Nog een paar opmerkingen:
Allereerst:
Het volgende punt is hier vaker genoemd maar misschien in de loop van de discussie onvoldoende benadrukt:
Omdat een kachel van het type Zibro geen afvoer heeft komt er door de verbranding veel vocht in de ruimte. Toch daalt de RV doordat de ruimtetemp steigt . Zodra de zibro uit is moet de droger dat vocht er uit halen en als het een condensdroger is moet dat snel (voor de temp te laag wordt). Het is een begaanbare en interessante weg, maar .... etc.
Ik wilde nu eigenlijk een ander punt maken, nl. kosten:
Stel een dat aardas voorlopig gaat stabiliseren op 40 cent per kuub. De calorische waarde is ruwweg 10 kWh per kuub.
Stel het rendement van een gaskachel
met afvoer op 70% (ik heb hier geen verstand van maar het is lager dan 100%). Dan is effectief de cal waarde 7 kWh per kuub, afgerond
0,06 euro per kWh.
Elektriciteit kost
0.25 per kWh.
Stel dat je 100 dagen per jaar 24 uur per dag moet stoken met 1000 watt gemiddeld. 100x24x 1kW=2400 kWh
Dan kost met gas stoken : 2400x0,06=144 euro per jaar
En elektrisch stoken 2400x0,25=600 euro per jaar.
We vergeten de afschrijving en installatie hier even. Het is toch al een sommetje met forse aannames.
Jaja, ik weet het, gas gaat weg maar dat gaat nog wel even duren hoor en waarschijnlijk is een gaskachel 2e hands nu al ""geen cent"" meer waard. Ik heb dit niet gecheckt op bv MP.
Kanttekening 1:
Gaskachel met rookgasafvoer zal veel droger stoken dan de Zibro maar minder droog dan elektr. of CV. Hoeveel minder? Ik herinner me het gepiep van mensen met een piano toen ze over gingen van gaskachel naar CV. Mogelijk komt dat door voortdurende aanvoer van buitenlucht tbv de verbranding. Ik heb hier geen verstand van.
Kanttekening 2:
Als ik het goed heb opgezocht is een Zibro (gestookt met de speciale Zibro-brandstof) ongeveer 2 keer zo goedkoop qua stookkosten dan een elektr. kachel.
Tenslotte:
Misschien heb ik in de discussie wat gemist maar heb je een aansluiting op je CV overwogen? Die ketel heeft een hoger rendement dan 70% en het is een echt droge bron van warmte . Een elektr. stralertje kan evt voor lokaal comfort zorgen.
Nu hou ik voorlopig mijn mond
Klaas
typo: eerste kWh veranderd in kW in 100x24x 1kWh =2400 kWh (zo''n foutje mag niet