Ervaring met hogesnelheidsfreesas

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
744
147
Stiens
Dag,

Ik vraag mij af hoe hogesnelheidsfreesassen voor bovenfrezen, in combinatiemachines van bijv. Felder, bevallen, in vergelijking met losse (eventueel zelfgemaakte) freestafels.
Ik kan mij voorstellen dat je vanwege de mogelijkheden boven de tafel altijd behoefte houdt aan een losse tafel met een ingebouwde bovenfrees.

André

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.883
2.483
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik ben de ongelukkige niet-bezitter van zo'n felder-freesas (met een toerental van minstens 15.000/min ?)

technisch gezien zie ik geen enkele reden waarom die voor een tafel met ondergebouwde bovenfrees onder zou moeten doen
integendeel: de spilfrees is uiterst stabiel + je hebt een groot werkvlak
bovendien heeft felder schuininstelbare spilfrezen
en als je dan nog de hoogte per 1/10de mm + schuinte van de frees per ° in kan stellen, ben je de koning te rijk
heb je een doorvoerapparaat op je felder, dan kan je dat ook bij het frezen gebruiken

de meerprijs voor dit alles ken ik niet
bij een losse tafel zit je met de tafel, de frees + de lift al gauw aan 500 euro
en het blijft een tafeltje

heb je financieel + meetkundig de ruimte, dan zou ik niet twijfelen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.883
2.483
De freesassen zijn er ook voor de Hammer lijn toch? Weet ff niet of ze dan schuininstelbaar kunnen zijn.
met de hamers heb ik geen ervaring
een pak collega's wel
mijne is een scm
die draait tot 10.000/min
schuininstelbaar was 1.000 € meer
heb getwijfeld, omdat ik bv geen sierlijsten maak
maar is een goeie investering
pak die schuine, als die er is
da's een optie die je achteraf niet aan kan schaffen

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb hem bij mijn Felder kf500, die is ook Max 10000 toeren. Ik ben erg te spreken over de kwaliteit van het freeswerk, door de stabiliteit van de machine ervaar ik het als prettiger dan mijn incra freestafel. Ik vond het de meerprijs echt wel waard.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.220
640
Noord-Veluwe
Ik heb zo'n adapter voor op mijn C3-31 en ben er erg tevreden over. Heel zuivere snedes. Ik moet toegeven dat ik uit luiheid vaak de Incra pak. Maar dat ligt niet aan de kwaliteit van de Hammer. Dat is meer omdat het plaatsen en afstellen van de aanslag en kop op de Hammer toch wel wat tijd vergt en ik voor kleine klusjes de moeite niet neem. Nog een reden dat ik van plan ben om naar losse machines over te stappen.

Overigens is de opmerking hierboven over een "feeder" heel terecht! Dat maakt het werken met zowel de grote koppen als gewone freesjes echt een heel stuk veiliger en de resultaten worden er ook veel strakker van. IGM heeft een betaalbare versie als die van Felder/Comatic te duur is.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.883
2.483
Ik denk dat het over een aanvoerapparaat gaat.
ik vrees dat je gelijk hebt
mijn honger naar info was groter dan mijn leesaandacht
felder biedt heel wat aan
hoed af
maar buiten hun machines zijn de meeste zaken aangekocht
handig dat je alles samen vindt
niet altijd financieel interessant
volgens mijn machineboer levert maggi de meeste aanvoerapparaten
surf op 'maggi aanvoerapparaat'

blijft mijn vraag of je die freeskop voor mesjes met een schacht van 8 of 12 mm op een standaardas van 30 mm kan zetten

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.313
3.446
Gaanderen
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.220
640
Noord-Veluwe
Ah. Ik nam iets te makkelijk aan dat het duidelijk was wat ik bedoelde.

Hieronder een foto van de opnameschacht voor "gewone" freesjes. Je kunt losse spantangen krijgen voor de verschillende asdiameters. Op de foto zie je die voor 8 mm. Je zet de schacht vast met die lange inbusbout. (Sorry voor de beroerde belichting.)

spantang.jpg

IGM levert een zogenaamde "baby feeder" die erg populair is onder gebruikers van kleinere machines. Dit in plaats van de grote, maar vooral ook veel zwaardere aanvoerapparaten van Comatic. Zie hier voor meer informatie:

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
744
147
Stiens
Ok. Interessant topic is het zo geworden.

Terzijde: IGM Importeert ook machines van Laguna.

Toerental van die 'hogesnelheid' assen is afdoende? Dan met name van de Hammer?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.