Ervaringen gezocht met handvatten van hamers, bijlen en troffels (voor studieproject)

roxyk

Nieuw lid
5 okt 2026
1
0
den haag
Hallo iedereen, voor mijn studie werktuigbouwkunde ben ik bezig met het herontwerpen en mechanisch/ergonomisch verbeteren van handvatten voor handgereedschap (specifiek hamers, bijlen en troffels). Omdat ik zelf niet dagelijks in de praktijk sta, ben ik heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Ik zou enorm geholpen zijn met jullie feedback op de volgende punten:
Ergonomie & comfort: Waar krijg je het snelst last van je hand/pols of blaren bij langdurig gebruik.
Grip & materiaal: Wat verkies je: hout, rubber/kunststof of fiberglass? Waarom wel/niet (denk aan grip met natte/vettige handen of trillingsdemping)?
Vorm en lengte: Wat stoort je vaak aan standaard handvatten zoals ze in de bouwmarkt liggen?
Alle input, tips of irritaties over huidige handvatten zijn meer dan welkom!

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.421
1.208
Nootdorp
hoi, ik zou wel willen helpen, maar ik heb zoveel gereedschap met verschillende handvaten. Ik zou dan per stuk moeten nadenken en beschrijven wat beter kan. En verbeteringen zijn er zeker mogelijk.

even een paar voorbeelden:
hamer; graag een oplopend uiteinde zodat deze moeilijker uit je hand glijdt.
schroevendraaiers (staat niet in je voorkeurslijst), grip is cruciaal, dus geen gladde vlakken. Bij voorkeur, voor de personen met een grote hand, dan een breed heft.
bijlen: hangt van het type bij af zou ik haast redeneren.

Hopend je een beetje op weg te helpen.

Suggestie, wellicht eens bij een werkplaats op bezoek gaan (weet even niet zo gauw welke).

Een vraagstuk die wel de moeite waard is.

Waar ik aan ergeren bij de gebruikelijke aanbod -van de winkel dus - ( eigenlijk is het niet zo erg want ik koop zelden stelen bij een winkel.) gebruik van gezaagde of gedraaid stelen. Daar is bijna nooit rekening gehouden met de hout draad en is dus een gok of het draad doorloopt, meestal niet. Het beste materiaal voor stelen komt uit gekloofd en in de lucht gedroogd hout. Nog beter als het ook is gewaterd.

Punt twee, stelen van de winkel zijn altijd veel te dik.

Punt drie, de vreselijk lak die der op zit wat nooit had moeten.

Ik kan zo maar doorgaan maar houd het op die drie punten voor nu.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
623
337
58
Luzy Saint Martin
Qua vorm: het handvat moet de lijn volgen van de hand.
Dat betekent dat er een bolling aan de vinger zijde, onderkant, zit en een holling aan de overgang tussen duim en handpalm aan de bovenkant.
Het handvat is dus ovaal en niet rond en volgt de curven van de knuist die het omvat.

Qua pols: je moet een zekere balans voelen in de grip en de zwaarte van het gereedschap. Dat is meestal puur persoonlijk en daarom lastig in uniforme maten vast te leggen.

Bij wat zwaardere gereedschappen zoals een moker, kloofbijl of “moordenaar” zoals dat in vak jargon heet (een zware hamer met lange steel) is het nóg lastiger. Je bedient deze gereedschap namelijk vaak met beide handen en dan maakt het dus ook verschil of de bediener rechts- of linkshandig is.

Ik zou je aanraden om oude filmpjes te bekijken en interviews te doen met vakmensen die al eens eerder met dit bijltje gekapt hebben ;)

Uit verhalen en voorbeelden haal je veel meer inzicht dan op een forum.

Succes met je onderzoek en indien mogelijk; laat je resultaat hier lezen! Ik ben erg benieuwd namelijk.

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
347
116
Hier soms daar
Ik gebruik een hamer met bijl kop Amerikaans fabricaat Estwing (leer omwikkeld handvat)
Japanse ton Hammer (bol en vlak) met een steel van een gomboom.
De rest van mijn hamers hebben nog originelen stelen en of zelf gemaakte van resthout en of snoeihout van fruit, noot boom.

Hoop dat je daar wat mee kan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.