super zeg, wil het graag eens proberen. ik dacht dat ze vrij groot waren, maar vind ze als ornamenten erg leuk! Wel heb ik gister mijn eerste kerstversiering gemaakt in de vorm van een klein kerstboompje
Heb je ze ook op groot formaat gemaakt en in gebruik genomen als echte vogelhuisjes?
Ze zijn meestal ongeveer 10cm lang in totaal met een 7 a 8cm breed dak, maar geen vaste maten, light veel aan wat voor hout Ik er voor kan vinden.
Gewone vogel huisjes had Ik zo.n twaalf of enkele meer hangen, Ik gebruikte Ceder (Thuja) planken van een schutting die Ik lager en korter gemaakt had, (4” X 1”) 10cm X 2cm ongeveer, met een losse voor gevel die met twee spijkers die haaks gebogen waren en in twee gaatjes door de zijgevels in de voorgevel zaten, in het najaar kon je die spijkers een beetje draaien en er uit trekken, nam de voorgevel er uit en maakte het huisje zuiver, gaat makkelijk en vlug.
Het dak had er dun Alluminium over dat over de de zijden gebogen was, maakt dat water alleen over de zijden afstroomt, de bodem zit tussen alle kanten in en een halve cm hoger dan de einden er van, ook weer om het water uit het huisje te houden, op die manier gaan ze veel jaren mee.
Het enigste dat Ik wel moest doen is elke paar jaren de metalen strip die aan de achterkant geschroefd was en dan aan de boom, van de boom afschroeven, anders groeit de boom over de strip, (strip van lange strapping banden gemaakt).
De tweede staat boven op de waslijn paal aan een plug die er in zit vast geschroefd.
Als je die maten draait is het lastiger om het zuiver te maken en vooral het dak wil/zal gaan splijten, en dan krijg je water in het huisje en natte nesten.