Er wordt gewaarschuwd voor de Temu app

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Geen idee hoe jullie ervaringen zijn, ik ooit iets gekocht van ander chinees online warenhuis, dat ging wel goed, maar heb nooit apps oid. geïnstalleerd. Ik koop ook liever westers, dan maar iets duurder, maar het is me te gemakkelijk dat er een verdienmodel is dat originele ontwerpen kopieert en er geld aan verdient.

Voor de Temu app wordt gewaarschuwd, Dit is waarom je de app van Chinese webshop Temu niet moet installeren. 'Ik ben al mijn geld kwijt'

jaap
Helaas: artikel laat zich niet lezen zonder een betaald abonnement af te nemen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Hier een deel van de tekst, lees verder op DBVN .

Dit is waarom je de app van Chinese webshop Temu niet moet installeren. 'Ik ben al mijn geld kwijt'​

Henriëtte Meppelink • Gisteren, 18:00 • Tech
Deel dit artikel



Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock
Aliexpress, Shein en nu ook de Chinese webshop Temu. Je kunt er alles, maar dan ook écht alles voor een prikkie kopen. Kortingen lopen vaak op tot wel 96 procent. Aantrekkelijk, maar er zijn zeker gevaren.
Lees meer over
Tech
Sinds het voorjaar van 2023 verzendt de webshop ook naar Nederland. Wie via Google zoekt op de reviews van Temu stuit op veel commentaar. Een van de klanten geeft op de website Trustpilot aan: ‘Ik zou het liefst geen ster geven. Wat een oplichters. Noooooit meer Temu en ik raad het niemand aan. Ik ben gewoon mijn geld kwijt.’
Een ander geeft aan twee keer een ‘smarthorloge’ gekocht te hebben, maar ook die horloges waren van slechte kwaliteit. ‘De metingen van beide horloges wijken enorm af. Mijn hartslag week enorm af. Zelfs als je hem niet om hebt geeft hij absurde waarden aan. Goedkoop is duurkoop.’

‘Bots’?​

34 procent van de reviewers geeft 1 ster. Wie deze beoordelingen op de site moet geloven krijgt óf niks geleverd óf de spullen die worden toegezonden zijn van slechte kwaliteit. 46 procent daarentegen is wel positief. Die geven aan alles te hebben ontvangen, in de goede maat én van goede kwaliteit. Of daar ook zogeheten ‘bots’ bij zitten, is onduidelijk. Er staat vaak wel een verdacht Amerikaans klinkende naam boven de beoordelingen.
Daarnaast schuilt er nog een gevaar. Door spelletjes te spelen of een reclame te kijken krijg je gratis spullen, maar de Consumentenbond waarschuwt voor dit soort apps. Vooral jongeren gaan hier volgens de bond op in. ,,De doelgroep zit in een kwetsbare leeftijd die sneller denkt: O, leuk”, zegt een woordvoerder van de bond tegen de NOS. De organisatie heeft de app nog niet onderzocht, maar roept jongeren op om goed op te letten: „Gratis is nooit gratis. Je wordt ingezet als reclamezuil.”
En misschien wel de grootste zorg over Temu: malware. De maker van Temu had ook een andere app die toegang had tot gevoelige informatie, zoals biometrische gegevens, en die verbinding kon maken met Bluetooth- en wifi-netwerken. De app werd uit de Google Playstore gegooid.

Op Temu wordt van alles aangeboden.
Op Temu wordt van alles aangeboden.

Nepmails versturen zonder medeweten​

Logisch, want malware is gevaarlijk. Het is software die specifiek is ontwikkeld om schade toe te brengen aan een computer. Het kan gevoelige informatie van computers stelen en zelfs nepmails versturen zonder medeweten.
De Amerikaanse tech-deskundige Nathan Espinoza maakte een filmpje over de schimmige praktijken van Temu en waar het bedrijf erachter (PDD Holding) van verdacht wordt. ‘Als dit jullie er niet van overtuigt om Temu niet langer te gebruiken, dan helpt er niets...’, zegt hij boven zijn post.
Tot noch toe is Temu niet ingegaan op de uitnodiging van DVHN om te reageren op dit artikel.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Tegenwoordig domineert temu google als ik zoek op iets willekeurigs om te kopen. Ik heb er wel eens op geklikt en dan moet ik eerst radje draaien want je hebt iets gewonnen. Genoeg reden om te vertrekken, maar het heeft het google zoeken naar producten wel verpest
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Het ceoncept van deze apps is: "je betaald met je data". Tegenwoordig download iedereen maar apps op zijn telefoon voor de meest onnozele (rand)zaken. Bol.com/Amazon/Temu etc. etc. Gewoon van wegblijven en alles via de website bestellen, waar je overigens nog steeds betaald met je data maar een stuk minder dan een app.

TLDR: geen (web)shop apps gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Tegenwoordig domineert temu google als ik zoek op iets willekeurigs om te kopen. Ik heb er wel eens op geklikt en dan moet ik eerst radje draaien want je hebt iets gewonnen. Genoeg reden om te vertrekken, maar het heeft het google zoeken naar producten wel verpest
als je achter je zoekopdracht -temu zet (met het minteken er voor) dan zie je die niet in de resultaten.

jaap
 

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Ik begrijp echt niet dat een partij als DVHN refereert naar dit videootje als bron, dat rondgaat op social media. De jongen refereert naar een rapport met zoveel onwaarschijnlijkheden... heeft geen waarde.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Begrijp ik hieruit Geert dat er volgens jou met Temu niks aan de hand is?

DVHN verwijst ook naar de NOS en Consumentenbond en als ik wat rond lees op internet is het niet allemaal koek en ei met Temu.

Ik ben met je eens dat we kritisch moeten zijn naar de info die er allemaal is, zeker met welke achterliggende agenda iets publiceert wordt.

jaap
 

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Ik verwacht dat er technisch gezien niets aan de hand is met de app, ik heb geen aantoonbare bewijzen gezien in ieder geval. Een app kan bij normaal gebruik niet zomaar verdachte dingen doen, die kans is op een OS als Android of iOS echt klein.

Wat ik wel verwacht is dat Temu er alles aan doet om de gebruiker te verleiden, dat is wel zeer discutabel:
Verleiden met verzoeken aan gebruikers om de app meer permissies te geven
Verleiden met advertenties naar sites waar janenalleman cookies accepteert (als ze al aangeboden worden)
Verleiden met bonussen etc. zodat je langer in de app blijft of korting krijgt
Verleiden met gratis producten
Verleiden met goede productstatus; hoog aantal al verkocht, bijna uitverkocht, schiet op wat 22 mensen hebben het al in het winkelmandje, 5 sterren, 2600 gebruikersreviews...
Verleiden... of heet het marketing

Allemaal verwerpelijke zaken, vind ik.

Maar bij 'ik ben al mijn geld kwijt' rijzen er al gauw vele vragen; inhoudelijk lees je er niets over. Clickbait.
Kritisch zijn is juist goed. Wat je van DVHN en NOS verwacht is dat er enigszins journalistiek bedreven wordt. Dat is vaak niet meer zo. Het artikel van consumentenbond is wel realistisch.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
In 'De Standaard' stond een tijdje geleden ook een kritisch stuk over Temu. De boodschap was eveneens: wegblijven.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
@geert : ik ben het qua grondhouding eigenlijk best wel met je eens, maar de opmerking dat de kans echt klein is dat een app op iOS of Android verdachte dingen kan doen is niet helemaal correct. Ik heb lang in die wereld gewerkt en kan je uit eerste hand bevestigen dat het helemaal niet zo heel erg moeilijk is om ook op die platformen software te manipuleren. Het is niet zo dat het heel erg makkelijk is, maar het gebeurt wel degelijk.
 

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Klopt en ik snap je punt, misschien had ik moeten zeggen, verhoudingsgewijs klein. CVE's zijn er nog altijd immers, op elk OS.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
RTL schrijft dit over Temu.


jaap
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Bij Canvas was er het programma 'Het digitale dilemma' over het internet. Daar werd Temu genoemd als de app die werkelijk alles van je data wil. In oktober was ik op zoek naar een set forstnerboren. Temu kwam naar boven met een verbluffende prijs. Ik heb ze toen gegoogled op reviews. Ik las een paar keer over slechte bereikbaarheid en dat er niet geleverd was na betaling. Zelf haak ik dan altijd meteen af.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Je kan prima via de browser bij Temu bestellen, echter als je de applicatie op je telefoon installeerd zet je de telefoon compleet open naar china met alle spyware die erop geïnstalleerd wordt. Temu is wel erg discutabel bedrijf dat leveranciers dwingt om onder kostprijs zo'n beetje zaken te doen. Zelf koop ik liever op alieexpres en dan bij de bedrijven die erop zitten. Ook goedkoop maar geeft wat beter gevoel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.