Epoxy projectje begonnen, maar...

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
355
48
Vlaams-Brabant, BE
Omdat ik het eens wilde proberen heb ik me gewaagd aan een epoxy projectje.
Kadertje in hout gemaakt, check
Gietmal gemaakt, check
mal afgekit, afgeplakt en voorzien van vaseline, check
Epoxy gegoten, check
geduld gehad voor het drogen, check
werkstuk van de mal ontdaan, check

Maar nu, er zit wat teveel expoxy en het is niet 100% vlak.
Ik ben beginnen schuren maar dat schiet niet op.

en nu komt de vraag:

Zou ik het geheel door de vandiktebank durven halen of is de epoxy te hard voor de messen ?

Kris

• Wow
Waarderingen: John1969

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.096
2.337
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Omdat ik het eens wilde proberen heb ik me gewaagd aan een epoxy projectje.
Kadertje in hout gemaakt, check
Gietmal gemaakt, check
mal afgekit, afgeplakt en voorzien van vaseline, check
Epoxy gegoten, check
geduld gehad voor het drogen, check
werkstuk van de mal ontdaan, check

Maar nu, er zit wat teveel expoxy en het is niet 100% vlak.
Ik ben beginnen schuren maar dat schiet niet op.

en nu komt de vraag:

Zou ik het geheel door de vandiktebank durven halen of is de epoxy te hard voor de messen ?

Kris
Ik heb hout met epoxy zonder enige problemen door de vandiktebank gehaald. Het afval wat eraf komt is wel vervelend - het is dun, weegt niks en ondervind veel statische 'plak' aan zo'n beetje alles waar het tegenaan komt (en dat wil je niet in je mot hebben dus ik gebruik een tweede, losse afzuiger in dat geval) maar je messen kunnen het prima hebben.

Dat gezegd hebbende, ik gebruik een spiraal-as. Ik heb geen idee of het met vlakke messen ook zo goed gaat.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.096
2.337
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vlak maken met de bovenfrees?
Ook dat werkt prima maar is effectief natuurlijk hetzelfde als vlakken met de vandiktebank als je een spiraalas gebruikt. Ik doe beide zonder problemen maar ook daar gebruik ik een bitje met draaibare, vervangbare mesjes die vrijwel identiek zijn aan de mesjes op mijn spiraal-as.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.627
3.613
Gaanderen
Schuren van epoxy gaat een stuk beter als je een maand of langer wacht. Hangt natuurlijk af van welke epoxy je hebt.
Met de bovenfrees gaat het ook prima.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.948
932
Antwerpen
handschaaf gaat ook goed

als je het door de vandiktebank haalt zie dat je je kader goed ‘ondersteund’ en/of diagonaal invoert, bij mij is zo’n kader uit elkaar gevlogen in de vandikte

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
355
48
Vlaams-Brabant, BE
Hier zijn een paar foto's van het projectje. Voor en achterkant, de voorkant is nog niet geschuurd voor de duidelijkheid :)
20250731_203447.jpg
maar er zat dus blijkbaar te veel plaats onder het stuk in de mal...
Straks eens kijken of het uberhaupt in mijn vandiktebank past.20250731_203501.jpg

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.585
867
Moordrecht
Bummer, mijn vlakbank is dus te smal...
Maar met de elektrische handschaaf maak ik wel wat progressie...
En de rest met de schuurmachine. Goed schuurpapier en een goede stofzuiger. Ik heb net zelf een epoxyprojectje achter de rug. Heb pas geleden 's geïnvesteerd in Festool Granat, wat een verschil! Ff met korreltje 60 het grove werk. Mocht dat niet genoeg zijn, een bandschuurmachine is perfect voor dit soort werk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.