Ervaring geïsoleerde buitendeurpanelen?

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Ik wil een nieuwe voordeur plaatsen en deze zijn tegenwoordig vaak van een geïsoleerde deurplaat gemaakt. Dus een sandwich van 2 Tricoya MDF platen met in het midden een soort polystyreen oid. Alternatief is e.v.t. de deur zelf maken uit ook zo'n deurplaat....40 of 54mm. Deze zijn te koop bij o.a. Jongeneel of Pontmeyer ed.

Nu heb ik zon deur eens bekeken (Weekamp) en nu vallen mij 2 dingen op:
1) Normaal zit onder een dubbele (HR) raam op één of andere manier een ontluchting om condens af te voeren. Dat is bij deze deuren niet het geval, het lijkt of het dubbele glas op het isolatiemateriaal is geplaatst en aan beide zijden afgewerkt met glaslatten die zijn in gelijmd zonder ontluchting. Condens verdwijnt dus in het isolatiemateriaal.
2) Ook bij de brieven bus zit geen houten versteviging. Indien je in de bus grijpt voel je gewoon het schuim.

Bij sommige deuren (de dikke van 54mm) hebben de glaslatten vlak met de deur, deze zijn dus 'gewoon' gelijmd in het isolatie schuim.

Zijn er mensen bekend met het verwerken van dit soort deuren?
Het ziet er mooi (dwz strak) uit, maar qua degelijkheid op de lange termijn moet ik er aan wennen zeg maar. Er zijn ook met aluminium gestabiliseerde multiplex deuren (of deurplaten) te krijgen, maar de isolatie waarde daarvan is slecht en ze zijn een stuk zwaarder...zeker de 54mm versies.

Ik heb overigens geen klassieke deur op het oog, maar een strakke met hooguit 3 kleine raampjes. Bijlage als voorbeeld.
 

Bijlagen

  • WK1961.jpg
    WK1961.jpg
    26,3 KB · Weergaven: 25

fokkie_nl

Nieuw lid
27 mrt 2015
2
0
Beste Rene,

exact de voordeur van jou afbeelding gehad.
Onze voordeur 54mm is op het zuiden gericht en we hadden een donker groene kleur gekozen.

De (grote) weldorpel is geniet, gelijmd en afgekit aan de voordeur. Ik vermoed dat door het werken van de deur door zon (temperatuur verschillen) de weldorpel zich zelf los drukt. Bij ons is meerdere malen de weldorpel los gekomen (meerdere deuren gehad), welke allemaal onder garantie zijn hersteld/vervangen.
Uiteindelijk hebben wij netjes onder garantie van de genoemde firma een massieve deur gekregen.

Hierom zal ik een geïsoleerde voordeur met zo'n grote weldorpel niet adviseren.
Van de glaslatten en condensatie hebben wij geen enkel last gehad.

Gr.
Fokko
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Beste Fokko,

Nu had ik allerhande reacties verwacht, maar niet over het loskomen van de weldorpel.

Wanneer ik je goed begrijp gaat de sandwich constructie bollen ofzo? en drukt deze de weldorpel eraf.
Dat is toch heel wat, want de onderzijde v.d. deur is massief, althans dat maak ik op uit de catalogus.

Mijn deur hangt op het westen en ziet ook heel wat zon want hij hangt niet beschut.

Welke deur heb je nu (nieuwsgierigheid)?

Gr.
René
 

fokkie_nl

Nieuw lid
27 mrt 2015
2
0
René,

de platen zijn niet zichtbaar bol maar vermoed wel met je mee, er komt in elk geval te veel spanning tussen de weldorpel en het deurpaneel.
Wij hebben gekozen voor de WK1722. Hierin kan alleen niet de brievenbus. Tijdje over getwijfeld en besloten een pakketbus aan de gevel te hangen voor de pakketen en af en toe een envelop.
Van zowel de deur als de pakketbus geen spijt.

We vonden de inkijk door het glas wel veel meer, hierom een mooie raamsticker aangebracht met huisnummer en onze namen erop.

suc6 met een keuze maken.

gr.
Fokko
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.