En toen was eBay UK niet interessant meer......

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Het varieert enorm is mijn ervaring de afgelopen maanden. Ik heb verschillende pakketjes uit UK ontvangen. De inklaringskosten (heet dat zo?) per vervoerder varieren van een paar euro tot bijna 20 euro per pakketje. Daar komt dan nog de btw bij. Met één uitzondering: Axminster geeft aan geen extra kosten te rekenen als je daar iets afrekent. Je betaalt wat je op de website ziet, de verzendkosten zijn ook heel bescheiden (in mijn geval nog geen 6 pond voor een grondschaafje), en twee dagen later heb je het in huis. Zonder extra kosten of btw..... snap er niets van. Ik dacht eerst dat ze een magazijn op het vasteland hadden. Maar het pakketje kwam toch echt uit Engeland🤔
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Wellicht ten overvloede, maar bij aankopen die je als NL'r in het VK doet, hoeft de verkoper geen BTW meer te rekenen (dit gebeurd bij import in NL/EU). Helaas gebeurd dit vaak toch omdat zowel de koper als de verkoper daar nog geen idee van heeft, dit geldt voor zowel particulieren als ondernemers.

Mocht je een product retour sturen, dan krijg je de btw/invoer natuurlijk niet terug.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Met één uitzondering: Axminster geeft aan geen extra kosten te rekenen als je daar iets afrekent. Je betaalt wat je op de website ziet, de verzendkosten zijn ook heel bescheiden (in mijn geval nog geen 6 pond voor een grondschaafje), en twee dagen later heb je het in huis. Zonder extra kosten of btw..... snap er niets van. Ik dacht eerst dat ze een magazijn op het vasteland hadden. Maar het pakketje kwam toch echt uit Engeland🤔
Axminster regelt de afdracht van BTW etc. zelf, neemt dat dus de buitenlandse klant uithanden. Zouden meer Britse winkels moeten doen.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Axminster regelt de afdracht van BTW etc. zelf, neemt dat dus de buitenlandse klant uithanden. Zouden meer Britse winkels moeten doen.
Dat is een prima optie inderdaad, krijg je ook geen extra administratie kosten berekend van de vervoerder! In verzendtermen heet dat DDP, wellicht doen andere winkels dat ook als je er om vraagt..
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Inderdaad, vanaf de Brexit gelden voor de UK dezelfde regels als voor zendingen vanuit de rest van niet-EU (USA, China etc). Dus vrije invoer tot €22,-; tussen 22 en 150 BTW erbij en vanaf 150 euro ook invoerkosten. Let op; bij die belastingvrije drempel van 22 euro hoef je de verzendkosten niet mee te rekenen; bij de klassen boven 22 euro betaal je ook btw over de verzendkosten.
En vanaf 1 juli (al staat die datum nog niet vast, want zou eigenlijk ook al 1 jan 2021 zijn) verdwijnt die drempel van 22 euro belastingvrij en betaal je dus tot 150 euro BTW.
Als de transporteur de aangifte bij de douane regelt, rekenen zij er kosten voor. Vaan iets van 15 euro. Dus een bestelling van 1 euro kost dan 1,21 + € 15,- administratiekosten :cautious:

Maar om dat te voorkomen zijn veel grotere winkels, die natuurlijk hun klandizie vanuit Europa volledig zien verdwijnen hierdoor, zelf bezig om te regelen dat zij de aangifte bij de douane in het EU-land kunnen doen zonder tussenkomst van de vervoerder. Dat heeft Axminster blijkbaar dus al geregeld (waardoor je ook voor grotere bedragen voortaan PostNL etc kunt ontwijken hiervoor, win-win dus...). Ik heb ergens gelezen dat Ali dit mogelijk ook gaat doen (en hopelijk klopt dat bericht).

Nu controleert de douane een hoop steekproefsgewijs en op basis van het bedrag dat een verkoper op de buitenkant van het pakket hoort te zetten. Bij Ali is dat vaak veel lager; laatst iets voor 20 euro besteld en er stond 3,5 dollar op het pakket. Als ze dat ook bij hogere bedragen doen kan het dus zijn dat er pakketten doorheen glippen nu.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.