Ervaring (waarschuwing) bij het ingebruikname van nieuwe zaagtafel (DeWalt)

Ben55

Nieuw lid
26 dec 2019
24
15
Hi,

DeWalt zaagtafel gekocht (DWE 7492), mooi gekalibreerd en nagelopen, etc. Fijn mee aan het zagen gegaan. Tot mijn grote schrik bleek het zaagblad na enkele zaagacties los te zitten, moer was er bijna afgedraaid! Probeer me niet voor te stellen wat er had kunnen gebeuren.

Had alles dus gecheckt behalve of de moer op de as voldoende vast was aangedraaid, natuurlijk stom. Nu voel ik elke keer voordat ik begin of het blad wiebelt en of er speling op zit. Wilde deze tip even doorgeven, vertrouw er niet op dat gereedschap gebruiksklaar is.

Ben

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.537
1.147
Omgeving Leiden
Goede tip. Ja dat is even schrikken natuurlijk. Gelukkig kwam je er achter voordat er ongelukken gebeurden.
Nog een tip: na het wisselen van het zaagblad even met de hand er een slinger aan geven. Kleine moeite en je weet meteen of die niet tegen je spouwmes loopt en ook of die goed op de as zit.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.694
1.048
70
Veldhoven
Er is ook een topic hier over het inbouwen van een softstart-module.
Die "klap" met starten heb je dan ook niet meer. Dat was namelijk ook een oorzaak dat het blad los kon komen.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik dat ding al sinds dat topic hier heb liggen maar er nog steeds niet aan toe ben gekomen om hem in te bouwen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Dit zou toch niet mogen gebeuren? Het is toch zo dat de moer zich moet vast trekken als de zaag draait.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.183
963
Nootdorp
dank voor de waarschuwing. Ik heb nog wel de vragen die Wim en Mathieu ook hebben. Maar ik ga het niet uitproberen.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.030
258
Die "klap" met starten heb je dan ook niet meer. Dat was namelijk ook een oorzaak dat het blad los kon komen.

Die klap met het starten is niet de oorzaak van het loskomen maar het afremmen bij het stoppen. Daarbij kunnen overigens ook de vonken uit je motor slaan.
Bij mij is het blad ook eens losgekomen bij het stoppen. Draai dit met de bijgeleverde sleutels nu goed vast en controleer dit ook wel eens.
Ik heb ook een softstarter ingebouwd, geeft mij een beter gevoel, zonder start deze zaag alsof je een kanon afschiet.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.492
778
Moordrecht
Ik vraag me af of er veel kan gebeuren als het blad los loopt? Als dit gebeurd als je zaagt staat je blad stil.
Door het geweld van het starten en de mogelijkheid dat de as niet volledig waterpas kan staan, gaat het blad als een dolle klapperen. Heb ik ook gehad, zaag 2e hands gekocht en bij thuiskomst geïnstalleerd en aangezet. Schrok me kapot. Zaagblad liep niet recht meer iig.Was een nagenoeg nieuwe machine, dus heb alleen ff gecheckt of hij aanging bij de verkoop. Blijkbaar was dat remmen voldoende om het blad los te gooien.

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
279
52
Zeewolde
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik dat ding al sinds dat topic hier heb liggen maar er nog steeds niet aan toe ben gekomen om hem in te bouwen.
haha, hier exact zo. Vol enthousiasme besteld, nooit meer wat mee gedaan.

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
68
40
Staden
haha, hier exact zo. Vol enthousiasme besteld, nooit meer wat mee gedaan.
Valt nochtans goed mee om te installeren. Heeft mij iets van een15 minuutjes gekost ofzo en de zaag starten is zoveel rustiger nu. Ook is het beter met een zero clearance, het blad slingert veel minder tot zelfs niet meer tijdens het opstarten.
Voor wat het eigenlijk maar kost zou het er van fabriek uit wel mogen inzitten.

• Leuk
Waarderingen: J72

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.