Ervaringen gevraagd: wandschuurmachine

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
480
159
Apeldoorn
Ivm de verbouwing van onze boerderij ben ik voornemens om een wandschuurmachine (zo een met een steel) aan te schaffen voor het vlakschuren van onze gegipste muren.

Keuze te over (van parkside, hbm, tot flex, giraffe of festool), ik koop liever iets goeds dan de goedkoopste om me er vervolgens aan te irriteren. Dus budget is breed, anderzijds is een festool of een flex me te duur. Huren is wellicht een optie, maar omdat we heel wat muren te doen hebben en ook nog wel wat jaartjes in de verbouwing zitten, lijkt me kopen een betere optie, zeker omdat we dan alle vrijheid hebben om hem te gebruiken wanneer we willen.

Helaas is er zoveel keuze en maar zijn er tot mijn verbazing weinig tot geen goede reviews, dus wens ik me jullie.

Hebben jullie ervaring met een of meerdere merken wandschuurmachines?
Wat zijn belangrijke aandachtspunten waar je op moet letten bij de aankoop?
Wat is beter als verbruiksmateriaal? Schuur pads of mesh?

Aanvullingen?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.508
2.997
Gaanderen
Ik heb best veel wanden geschuurd ook betonnenwanden met mijn festo et2e en met de mirka 150 mm 5mm excenter. Mirka schuurgaas grof maar dan de extra stevige variant. Voor het plafond is deze methode wat lastiger.
Dat is wel heel iets anders dan een langnekschuurmachine.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.289
1.002
Ulvenhout
Ik dacht er ook aan om dat bij mij in de schuur te doen. Ik heb zelf de plafonds voorzien van een pleisterlaag en de stucadoors hebben de wanden gestuct. Maar op een paar aanzetten na die ik met de hand heb verwijderd blijkt alles prima te sausen te zijn.
Mijn vraag/opmerking zou dus zijn, is het stucwerk zo matig dat je het moet schuren? Hier in huis is alles van boven tot onder gestuct en daarna gewoon gelatext zonder enig probleem. Gedaan door de schilders met super strak resultaat.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
480
159
Apeldoorn
Wij hebben inderdaad ook beton wat geschuurd moet worden, maar de hoofdmoot is gips. Waarbij we eigenlijk (op de badkamer na) zo min mogelijk willen stuccen, maar een en ander voorzien van glasvlies. Dus daarom is het belangrijk dat alle naden/schroefgaten zo vlak mogelijk zijn (het zijn aardig wat naden, dus hoe sneller hoe beter..).
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.979
859
Enschede, Twente
Als je voor een Festool of Mirka gaat is het in ieder geval een gegeven dat de doorverkoopwaarde relatief hoog is. Ik zou voor een van deze merken gaan. Als je al een goede stofzuiger hebt kun je onder de duizend euro al slagen (en ja, in Duitsland kopen, maar niet bij Jeff Bezos, maar Rubart).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.916
2.198
Klein-Brabant, Vlaanderen
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.979
859
Enschede, Twente
kende rubart niet
mogelijks kan je een draadje opstarten om hen naar boven te tillen
dan kunnen we hier onze meningen delen
ben geen liefhebber van monopolies
noch van pronkgedoe
in de aard van 'dank, klanten, dank zij jullie bijdrage kon ik de ruimte ingeschoten worden'
Ik snap de reactie niet helemaal. Mijn aanbeveling is gebaseerd op eigen ervaringen. Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar een tijd geleden kon je op de Duitse site van Festool ook de officiële dealers vinden, met directe links naar een product dat je bekeek. Dat gaf de mogelijkheid om prijzen te vergelijken. En toen kwam ik tot de constatering dat de firma R er heel goed uitkwam.
Let wel: niet voor alles. Voor sommige consumables kun je elders betere prijzen vinden (ook bij Jeff B, dus), maar in het algemeen was het wel de meest aantrekkelijke qua prijs.
Om het nog even over de firma 'vrouwelijke krijger' te hebben: toen die in de VS begon was ik denk ik er vrij snel bij om daar wat te kopen -- een kwestie van dat ze zaken verkochten die hier moeilijk te krijgen waren. De site was toen ook nog overzichtelijk en niet van enige allure gespeend. Dat is inmiddels een heel ander verhaal geworden. Ik koop nu liever bij Dieter of in Arnhem of in München of in Zwolle, maar daar gaat het in dit geval helemaal niet om:
In het onderhavige geval ben je gewoon veel goedkoper uit bij de mensen in Dortmund. En die ervaring deel ik gewoon als dat zo uit komt, bij een vraag die hier gesteld wordt.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
223
104
Nijmegen
De parkside langnek schuurmachine heb ik een tijdje gehad. Dat was een onding.
Het ging wel, maar moeilijk te hanteren, ben er niet blij van geworden. Doorverkocht voor eennprikkie. Weg ermee.
Lag ook vreselijk in de weg, want lastig op te bergen. Voor alleen je eigen huis zou ik hem niet kopen (ook geen ander merk), daarna heb je er niets meer aan namelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
477
101
Ik heb zo'n langnek schuurmachine van powerplus. Voor die 120 euro vind ik het een prima ding en gaat het schuren een stuk sneller dan met de hand. Heb er pas ook een tafel mee geschuurd. Dat ging verrassend goed eigenlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969 en Joost79

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.916
2.198
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb zo'n langnek schuurmachine van powerplus. Voor die 120 euro vind ik het een prima ding en gaat het schuren een stuk sneller dan met de hand. Heb er pas ook een tafel mee geschuurd. Dat ging verrassend goed eigenlijk.
mooi
nooit aan gedacht om er een tafel mee te schuren
hout ?
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
480
159
Apeldoorn
De parkside langnek schuurmachine heb ik een tijdje gehad. Dat was een onding.
Het ging wel, maar moeilijk te hanteren, ben er niet blij van geworden. Doorverkocht voor eennprikkie. Weg ermee.
Lag ook vreselijk in de weg, want lastig op te bergen. Voor alleen je eigen huis zou ik hem niet kopen (ook geen ander merk), daarna heb je er niets meer aan namelijk.
Tja ruimte is hier geen probleem 😉 Alleen m’n (hobby) werkplaats is al 250m2. Dus vind er wel een plekje voor verwacht ik.
Ik heb zo'n langnek schuurmachine van powerplus. Voor die 120 euro vind ik het een prima ding en gaat het schuren een stuk sneller dan met de hand. Heb er pas ook een tafel mee geschuurd. Dat ging verrassend goed eigenlijk.
Heb ik ook naar zitten kijken, maar ook daar vind ik weinig reviews over. Maar goed te horen dat hij beviel. Hoe zit het met de gewichtsverdeling?

En ik vroeg me af of het nut heeft er een te kopen met een delta opzet stuk?
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
480
159
Apeldoorn
Als je voor een Festool of Mirka gaat is het in ieder geval een gegeven dat de doorverkoopwaarde relatief hoog is. Ik zou voor een van deze merken gaan. Als je al een goede stofzuiger hebt kun je onder de duizend euro al slagen (en ja, in Duitsland kopen, maar niet bij Jeff Bezos, maar Rubart).
Inmiddels wel een review van de dewalt, festool en mirka gevonden, zie


Maar de festool is niet zo’n goede keuze blijkt, de bewegingsvrijheid van de schuifknop is te beperkt. De mirka heeft last van statische elektriciteit (dus je krijgt af en toe een schok 🙈) maar geeft wel het beste resultaat en is vrij licht. De dewalt zit er een beetje tussenin qua ervaringbegrijp ik.

Maar allemaal wel een hele andere prijs categorie dan de powerplus familie.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
480
159
Apeldoorn
Zeer zeker is tweedehands een optie (graag zelfs)!

Dit onderwerp ging mij ook niet direct om het vinden van een apparaat, maar om de gebruikservaringen van de verschillende merken.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
865
220
Dit onderwerp ging mij ook niet direct om het vinden van een apparaat, maar om de gebruikservaringen van de verschillende merken.
Zelf geen ervaring mee, maar een tijdje geleden wand laten doen door een professionele stucadoor. Die gebruikte een machine van Einhell. Niet direct een merk wat ik bij een prof zou verwachten. Hij had die machine al enkele jaren en was er prima tevreden mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
480
159
Apeldoorn
Ik heb een enorme aversie tegen “ein hell”, tegelijkertijd zijn ze volgens mij met een opmars/verbeterslag bezig. Maar eerst zien dan geloven 🧐😉

En bijzonder genoeg, qua prijs zitten ze ver boven parkside, hbm, powerplus en zelfs stanley. Dus wie weet 🙈
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.