Ervaringen Shaper

thomaaz

Nieuw lid
14 okt 2015
4
2
Hallo!

Iemand ervaringen met de shaper? Heb er een aantal weken geleden op pro wood eens kort mee gewerkt en voelde allemaal wel heel degelijk aan. Ik zie veel voordelen compact, geen beperkingen naar afmetingen, precies, intuitief, geen al te steile leercurve etc.

Ik maak vooral meubelen/kasten en heel veel trappen (meestal combi staal-hout), voor hoektredes lijkt het me ook wel wat. Ik doe ook redelijk wat metaalbewerking, dus ook voor mallen, proefmodellen etc. lijkt het me zeer handig. Ik ben redelijk bedreven met sketchup (laat heel veel stukken laseren) en exporteren naar shaper-formaat lijkt allemaal heel vlot te gaan. Nadelen: niet goedkoop (2800 euro), freesmotor lijkt me een flauw beestje? Ik heb een tijdje de yeti smartbench overwogen, maar die neemt gewoon teveel plaats in mijn atelier (en is natuurlijk een stuk duurder met zijn 7000 euro).

Als hobby-gebruiker lijkt het me een zeer dure aankoop (zit je ook nog eens met de btw), ik ben professioneel en in vergelijking met andere machines die ik staan heb is dit zeker geen zotte aankoop, maar tis toch nog altijd 3000 euro natuurlijk :).

Merci alvast voor (constructieve) meningen!

Thomas
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Thomas,

Ik heb sinds maart dit jaar een Shaper. Zonder meer een geweldig apparaat. Maar ook natuurlijk bedoeld voor bepaalde werkzaamheden, hoewel die bij de Shaper enorm veelzijdig zijn. Kan je hem vergelijken met een cnc bank ? Dat ligt voor te beginnen al aan de cnc bank. Is dat een joekel waarmee trapwangen e.d. kan frezen, dan niet. De Shaper heeft namelijk een beperkte slag (freesdiepte). Dat is met een trucje ook wel te omzeilen maar ook maar beperkt. Bovendien heeft de Shaper tijdens het frezen een vaste Z-waarde in tegenstelling tot een cnc die tijdens het frezen ook de freesdiepte kan varieren. De freesmotor is van festool (aangepast aan de houder van de Shaper) 750Watt en van dezelfde kwaliteit. Of je daar traptreden mee kan frezen hangt af van de dikte van de treden. Metaal frezen lijkt me niet de bedoeling. Dat doe je met een gewone bovenfrees ook niet. Non ferro zal met kleine stappen wel kunnen denk ik. Graveren in ieder geval.
Sketchup is maar beperkt bruikbaar voor het maken van svg bestanden die de Shaper nodig heeft. Maar daarvoor zijn er meerdere andere (gratis) programma's op het net te vinden.
Een ander ding is de tape met het domino motief die de Shaper nodig heeft om zich te orienteren.
Gebruik je hem op grote oppervlaktes dan moet je elke keer de tape gebruiken die alleen bij Shaper te koop is.
Voor kleinere dingen kan je de workstation van Shaper gebruiken met een vast tape patroon.
Dan komt er echter weer een 400 euro bij.
Zo zijn er verschillende overwegingen die je moet maken bij de aanschaf.
Ik heb er in ieder geval geen spijt van. Ik heb gemerkt dat je nu ook dingen gaat maken/proberen waar je vroeger niet aan zou zijn begonnen.
Kijk eens op Shaperhub. Nu ook toegankelijk voor niet bezitters. Hier zie je de vele mogelijkheden van het ding.

Ed
 

thomaaz

Nieuw lid
14 okt 2015
4
2
merci ed,

ik bedoelde meer het (redelijk snel) maken van houten mallen (vb. voor tafelpoten) voor mijn metaalwerkzaamheden, om metaal te frezen heb ik andere machines, volledige trapbomen uitfrezen ga ik er ook niet mee doen, dat besteed ik nog steeds uit aan een firma met een volwaardige cnc.
Het is effectief meer bedoeld voor kleiner detailwerk (inleggen van motiefjes, wat graveren), proefmodellen, wat box-joints etc.

Ik denk dat ik me er eentje ga aanschaffen en zoals je zegt: eens je er een hebt doe je ook dingen die je anders niet zou doen, of op een andere (efficientere )manier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.