Ervaringen met geleiderail van andere fabrikanten

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
130
72
Spijkenisse
Ik zou MP in de gaten houden. Daar worden de 3000mm Festool geleiders soms voor de helft van de prijs aangeboden. Een nieuwe splinterstrip erop en je hebt er veel plezier van.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
269
107
Zaanstreek
Heeft iemand al eens de rails van Metabo gebruikt op Festool zaag? Die rail (nagenoeg kopie van mafell) werkt echt heerlijk, maar heeft wél de Festool-rail geleide stijl. Ik overweeg die als 800 rail te gebruiken naast mijn 1400 rails.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.831
3.985
Lijkt op de oude uitvoering van festool. Als je de rails ook wil koppelen, zou ik voor de uitvoering met 2 koppelstukken kijken. Zoals de nieuwe uitvoering van festool.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
269
107
Zaanstreek
heb een makitazaag
loopt perfekt op een festool-rail
daaruit leid ik af dat een festool-zaag perfekt op een makita-rail past
loopt wel goed, al moet je de draaiwieltjes op de zool aanpassen (die zorgen voor zijdelingse speling). Ik heb een 3m Makita gehad voor een klus, naast mijn festool 1400 rails.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
541
126
Oss
Enige voordeel van makita rail is dat de zaag onder bij het schuin zagen geborgt kan worden. Maar meeste rails zijn uitwisselbaar behalve die van dewalt en sommige zit verbinding anders in elkaar bij makita 2 kleine strips en bij hikoki een groot plaatje.
En sommige merken hebben net andere lengte 1,5 of 1,6 of zelfs 1,7

Maar soms zijn ze voor habbekrats in aanbieding

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.173
1.065
Enschede
ingoogni.nl

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
541
126
Oss
Ter info.
Deze week besteld bij fixami voor €54.99 per stuk

Ja zag het. Dacht dat ze duurder waren.
Was gisteren en eergisteren op aanraden van ene jan hier op forum naar veldhoven / Eindhoven (makita) gereden. Nou jan ze mogen geen kapot of defect gereedschap aannemen. Moet via dealer komen. Nou ja ook goed als jullie dat graag willen. Vertegenwoordiger / die met zo'n bus vol zooi rondrijd als de buurtbus van makita nam telefoon niet op. Ik de auto terug vol geladen en bij dealer alle gereedschap ( poppenspul zooi en al het blauw speelgoed ) bij dealer afgegooid. Wilde het jaar goed afsluiten. Dat is gelukt. Heb alleen geleiderails bewaard. ( kunnen immers bij metalen en past cirkelzaag ook op ) Rest afgedropt bij dealer en koop laten ontbonden. 100 kg gereedschap lichter en geen stress meer van dat poppenspul.
Een ding weet ik zeker heb het jaar goed afgesloten. Op naar goed begin.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.961
2.870
Klein-Brabant, Vlaanderen
( poppenspul zooi en al het blauw speelgoed ) bij dealer afgegooid. Wilde het jaar goed afsluiten. Dat is gelukt. Heb alleen geleiderails bewaard. ( kunnen immers bij metalen en past cirkelzaag ook op ) Rest afgedropt bij dealer en koop laten ontbonden.
poppenspul = ?
blauw speelgoed = ?
koop ontbonden = nieuwe en nog niet-gebruikte aankoop ingeleverd tegen aankoopprijs ?

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
541
126
Oss
poppenspul = ?
blauw speelgoed = ?
koop ontbonden = nieuwe en nog niet-gebruikte aankoop ingeleverd tegen aankoopprijs ?

Ten eerste iedereen de beste wensen.
Hopelijk veel klus plezier en het houden van de vingers is het niet van vuurwerk danwel het klussen.

Nee heb alles van dat blauwe merk teruggegeven aan de dealer.
Dealer kwam ik tegen bij houtpro+ ( althans het grote opperhoofd) daar afspraken met hem gemaakt voor week erop. Deze zijn niet nagekomen na herhaaldelijk aanschrijving nog niet. Ze zitten op 600 m afstand
Was altijd een fan had bijna alles in het blauw. Zowel op stroom als accu. Heb zoveel problemen met dat gereedschap. Is in mijn ogen niet voor professional gemaakt.

Heb er zoveel problemen mee makita is zelf met dealer meegekomen een keer of 3. Althans wat ze zeggen is dat het gereedschap erg zuinig word gebruikt alleen dat het niet bestand is tegen de werkzaamheden. Is pas bij 3 klanten gebeurd. Slijtage kan maar niet overmatig.

Dus denk maandag en dinsdag moet toch richting Veldhoven neem het mee ter reparatie en geef het daar af. Ze mochten niets aannemen dus doorgereden naar dealer. Groothandel en winkel was dicht dus doorgereden naar huisadres. Kinderen waren vuurwerk aan het afsteken. Toen kwam hij naar buiten. Zeg alsjeblieft en succes ermee ik wil het niet meer terug. Maar wist hij al.
Wilde het jaar goed afsluiten dat is gebeurd.
Geen stress meer van defect kapot gereedschap.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.102
3.862
Gaanderen
Hoewel ik in het verleden een behoorlijke negatieve ervaring heb gehad met Bosch. (niet leveren van 500 machines) en er niets meer van wil hebben, deel ik in het geheel niet dat het poppenspul/speelgoed is. Natuurlijk kunnen er bij de uitgeklede blauwe basismodellen zeer lichte machines tussen zitten maar over het algemeen is bosch blauw prima voor prof gebruik.
Koop ontbinden gaat op deze manier alleen op voor particulieren.
Heeft jouw leverancier zonder problemen alles retour genomen dan is dat een uitstekende service.
Uit ervaring kan ik zeggen dat er vele profs zijn die een bepaald merk niet meer willen i.v.m. slechte ervaringen.
Geen merk wat ik verkocht heb uitgezonderd. Ook makita heeft lichtere machines ertussen zitten die minder geschikt zijn voor zwaar prof gebruik.
Veel succes met je keuzes.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
541
126
Oss
De meeste machines zijn aangeschaft naar aanleiding van adviezen die fabriek zelf heeft aangedragen. Dus als hun iets fout doen is niet mijn pakkie an. 1 keer kan nog maar 10 keer word mij ook te zot. En gereedschap moet je op aan kunnen als je het nodig hebt gelukkig heb ik meeste dubbel en sommige 4 of 5 dubbel ivm extra handjes.

Te licht weet ik niet. Zal voorbeeld geven schroefjes van 21 mm hoeft toch overmatige belasting te zijn maar 2 boormachines 1 slagschroevendraaier na aanschaf motoren doorgebrand in respectievelijk 23 min, 20 minuten en kwartier. Na meerdere afspraken niet op appel verschenen merk geeft aan dat ze niets kunnen doen maar wel dat er zuinig mee om word gegaan.

Raar dat een slagschroevendraaier van Panasonic van 2013 nog wel werkt en durf te zeggen dat die door Poolse werknemers misbruikt is. Zag van de week slagmoersleutel van fein is van 2001 terwijl van m zwaarder model na 7 maanden zwarte rook uit motor komt en ineens stopt.

Dus moest overstappen van platform. Dus nu nog 1 keer kans dus tot zover meer geluk.

En normaal zullen ze dat wellicht ook niet doen. Maar ben betrekkelijk goede klant. Vorig jaar was rustiger maar schroeven komen per pallet ipv doos. Plus de rest. En afspraak is afspraak en leveranciers genoeg.

Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
525
58
Hoewel ik in het verleden een behoorlijke negatieve ervaring heb gehad met Bosch. (niet leveren van 500 machines) en er niets meer van wil hebben, deel ik in het geheel niet dat het poppenspul/speelgoed is. Natuurlijk kunnen er bij de uitgeklede blauwe basismodellen zeer lichte machines tussen zitten maar over het algemeen is bosch blauw prima voor prof gebruik.
Koop ontbinden gaat op deze manier alleen op voor particulieren.
Heeft jouw leverancier zonder problemen alles retour genomen dan is dat een uitstekende service.
Uit ervaring kan ik zeggen dat er vele profs zijn die een bepaald merk niet meer willen i.v.m. slechte ervaringen.
Geen merk wat ik verkocht heb uitgezonderd. Ook makita heeft lichtere machines ertussen zitten die minder geschikt zijn voor zwaar prof gebruik.
Veel succes met je keuzes.
Juist hoeveel problemen zijn er niet bij Festool geweest met de Kapex, lees de draadjes hier.
Bij ieder merk is het wel is wat.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.831
3.985
Daarom probeer ik op marktplaats zo veel mogelijk machines uit de jaren 80/90 of eerder te vinden. Daarna is alles steeds minder geworden. Machines, huishoudelijke apparaten, auto's. Technisch geavanceerder, maar na 5 jaar stuk en niet simpel te repareren.

• Leuk
Waarderingen: Nova

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.