-12 21 57 48.jpg
De verbinding half in elkaar geschoven. Je kunt al zien dat er een flinke kier is ontstaan. Gelukkig is er kneedbaar hout.

In de kopse einden van de kist zijn handgrepen gemaakt. Eerst gaten geboord met de kolomboor, uitgezaagd met de decoupeerzaag, en daarna met de bovenfrees netjes in vorm gebracht.

Voor de bodemplaat en de deksel heb ik met de cirkelzaag een groef in de wanden gezaagd.
Daarna is alles in elkaar gepast, en na eerst een proefopstelling te hebben gemaakt netjes in elkaar gelijmd.

Photo 03-07-12 22 22 53 (1).jpg
Lijmopstelling.

Inmiddels heb ik de buitenzijde van de kist met de blokschaaf afgewerkt. De uitstekende uiteinden van de zwaluwstaarten zijn nu strak afgewerkt. Alle kiertjes die er waren heb ik met kneedbaar hout gevuld. Vervolgens is de kist mooi opgeschuurd met korrel 150 en korrel 180.

Photo 29-08-12 23 13 52.jpg

Volgende stap is het nog fijner schuren, openzagen van het deksel, aanbrengen van stofrand en scharnieren, en netjes in de olie zetten.
 

Sisters

Nieuw lid
29 jul 2012
14
0
Culemborg
Hallo,

Een mooie kist heb je daar. Afgelopen jaar heb ik deze cursus ook gevolgd. Erg leuk werk was dat. Hier is mijn versie. Ik heb hem afgewerkt met blanke lak.

DSC_1812_mod.jpg
 

Sisters

Nieuw lid
29 jul 2012
14
0
Culemborg
Dat was best een klus, vooral als je bij een lange kant de huizen weg hakt i.p.v. het hout er tussen.:D Mijn kist is daarom net 2 cm korter dan normaal.
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Ze zeggen nog zo: maak de stukken die je weghakt zwart..... Leermomentje zullen we maar zeggen dan. Een troost: niemand ziet dattie korter is.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Als ik het goed begrijp heb je de staartjes weg gehakt dus je zat aan de verkeerde kant van de lijntjes .
Daar is het een cursus voor !! dat hoort bij het spel al denk je er op dat moment iets anders over je zal best wel iets gezegd hebben in de trant van potjandorie etc. etc ;-)
Zo te zien is het met het kistje prima gelukt .


Het zijn toch wel forse kistjes denk pak weg L 600 mm B 300 mm en Hoog 400 mm of zit ik er erg veel naast ?

Ga het in januari ook mee maken op de Schrijn (maar dan de basis) .
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Natuurlijk is het even flink balen als je je eigen werkstuk beschadigt. Maar bij mij is dat eigenlijk altijd mijn eigen schuld doordat ik denk "nog ff snel....". En dan ga je. Maar gelukkig kun je het altijd wel weer herstellen of verbergen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ook ik bij de schrijn deze kist gemaakt. Mijn leermoment was dat ik twee keer staarten maakte. En staart op staart nou ja bij hout gaat dit niet. Dus overnieuw en de gehele avond genieten van dit leer moment.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@wim : Je had toch ook 2 gereedschapkisten kunnen maken ;-)
Neem aan dat je van het pennebord een bord met staartjes heb gemaakt dat had dan mooi een klein kistje kunnen worden :D
 
Laatst bewerkt:

Sisters

Nieuw lid
29 jul 2012
14
0
Culemborg
Ik had wel de gearceerde stukken weg gehakt, alleen had ik de verkeerde delen gearceerd. Maar gelukkig maak je zo'n fout maar 1 keer....

@hansoosting : ga je ook de cursus voor gevorderden doen?
 

woodchip

Nieuw lid
16 nov 2011
12
0
Ingelum
Hallo Hansoosting,
Ik ben ook bij de schrijn bezig, praktisch leerjaar. Als eindopdracht wil ik ook een badkamermeubel doen, wat voor hout heb jij op het oog hiervoor?

Mijn kist zal ik eens even een foto van maken, is nog niet opgewerkt maar wel erg mooi en strak.
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Ik wil een combi van licht en donker hout. Ik denk aan noten voor het donkere. Dacht aan esdoorn voor het lichte, maar dat is duurzaamheidsklasse 5, dus misschien niet zo geschikt voor een badkamer. Misschien is licht eiken aan alternatief.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Leuk al die Schrijners bij elkaar ;-) In januari mag ik ook meedoen hopelijk zijn de docenten bestand tegen een drukke neurotische zenuwenlijer want helaas........ dat ben ik . Waarschuw ze maar vast !!!

@ Hans had begrepen dat het gereedschapskistje deze week klaar zou zijn (is nog niet om natuurlijk) maar is het al zover ? Wel foto's laten zien van de buitenkant , binnenkant indeling etc.etc.etc.
 

woodchip

Nieuw lid
16 nov 2011
12
0
Ingelum
@Hansoosting: mooi amerikaans wit eiken is mischien wel wat ja. Zit daar zelf ook wat mee, het is niet handig om hout te nemen wat erg vatbaar is voor schimmels etc.
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Tsja, de kist..... Na het openzagen van het deksel sprong een van de hoeken los. Niet goed genoeg gelijmd. Dus dat eerst opgelost. Alles netjes bijgewerkt met de schaaf. Buitenzijde nog laatste keer heel fijn geschuurd. En begonnen met de scharnieren. Dus duurt nogwel even een les.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.