Hoi Leo das Erg intresant
kan je meer uitleggen wat het gevaar dan is als je een rechte uitsparing maakt ?
ik heb namelijk juist die raad gekregen omdat ik wat sugelde met de juiste hoek aanhouden
en het was toch wel een zeer bekwame draaier die me dit aanrade
ik heb ook nog geen enkele schaal gehad die loskwam met de rechte voet en ik heb een nova g 3 schuk met reces
ik heb er toen inderdaad aan gedacht om zo een beitel te maken als Roestige al liet zien
maar ben toen de uitsparing recht gaan maken
wel zo dat de chuck altijd de bodem van de schaal raakt
ik hoor het altijd graag als ik iets verkeerd doe dan kan ik weer wat verbeteren![]()
mvg tom
Tom, Ik zeg niet dat een rechte uitsparing (reces) gevaarlijk is, of als jij dat zo begreep dan heb Ik het niet goed uit gelegd, sorry if that is so.
What Ik probeerde te zeggen dat als je een beitel maakt/gebruikt, die een zwaluwstaart reces maakt, dat je moet zorgen dat die goed past, en ls dat niet is, kun je makkelijk een zwakke greep op het hout hebben.
Een haaks reces is beter dan een die te ver gaat, vlug tekeningetje kan dit misschien beter uit duiden, waar je kunt zien dat de chuck jaws alleen aan het buitenste van het reces pakken en zo heel slecht houden, het draaistuk kan heel makkelijk uit de chuck komen.

En ja een rechte hoek in het reces is wat Ik ook aanraad, zodat de greep van de klauwen recht tegen de bodem zit, dat is de beste greep.
Een beitel kan beter andersom geslepen worden, net een paar graden verder dan haaks, zodat je een haakse of iets beter dan haakse kant kunt draaien met een zuivere hoek onderin het reces.
Ik hoop dat dit wat duidelijker is ???
Bijlagen
Laatst bewerkt: