Beste forumleden,
ik ben net nieuw hier, heel enthousiast, maar ook nieuw in het 'woodworking'.
Ik ben aan een project begonnen, ik wil mijn eigen salontafel maken van eikenhout!
Ik heb twee mooie schaaldelen kunnen kopen, het probleem is echter dat ze net 6 weken geleden uitgezaagd zijn.
Nu heb ik al begrepen dat hout ongeveer een centimeter per jaar droogt, uitgaande van 2,4cm dikke schaaldelen betekend dit iets meer dan een jaar wachten, maar zoals vele beginners heb ik dit geduld niet
.
Vandaar mijn vraag, heeft iemand ervaring met het bewerken van 'nat' hout?
Ik heb ooit gehoord dat eiken niet echt 'werkt', maar als ik het ergens aan bevestig met schroeven zou het dan niet gaan scheuren of iets dergelijks?
Als ik het zou gaan schuren, wat gebeurt er dan? En wil dit überhaupt wel goed?
Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven!
mvg Remco Folkertsma
ik ben net nieuw hier, heel enthousiast, maar ook nieuw in het 'woodworking'.
Ik ben aan een project begonnen, ik wil mijn eigen salontafel maken van eikenhout!
Ik heb twee mooie schaaldelen kunnen kopen, het probleem is echter dat ze net 6 weken geleden uitgezaagd zijn.
Nu heb ik al begrepen dat hout ongeveer een centimeter per jaar droogt, uitgaande van 2,4cm dikke schaaldelen betekend dit iets meer dan een jaar wachten, maar zoals vele beginners heb ik dit geduld niet
Vandaar mijn vraag, heeft iemand ervaring met het bewerken van 'nat' hout?
Ik heb ooit gehoord dat eiken niet echt 'werkt', maar als ik het ergens aan bevestig met schroeven zou het dan niet gaan scheuren of iets dergelijks?
Als ik het zou gaan schuren, wat gebeurt er dan? En wil dit überhaupt wel goed?
Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven!
mvg Remco Folkertsma