Voordat ik verder ga met het project en de verbindingen erin ga frezen, zou ik toch graag nog even jullie eerlijke mening horen over het hout 9en of dit 'normaal' is/geaccepteerd moet worden).
Afgezien van het feit dat de houtleverancier zich niet heeft gehouden aan onze zaagafspraak en verkeerde maten heeft afgeleverd, vind ik er ook wel erg veel HELE rotte stukken tussen zitten. Met een staalborstel kan ik bij de rotte stukken vegen tot ik voorbij de helft van de plank zit!
Het zijn wagonplanken waar de buitenste laag is afgeschaafd. hier hoort karakter aan te zitten, maar zelf vind ik het een erg hoge prijs betaald voor zoveel rot hout. Bovendien was het me van te voren ook niet gezegd, ik dacht gewoon strakke planken te krijgen.
Heb ook wagonplanken gezien bij een andere handel en daar was de achterkant wel gewoon hard...
Om te beginnen, (nogmaals) het ontwerp van de tafel en onze gemaakte zaagafspraak;
Hij had gezegd dat de planken ca 18cm breed zijn en een lengte hebben van ongeveer 260cm. We spraken af dat ik er 7 kocht (350,= incl zagen) en dat hij ze zou zagen volgens onderstaande tekening:
Ik zou dus in ieder geval 5 planken krijgen die ik bij de poot a.h.w. "om kon vouwen" en zo in ieder geval 1 poot hebben die ook qua kleur en motief gewoon doorloopt..
Dit heb ik van hem gehad;
Planken van verschillende breedtes maakt me niks uit, zolang ik maar wel de tafel kan bouwen zoals ik hem getekend had. Ook zou het fijn zijn als de planken in ieder geval gemiddeld ongeveer in de buurt van 18cm kwamen.
Alles moest snel snel, het was laat in de vrijdagmiddag, dus heb het hout niet goed kunnen bekijken / controleren voordat ik het meekreeg.
Daarna uiteraard contact opgenomen, hij beloofde me de dag erna ernaar te kijken en me te bellen, maar het bleef stil. Ook op mijn berichten en tekeningen (van wat hij had afgeleverd) kreeg ik geen reactie meer.
Afgelopen vrijdag ben ik er naartoe gereden en inmiddels bleek hij op vakantie te zijn.
Dus met het verhaal van die verschillende maten ga ik zowiezo terug, maar aan jullie even de vraag over de mate waarin het hout verrot is aan de achterkant van de planken.
Hier de foto`s;
deze scheur loopt over de hele lengte van de plank.
En bij deze ook:
En deze...:
Wordt niet zo`n mooi tafelpootje zo, aan de binnenkant, waar je ook tegenaan kijkt.
En dan de lange stukken. Alle donkere plekken zijn echt behoorlijk verrot. De onderste plank is de plank waar ik met de staalborstel even "wat afgeveegd" heb. Waarmee ik ben gestopt omdat er geen plank overbleef, niet omdat het hout zo hard werd....
Als hij de gewenste maten niet kan zagen uit zijn wagonplanken, dan had hij dat moeten zeggen vind ik. Ook heeft hij zich bij slechts 3 planken maar aan onze zaagafspraak gehouden en is de rest van het zaagwerk maar een allergaartje vwb de breedtes.
De plank van 18,3cm breed (zonder bijpassend pootdeel) heeft dan ook nog eens een heeel andere kleur (roder) dan de rest, zeker wanneer je ze wat nat maakt.
Graag had ik hierover jullie eerlijke mening gehoord.
Gr. Ralph